Katalog elektro-entiteta u Galeriji Novo: spoj igre, znanosti i umjetnosti

U nedavno otvorenom izložbeno-produkcijskom prostoru Galerija Novo, a kojeg vodi udruga Metamedij u suradnji s udrugama Atanor, Faro11 i Labin Express XXI, u četvrtak 29. veljače, otvorena je izložba pod nazivom „Katalog elektro-entiteta“. Kao spoj znanosti i umjetnosti naglašenog aspekta interakcije, izložba posjetitelje poziva na igru i samostalno eksperimentiranje u svrhu otkrivanja i razmišljanja „izvan kutije“, ujedno pobuđujući davno uspavano dijete u odraslome čovjeku, a koje je i dalje znatiželjno i voli istraživati.

Riječ je o drugom djelu projekta „Titraji, algoritmi i strojevi“ i presjeku radova iz produkcije Radione, udruge iz Zagreba koja potiče „uradi sam“ filozofiju, što je i naglašeno u legendama izložbe. Kustosica i jedna od autorica izložbe, Deborah Hustić, navodi kako Radiona djeluje obuhvaćajući tehnologiju, kulturu i znanost „u simbiozi ljudi koji su elektrotehničari, dizajneri i umjetnici društveno-humanističkog usmjerenja ili ljudi koji vole uraditi sami.” Aspekt DIY (eng. do it yourself) ili „uradi sam“, vidljiv je i u načinu na koji izložba očekuje od posjetitelja interakciju i suradnju. Cilj izložbe je također, osim spomenutog, vizualno prikazati kako su artefakti kao mehanizmi izrađeni te što je potrebno da bi uopće kao takvi funkcionirali.

S otvorenja izložbe Katalog elektro-entiteta u Galeriji Novo

Interaktivni postav izložbe, tako, poziva posjetitelje da zaigraju starijoj i srednjoj generaciji poznatu igru Pacman u sklopu rada „FPGA arkadna konzola“ autora Maria Pavlića i Davora Jadrijevića, okušaju se u vlastitom „skladanju“ zvukova dodirivanjem elektroničke tiskane pločice rada „Synthomir“/2014.“ autora Igora Brkića i Damira Prizmića ili dodirivanjem strujnog kruga rada „Noisy Synth“ i „Coppernica Synth“ Constanza Piña (Chile). S druge strane, „ArduTouch“ Mitcha Altmana može se zasvirati direktnim pritiskom na tipke. Prisjećanje na djetinjstvo također je jedna od mogućnosti u sklopu izložbe, brinući se o virtualnoj životinji u interkaciji s radom „Tamagotchi Zoo“ autora Paule Bučar, Tomislava Tukše i Deborah Hustić. Radom „Vešmašina“ Davora Cihiara, posjetitelje se poziva „oprati“ virtualnu odjeću u veš mašini koja je odbaćena unatoč činjenici da nije nikada bila pokvarena, nadalje „popraviti“ televizor „Mambo-Jumbo-Jack/2015“ autora i kustosa izložbe Damira Prizmića te okušati sreću u interakciji s radom „Blahaj comes out“ Tomislava Tukša.

„Pong letva“ Aleksandra Vojnića referira se na poznatu virtualnu igru, ali ju se ovdje konkretno može igrati u fizičkom izdanju. Zaigrati se može i „Pong replika“ H. R. Holdena i Davora Cihlara, „Letva“ Igora Brkića te „Pixitanx by voidon“ Daniela Pikutića. S druge strane, „Conway’s Game of Life na elektroničkom papiru“ Chrisa Knighta može se zaigrati pasivno – promatranjem, kao i „Pong Wars“ (2024) Koena van Gilsta. Moto igre „Phoenix“ autora AMSTAR, Dar FPGA, Davor Jadrijevića te Maria Pavlića jest „Snađi se druže!“, što ponovo izaziva posjetitelja na aktivnu suradnju i razmišljanje. „Pixel slagalica“ Paule Bučar fizička je igra slaganja koja poziva posjetitelja da stvori vlastiti svijet piksela, a „Space Invaders“(1998–) autora Invader traži od posjetitelja stvaranje vlastitog vanzemaljca. „Mini Cabinet of Sound Wonders“ Deborah Hustić, „Neandertalsku DJ konzola – walkman“ umjetnika Adrià Navarra i Deborah Hustić te „Radiona Mini Synth“ Igora Brkića daju svakome mogućnost okušati se u „miksanju“ i stvaranju, kako zvuka tako i nove „trake“. Zvuk stvara i rad „Error Noise Laboratory Synth“ Paul Tasa, a kojega je moguće i modificirati. „Objekti i konotacije“ Sandre Maglov, Paule Bučar, Deborah Hustić, Zvonimira Domazeta i Gorana Mahovlića, smješteni u središte galerijskog prostora, budno prate svačije kretnje.

Mario Pavlić, PIC boulderDash

Rad „Bouncing LED“ KenKenMkIISR i Gorana Mahovlića, animacijom LED svijetla i smještajem na prozor galerije podsjeća na igru kapljica kiše, nadalje „Termometar Gär Lämpli – Garulampuli – ギャランプリ“ Marca Dusseillera, rad je sastavljen u Japanu za potrebe „Koji i Miso radionice” biohakiranja azijske hrane u Dimension Plus Labu u gradu Taipei, a „Rupa“ Damira Prizmića poziva posjetitelja da fizički stane na rad te zaigra igru vizualne iluzije beskonačnog prostora. „Equilibrium“ Igora Brkića na ekranu nasumično neprekinuto crta, a posjetitelj ima mogućnost pritiskom na gumb isprintati rad. S druge strane, rad „PONGwriter“ Ivana Klisurića i Damira Prizmića, navodi posjetitelja da otpusti kontrolu i tako stvori novi rad, dok „Millitext / Subpixel tekst“ umjetnika Matta Sarnoffa izaziva posjetitelja na čitanje sitnog sadržaja, testirajući mogućnosti kreiranja najmanje moguće reprezentacije na računalnom monitoru.

„Vetinarijev sat“ nastao u kolaboraciji Akafugu.jp i Damira Prizmića, iako pokazuje točno vrijeme, „kuca” nepravilno. Dobivši naziv po fiktivnom liku Vetinariju koji u Pretchetovom SF-u posjeduje isti sat, dizajniran je upravo kako bi uznemirio ljude koji čekaju na susret s njime. „Ultrazvučni levitator“ Gorana Mahovlića utječe na zakone gravitacije, dok je „PIC boulderDash“ Maria Pavlića, kao interpretacija popularne igre iz 1980-ih, igrača je konzola sastavljena od dijelova bankomata. ,„Promašena kutija“ autora Marvina poziva posjetitelja da pritiskom na gumb rada otkrije što će se dogoditi ispitujući njegovu znatiželju, a rad „Mikročinka – egzistencijalistički primitif looper“ Tomislava Tukše, Paule Bučar te Deborah Hustić omogućuje snimiti vlastiti glas šaptajem na „uho“ samoga rada. 3D modeli pod nazivom „Dimitra & Ivor sa svojim dvojnicima“ autora Dimitra Barouta i Ivora Vračevića, budno motre izložbu „putujući svijetom“.

Izložba se kroz umjetnost bavi STEM[1] područjem kao i  problemima današnjice kao što je konzumerizam, budeći nostalgiju za nekadašnjom popularnom kulturom i tehnologijom uz koju je odrastalo nekoliko generacija, a pozivajući na održiva rješenja: recikliranje, ponovnu upotrebu, upcycling[2] i prenamjenu.

Izložbu „Katalog elektro-entiteta“ moguće je pogledati do 29. ožujka, od ponedjeljka do srijede u razdoblju od 10:00 do 14:00, te u četvrtak i petak od 17:00 do 20:00 sati.


[1] STEM je akronim koji označava četiri ključna područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. Često se koristi u obrazovanju i industriji kako bi se naglasila važnost integracije ovih disciplina radi poticanja inovacija, tehnološkog napretka i rješavanja složenih problema.

[2] Upcycling je proces pretvaranja otpadnih materijala ili nepotrebnih predmeta u proizvode više vrijednosti ili kvalitete, nego što su prvotno bili.

Fotografije: Boris Vincek i Nastasja Miletić

#Galerija Novo #Katalog elektro-entiteta #Metamedij #Radiona #STEM

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh