U sklopu ciklusa „Midnight Movies“ na veliko platno Art-kina stižu underground klasici „Viva la Muerte!“ Fernanda Arrabala, „El Topo“ Alejandra Jodorowskog i „Ružičasti flamingosi“ Johna Watersa
Prosinac u Art-kinu donosi program „Midnight Movies“ – ciklus kultnih underground filmova koji su zbog svog neprilagođenog sadržaja, odnosno korištenja radikalnoestetskih, camp, tabu, queer ili eksploatacijskih stilova s necenzuriranim prikazima seksa i nasilja, svoje mjesto u kinima pronašli u ponoćnom terminu. Isprva korišten kao termin kojim su se opisivale tehnike snimanja noćnih scena po danjem svjetlu, „midnight movies“ je tijekom 50-ih i početkom 60-ih godina prošlog stoljeća označavao niskobudžetne filmove koji su se u kasnom terminu prikazivali na TV-u. Krajem 60-ih i početkom 70-ih, na tragu uzavrelog kontrakulturnog ozračja, termin je poprimio značenje koje se uglavnom koristi i danas, a podrazumijeva kultne ili underground filmove prikazivane u kinima u ponoćnom terminu.
Prvi „midnight film“ bio je „El Topo“ Alejandra Jodorowskog, prikazan zahvaljujući, po mnogima, „suludoj odluci“ menadžera njujorškog kina Elgin Bena Barenholtza. Time je započela praksa kino-fenomena koja je potom doživjela brojne transformacije, a s vremenom je, kako to već biva u kapitalizmu, prigrljena i od mainstream distribucije.
Ciklus filmova „Midnight Movies“ u Art-kinu otvara se u utorak, 10. prosinca u 20 sati kratkim programskim uvodom filmskog i književnog kritičara Saše Stanića, nakon čega slijedi projekcija filmskog prvijenca iznimno plodnog španjolsko-francuskog dramskog pisca i pjesnika Fernanda Arrabala, „Viva la Muerte!“.
Prvi film Fernanda Arrabala, proslavljena je avangardna kreacija o iskustvu odrastanja malog dječaka tijekom Španjolskog građanskog rata, pozicionirana između katoličkog nakovnja i frankističkog čekića. Ideja filma nije se nimalo svidjela tadašnjem španjolskom režimu, zbog čega je film snimljen u Tunisu. Ova krvava freska djetinjstva svoju vizualnu potku temelji na postupcima koji se nazivaju nadrealističkom metaforom ili slikom čija je glavna zadaća šokirati, uznemiriti, izglobiti ili istaviti uspavanu svijest kako bi se „jasnije“ prodrlo u suštinu. „Viva la Muerte!“ premijeru je imao u Cannesu 1971. godine, a slavu u SAD-u stekao je kao jedan od pionirskih ponoćnih filmova. Riječima uvaženog sineaste Amosa Vogela, ovaj je film „paroksizam tjeskobe, vrisak za slobodom i jedan od najžešćih, najnasilnijih filmova ikad snimljenih“.
Nastavak programa, 17. prosinca u 20 sati, donosi ranije spomenuti psihodelični vestern „El Topo“ Alejandra Jodorowskog. Ovo ključno ostvarenje „acid vesterna“, podžanra koji kombinira elemente i poetiku klasičnog vesterna, špageti-vesterna i utjecaje kontrakulture 60-ih godina prošlog stoljeća, govori o El Topu – nasilnom, u crno odjevenom revolverašu kojeg glumi sam Jodorowsky, u potrazi za prosvjetljenjem. Film karakteriziraju bizarni likovi i pojave, osakaćeni i patuljasti izvođači te velika doza judeo-kršćanskog simbolizma i istočnjačke filozofije.
Program zaključuje kultna i do bizarnih granica šokantna crna komedija „Ružičasti flamingosi“ Johna Watersa, na programu 20. prosinca u 20 sati. Snimljena za svega 12.000 dolara, lišena svih skrupula, ograničenja i obzira, ova subverzivna satira prati ozloglašenu kriminalku Divine, proglašenu „najodvratnijom osobom na svijetu“, koja se svim sredstvima trudi da joj ljubomorni suparnički par ne preotme ovu nimalo laskavu titulu. Unatoč brojnim zabranama i cenzurama, film je stekao kultni status među poklonicima kontrakulture sedamdesetih, a njegove bizarne protagoniste ikonama pokreta.
Ulaznice za filmove su u prodaji i dostupne na blagajni Art-kina, koja se otvara sat vremena prije početka prve projekcije u danu, te putem ulaznice.hr.
Više informacija potražite na sljedećoj poveznici.
Istaknuti vizual: Art-kino
#Art-kino #ciklus #Midnight Movies #queer #underground