LFF: Matić poljana – život ili smrt, dinamičan poučak o posvećenosti i snazi

Dva sata prije zvaničnog otvorenja Liburnia Film Festivala, svoju festivalsku premijeru u opatijskoj Villi Antonio imao je film goranskog redatelja Rasima Karalića: Matić poljana – život ili smrt (VIS Videostudio, 2023.). Ovaj dokumentarno-igrani film donosi nam svjedočanstva partizana, članova jedinice Druge brigade 13. primorsko-goranske udarne divizije koji su u veljači 1944. preživjeli marš preko Matić poljane.

Uslijed teških naleta kombiniranih nacističko-fašističko-ustaško-četničkih snaga na području Like, izgladnjeli, slabo odjeveni i obuveni, te ušima infestirani pripadnici partizanskih snaga nemaju alternative. Štab Divizije, na čelu s komandantom Veljkom Kovačevićem i komandantom Druge brigade Viktorom Bubnjem, odlučuju preko Bjelolasice i Matić poljane prijeći do Mrkoplja, na slobodni teritorij Gorskog kotara.

Nakon kratke uvodne kontekstualizacije marša preko Matić poljane, preživjeli partizani pričaju nam o uvjetima života u Lici, pojašnjavajući nužnost prelaska na slobodni teritorij. Svjedočanstva zatim adresiraju uspon na Bjelolasicu i kulminiraju pričom o neljudskim uvjetima koji su ih, protivno njihovim očekivanjima, zatekli na Matić poljani. Po dolasku u Mrkopalj, za njima je poslana još jedna jedinica, a koja je trebala pokupiti odbačeno i izgubljeno oružje i opremu, te zbrinuti 26 partizana palih žrtvom ‘bijele smrti’.

Vjerojatno i zbog brojnosti protagonista, Karalić je uspješno izabrao pripovijedati kronološki, dobrim ritmom i nikad dosadnim montažnim slijedom priča, što se čini impozantnim uspjehom jer je film, zbog nedostatka financija za obilje arhivske građe, izgrađen pretežno na izjavama u kameru. Ipak, zbog redateljevog objektivnog pristupa i uslijed živopisne autentičnosti protagonista te otvorenog i detaljem bogatog progovaranja o svom iskustvu, film plijeni pažnju gledatelja tijekom cijelog trajanja, oslobođen bilo kakvih političko-ideoloških konotacija.

Osim arhivske građe i prikupljenih izjava, a koje predstavljaju jedinstveni povijesni dokument neprocjenjive vrijednosti, Matić poljana – život ili smrt donosi i – možda pomalo nezgrapno, ali efektno u smislu emotivnog naboja – uklopljene isječke iz dvanaestominutnog igranog filma Bernardina Modrića Legenda o bijeloj smrti (1983), te jednu originalno snimljenu igranu scenu.

Uz niz manje poznatih, a zanimljivih podataka – prisustvo Čerkeza u partizanima, engleski padobranci dan nakon marša, te 17 žena koje su u maršu učestvovale (jedna u sedmom mjesecu trudnoće), a koje su sve redom preživjele – film navodi i na promišljanje o mogućnostima odgovora na traumu. Podastirući gledateljima sav užas ljudske tragedije, Karalićevi protagonisti ne doimaju se kao žrtve. Oni zrače za moderna vremena atipičnom pragmatičnošću s osjećajem i životnom vitalnošću. Njihov stav prema životu u najgorim trenucima, možda je najbolje sintetiziran u izjavi jednog od boraca: „Otkud smo mi s pjesmom išli tamo, a znali smo da se tamo gine!”.

Protagonisti filma su: Slavko Pleše (Delnice), Franjo Jelušić (Šmrika), Milan Petrović (Moravice), Ivan Marijan Ivče (Rab), Bogumil Peranić (Pag), Milan Zaharija (Čavli), Maksimilijan Mance (Fužine), Julka Bavec-Malnar (Čabar), Vladimir Konestabo (Krasica), Dušan Širola (Viškovo), Bogdan Turk (Čabar) i Stjepan Starčević (Mrkopalj). Budući da je Karalić na filmu radio 12 godina, očevidno posvećenim pristupom koji je rezultirao temeljitim i važnim uratkom, premijeru filma živ je dočekao nažalost samo jedan protagonist – Franjo Jelušić.

Iz redateljeve biografije saznajemo da Rasim Karalić snima „dokumentarne filmove socijalnog karaktera o ‘malom’, običnom čovjeku koji radi teške i neobične poslove”. Autor je nagrađivanih filmova Stonoga, Furmani i Ja se zovem Hodžić Safet, te brojnih drugih dokumentaraca. Nakon Matić poljane – život ili smrt, vrlo rado ćemo ih i pogledati.

#Bernardin Modrić #LFF #Matić poljana - život ili smrt #Rasim Karalić

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh