Alternativni pristup komunikaciji između čovjeka i tehnologije: Mónica Rikić – Hipertèlia 

Borim se protiv ideje koja sugerira da je tehnologija rezervirana samo za određene pojedince. Kroz kapitalistički pogled, mi smo samo konzumeristi tehnologije, ali ne i stvaraoci. To je vrlo opasna pozicija – Mónica Rikić

U četvrtak 9. svibnja u Galeriji Filodrammatica te u organizaciji udruge „Drugo more“, otvorila se samostalna izložba „Hipertèlia“ Mónice Rikić, višenagrađivane multimedijalne umjetnice, kreativne programerke te magistrice digitalne umjetnosti i suvremene filozofije. Prije samog otvorenja izložbe, autorica je održala predavanje uz prezentaciju svoje umjetničke prakse, od samog začetka ideje do njezine realizacije i finalnog produkta.

Jesmo li sposobni prihvatiti umjetne neorganske sustave kao neovisan, aktivni dio oblikovanja svijeta? I, ako je tako, koje uvjete ovi sustavi moraju ispuniti?

Problematika koju izložba teoretizira, prije svega se odnosi na alijenaciju ili tehnološku otuđenost: što je tehnologija složenija, korisnik je percipira kao kompliciraniju udaljavajući se od nje, ali i od svakodnevnog života koji uključuje njeno korištenje. U pokušaju suzbijanja zeitgeista koji se tvori čovjekovom nemogućnošću praćenja tehnološke evolucije, umjetnica se bori igrom – kombiniranjem kreativnog programiranja i elektronike s nedigitalnim objektima koji uključuju interakciju između publike, umjetničkog djela (robotske instalacije, ručno izrađenih elektroničkih uređaja) i koncepta koji sugerira alternativne pristupe komunikacije čovjeka s tehnologijom. Usprkos općem distopijskom poimanju teme, umjetnica teži pozitivnoj preslici ljudske kognicije, komunikacije i naravi u robotskim instalacijama, gdje kao primjer navodi svoj pokušaj stvaranja robota koji međusobno komuniciraju odnosno, sljedeći tendencije njihovih kratorea – „tračaju“. Roboti koji dišu, reagiraju na ljudsku prisutnost, teže duhovnosti, proživljavaju egzistencijalne krize… pa, iako ne posjeduju ljudski kognitivni i emotivni aparat, ipak su stvoreni na sliku čovjeka. U tom kontekstu, umjetnica je prethodnim umjetničkim projektima ilustrirala mogućnost proživljavanja robotske egzistencijalne krize, stvorivši generativni 3D sustav u koji je moguće ući i njime manipulirati. Sustav je interaktivne naravi te čovjek otvaranjem ili zatvaranjem svoje ruke, pokreće odnosno zaustavlja narativ koji robot reproducira.

Smatram da umjetnici, jednako kao i ostali znanstvenici, pokušavaju razumjeti načine na koje ljudski mozak funkcionira. Zanima me kako mozak radi to što radi, kako procesuiramo informacije te kako se poistovjećujemo jedni s drugima. Jednako tako, želim razumjeti kako izgleda taj proces kod robota. Nakon ideje, slijedi proces kodiranja pa sama realizacija. No, ne isključivo tim smjerom, ideje dolaze i prilikom kodiranja ili realizacije, istaknula je Mónica.

Prema njihovoj osnovnoj fizionomiji, kodu i emergentnom autonomnom razvoju, uređaji koriste fizičko-digitalno ponašanje kako bi simulirali procese koji nas pozivaju da ih prepoznamo kao žive organizme.

„Hipertèlia“ se sastoji od šest instalacija uz sedmu dodatnu, recentno nastalu instalaciju. „Geneza“ predstavlja početnu točku u kojoj je pobuđen interes za „umjetni život“ te prikazuje simulaciju života i društva, dok „Hiperbola“, robotička konfiguracija, posebno naglašava pitanje izražavanja putem tijela, potičući publiku na prepoznavanje sličnog i različitog pri interakciji – čovjek se ili poistovjećuje s kretanjem konfiguracije, ili ga prepisuje stranome, „robotskom“. Uz potonje instalacije, ostalih pet moguće je vidjeti u Filodrammatici sve do 31. svibnja 2024. godine.

Istaknuta i ostale fotografije: Aleš Suk

#AI #Drugo More #Filodrammatica #Hipertèlia #Mónica Rikić

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh