U nedavno otvorenom izložbeno-produkcijskom prostoru Galerija Novo, a kojeg vodi udruga Metamedij u suradnji s udrugama Atanor, Faro11 i Labin Express XXI, u četvrtak 29. veljače, otvorena je izložba pod nazivom „Katalog elektro-entiteta“. Kao spoj znanosti i umjetnosti naglašenog aspekta interakcije, izložba posjetitelje poziva na igru i samostalno eksperimentiranje u svrhu otkrivanja i razmišljanja „izvan kutije“, ujedno pobuđujući davno uspavano dijete u odraslome čovjeku, a koje je i dalje znatiželjno i voli istraživati.
Riječ je o drugom djelu projekta „Titraji, algoritmi i strojevi“ i presjeku radova iz produkcije Radione, udruge iz Zagreba koja potiče „uradi sam“ filozofiju, što je i naglašeno u legendama izložbe. Kustosica i jedna od autorica izložbe, Deborah Hustić, navodi kako Radiona djeluje obuhvaćajući tehnologiju, kulturu i znanost „u simbiozi ljudi koji su elektrotehničari, dizajneri i umjetnici društveno-humanističkog usmjerenja ili ljudi koji vole uraditi sami.” Aspekt DIY (eng. do it yourself) ili „uradi sam“, vidljiv je i u načinu na koji izložba očekuje od posjetitelja interakciju i suradnju. Cilj izložbe je također, osim spomenutog, vizualno prikazati kako su artefakti kao mehanizmi izrađeni te što je potrebno da bi uopće kao takvi funkcionirali.
Interaktivni postav izložbe, tako, poziva posjetitelje da zaigraju starijoj i srednjoj generaciji poznatu igru Pacman u sklopu rada „FPGA arkadna konzola“ autora Maria Pavlića i Davora Jadrijevića, okušaju se u vlastitom „skladanju“ zvukova dodirivanjem elektroničke tiskane pločice rada „Synthomir“/2014.“ autora Igora Brkića i Damira Prizmića ili dodirivanjem strujnog kruga rada „Noisy Synth“ i „Coppernica Synth“ Constanza Piña (Chile). S druge strane, „ArduTouch“ Mitcha Altmana može se zasvirati direktnim pritiskom na tipke. Prisjećanje na djetinjstvo također je jedna od mogućnosti u sklopu izložbe, brinući se o virtualnoj životinji u interkaciji s radom „Tamagotchi Zoo“ autora Paule Bučar, Tomislava Tukše i Deborah Hustić. Radom „Vešmašina“ Davora Cihiara, posjetitelje se poziva „oprati“ virtualnu odjeću u veš mašini koja je odbaćena unatoč činjenici da nije nikada bila pokvarena, nadalje „popraviti“ televizor „Mambo-Jumbo-Jack/2015“ autora i kustosa izložbe Damira Prizmića te okušati sreću u interakciji s radom „Blahaj comes out“ Tomislava Tukša.
„Pong letva“ Aleksandra Vojnića referira se na poznatu virtualnu igru, ali ju se ovdje konkretno može igrati u fizičkom izdanju. Zaigrati se može i „Pong replika“ H. R. Holdena i Davora Cihlara, „Letva“ Igora Brkića te „Pixitanx by voidon“ Daniela Pikutića. S druge strane, „Conway’s Game of Life na elektroničkom papiru“ Chrisa Knighta može se zaigrati pasivno – promatranjem, kao i „Pong Wars“ (2024) Koena van Gilsta. Moto igre „Phoenix“ autora AMSTAR, Dar FPGA, Davor Jadrijevića te Maria Pavlića jest „Snađi se druže!“, što ponovo izaziva posjetitelja na aktivnu suradnju i razmišljanje. „Pixel slagalica“ Paule Bučar fizička je igra slaganja koja poziva posjetitelja da stvori vlastiti svijet piksela, a „Space Invaders“(1998–) autora Invader traži od posjetitelja stvaranje vlastitog vanzemaljca. „Mini Cabinet of Sound Wonders“ Deborah Hustić, „Neandertalsku DJ konzola – walkman“ umjetnika Adrià Navarra i Deborah Hustić te „Radiona Mini Synth“ Igora Brkića daju svakome mogućnost okušati se u „miksanju“ i stvaranju, kako zvuka tako i nove „trake“. Zvuk stvara i rad „Error Noise Laboratory Synth“ Paul Tasa, a kojega je moguće i modificirati. „Objekti i konotacije“ Sandre Maglov, Paule Bučar, Deborah Hustić, Zvonimira Domazeta i Gorana Mahovlića, smješteni u središte galerijskog prostora, budno prate svačije kretnje.
Rad „Bouncing LED“ KenKenMkIISR i Gorana Mahovlića, animacijom LED svijetla i smještajem na prozor galerije podsjeća na igru kapljica kiše, nadalje „Termometar Gär Lämpli – Garulampuli – ギャランプリ“ Marca Dusseillera, rad je sastavljen u Japanu za potrebe „Koji i Miso radionice” biohakiranja azijske hrane u Dimension Plus Labu u gradu Taipei, a „Rupa“ Damira Prizmića poziva posjetitelja da fizički stane na rad te zaigra igru vizualne iluzije beskonačnog prostora. „Equilibrium“ Igora Brkića na ekranu nasumično neprekinuto crta, a posjetitelj ima mogućnost pritiskom na gumb isprintati rad. S druge strane, rad „PONGwriter“ Ivana Klisurića i Damira Prizmića, navodi posjetitelja da otpusti kontrolu i tako stvori novi rad, dok „Millitext / Subpixel tekst“ umjetnika Matta Sarnoffa izaziva posjetitelja na čitanje sitnog sadržaja, testirajući mogućnosti kreiranja najmanje moguće reprezentacije na računalnom monitoru.
„Vetinarijev sat“ nastao u kolaboraciji Akafugu.jp i Damira Prizmića, iako pokazuje točno vrijeme, „kuca” nepravilno. Dobivši naziv po fiktivnom liku Vetinariju koji u Pretchetovom SF-u posjeduje isti sat, dizajniran je upravo kako bi uznemirio ljude koji čekaju na susret s njime. „Ultrazvučni levitator“ Gorana Mahovlića utječe na zakone gravitacije, dok je „PIC boulderDash“ Maria Pavlića, kao interpretacija popularne igre iz 1980-ih, igrača je konzola sastavljena od dijelova bankomata. ,„Promašena kutija“ autora Marvina poziva posjetitelja da pritiskom na gumb rada otkrije što će se dogoditi ispitujući njegovu znatiželju, a rad „Mikročinka – egzistencijalistički primitif looper“ Tomislava Tukše, Paule Bučar te Deborah Hustić omogućuje snimiti vlastiti glas šaptajem na „uho“ samoga rada. 3D modeli pod nazivom „Dimitra & Ivor sa svojim dvojnicima“ autora Dimitra Barouta i Ivora Vračevića, budno motre izložbu „putujući svijetom“.
Izložba se kroz umjetnost bavi STEM[1] područjem kao i problemima današnjice kao što je konzumerizam, budeći nostalgiju za nekadašnjom popularnom kulturom i tehnologijom uz koju je odrastalo nekoliko generacija, a pozivajući na održiva rješenja: recikliranje, ponovnu upotrebu, upcycling[2] i prenamjenu.
Izložbu „Katalog elektro-entiteta“ moguće je pogledati do 29. ožujka, od ponedjeljka do srijede u razdoblju od 10:00 do 14:00, te u četvrtak i petak od 17:00 do 20:00 sati.
[1] STEM je akronim koji označava četiri ključna područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. Često se koristi u obrazovanju i industriji kako bi se naglasila važnost integracije ovih disciplina radi poticanja inovacija, tehnološkog napretka i rješavanja složenih problema.
[2] Upcycling je proces pretvaranja otpadnih materijala ili nepotrebnih predmeta u proizvode više vrijednosti ili kvalitete, nego što su prvotno bili.
Fotografije: Boris Vincek i Nastasja Miletić
#Galerija Novo #Katalog elektro-entiteta #Metamedij #Radiona #STEM