27. veljače 1991. održana je posljednja sjednica Radničkog savjeta Autotroleja, a 27. 03. iste godine započeo je radom novoizabrani Upravni odbor sastavljen od devet članova. Pet članova Upravnog odbora bira osnivač poduzeća, a četiri su člana Upravnog odbora zaposlenici Autotroleja.
Prema izvještajima tiska iz 19. stoljeća, prvi javni prijevoz putnika u Rijeci odvijao se kočijama i omnibusima s konjskom vučom, prilagođenima za prijevoz deset do petnaest putnika. Prema propisima koje je donijela Općina, prijevoz je bio organiziran duž određenih linija prema unaprijed utvrđenom voznom redu. Fijakerska usluga imala je dvije polazne stanice u gradu: jednu u Via Adamich ispred Gradske štedionice (današnja Gradska knjižnica), a drugu ispred željezničkog kolodvora. Hoteli su također imali vlastite fijakerske službe koje su uglavnom bile na raspolaganju gostima. Pojava tramvaja, koji je od sredine 19. stoljeća osvajao Europu, potaknula je riječke gradske vlasti na razmišljanje o uvođenju modernijeg putničkog prijevoza.
Razvoj i povijest javnog gradskog prijevoza u Rijeci predstavlja zanimljivu kronologiju promjena u prometnom sustavu grada.
Pedesetih godina prošlog stoljeća, u Rijeci se ponovno pokrenula rasprava o unapređenju gradskog prometa kroz uvođenje modernijih i ekonomičnijih prijevoznih sredstava poput trolejbusa. Cilj je bio omogućiti bržu i udobniju vožnju građana. Nakon dobivanja suglasnosti za uvođenje trolejbusa, Gradski narodni odbor odlučio se za trolejbuse talijanske tvrtke C.G.E.-FIAT, čija je ponuda bila najpovoljnija. Tako je 24. listopada 1951. prvi gradski trolejbus u probnoj vožnji prošao riječkim ulicama od željezničke stanice do Plumbuma, a 27. listopada iste godine, uz prisustvo mnoštva građana, svečano je otvoren trolejbusni promet na Titovu trgu.
Prva iskustva su pokazala opravdanost uvođenja trolejbusa, pa je već 1952. godine trolejbusna linija produljena do Kantride, uveli su se prijelazne karte s trolejbusa na tramvaj i obrnuto. Međutim, tramvajska vozila nisu mogla zadovoljiti rastuće potrebe grada, pa su se počele razmatrati ekonomske računice o ukidanju tramvaja i potpunom prelasku na trolejbuse. Gradski narodni odbor je čak odlučio o ukidanju tramvaja, ali je nakon kratkog vremena, ne znajući što točno učiniti s rashodovanim tramvajem, odlučeno da on ipak ostane u prometu.
Nakon ukidanja tramvaja 1969., otvorena je mogućnost izmjene i produljenja trolejbusne trase. U ožujku 1953., poduzeće mijenja naziv u Autotrolej poduzeće, kako bi se prilagodilo rastućim potrebama u javnom gradskom prometu. S obzirom na stalni porast broja putnika, nedostatak vozila riješen je nabavkom polovnih autobusa iz Londona, popularno nazvanih „londonci” i harmonika.
Trolejbusni promet doživio je svoj vrhunac 1961. s produženjem linije od Krnjeva do Zameta. Kupnjom deset novih trolejbusa, trolejbusni vozni park dostigao je maksimum od 29 vozila. No, već 1967. počelo se ističati da je trolejbusni promet preskup. Usprkos prosvjedima građana zbog ekoloških razloga, gospodarski argumenti su presudili, te su trolejbusi 1969. povučeni iz prometa. Statistike su pokazale da su trolejbusi prevezli 22,5 milijuna kilometara i više od 260 milijuna putnika u periodu od 1952. do 1967. godine.
Autotrolej je u studenom 1973. uveo automatske poništivače karata i pretplatne karte za dvanaest vožnji, tzv. cvikalice. Odlučeno je da ulazak u autobus bude na prednjim, a izlazak na stražnjim vratima. Početkom 1975., sustav samonaplate je uveden na linijama 4 (Kozala) i 5 (Ekonomija), a krajem godine su dodane pokazne karte za više linija. Sustav samonaplate je proširen 1977. na sve gradske linije, osim na linijama 1 i 2 gdje su korišteni zglobni autobusi. Godine 1978. uvode se žetoni s ugraviranim grbom grada Rijeke i godinom organiziranog javnog prijevoza.
Od 1982. primjenjuje se Društveni dogovor o naknadi troškova prijevoza radnika, potičući korištenje javnog prijevoza. U 1980. nabavljeno je 25 novih autobusa, prepoznatljivih po boji i znaku Autotroleja. Do 1995. kupljeno je 70 vozila, a uložena su značajna sredstva u opremu i radionički prostor. 1990. Autotrolej ima 266 vozila, godišnje prijeđe 12.353.644 km i preveze 87.801.268 putnika. 1990. se registrira kao Autotrolej, komunalno poduzeće za prijevoz putnika. U 1991. uvode se zonski tarifni sustav i poluautomatski sustav naplate. Poslovanje prati Skupština općine Rijeka. 1992. su ukinuti kondukteri na liniji 32.
S istim entuzijazmom i prilagodbom novim tehnologijama, Autotrolej se razvijao kroz godine. U 1990. godini, poduzeće je registrirano kao Autotrolej, komunalno poduzeće za promet putnika. U idućim godinama, sredstva su uložena u obnovu voznog parka i modernizaciju sustava naplate. Od 1993. godine, Autotrolej postaje društvo s ograničenom odgovornošću, a 1999. godine prelazi u vlasništvo Grada Rijeke.
Autotrolej postaje društvo s ograničenom odgovornošću i 1995. mijenja naziv u Komunalno društvo Autotrolej. Politika financiranja omogućava obnovu voznog parka od 1993. do 1998. s 70 novih autobusa. Certifikat za hologramsku zaštitu koriste od 1998. Na temelju dogovora o naknadi troškova, povećava se broj mjesečnih pretplatnih karata.
Minibus za prijevoz invalida se uvodi od 1999. U 2001. dolazi do izmjena u zonskom tarifnom sustavu. Od 2005. planira se izgradnja autobaze, ali servis ostaje na Školjiću. Projekt informatizacije prodaje karata započinje 2000., a nove oznake stajališta koriste se od 2001. Od 2003. javni prijevoz je besplatan tijekom posjeta Svetog Oca. 2005. vozni park se obnavlja s 28 autobusa. FM sustav upravljanja ugrađuje se 2008. U 2009. nabavljeno je 10 novih autobusa.
Danas Autotrolej ima 187 vozila, a vozi na 44 linije povezujući 12 gradova i općina. Modernizacija se planira u svim aspektima, uključujući sustav naplate, geoinformacije i E-ticketing sustav. Autotrolej ostaje ključni dio Rijeke već 110 godina, prateći razvoj grada i usmjeravajući se prema boljoj usluzi korisnicima.
Danas, Autotrolej i dalje igra ključnu ulogu u javnom prijevozu Rijeke, prilagođavajući se suvremenim zahtjevima putnika i gradskih prometnih potreba.
Istaknuta fotografija: Autotrolej
#autobus #Autotrolej #Na današnji dan #tramvaj #trolejbus