U srijedu je u Palachu održana promocija knjige U potrazi za Titovim punkerima autora Barryja Phillipsa, inače povjesničara, koja je ove jeseni prevedena na hrvatski. Promociji knjige, kojoj je na hrvatskoj turneji Rijeka bila prva stanica, prisustvovao je i autor, koji je publici predstavio ovaj hvaljeni naslov te ga s okupljenima potom komentirao. Phillipsu se na promociji pridružio i Vinko Barić, splitski akademski slikar, crtač stripova i glazbenik te autor knjige Diskografija ex Yu punka i novog vala. Promociju je moderirao Davor Popdankovski, glavni urednik Radio Rože.
Knjiga U potrazi za Titovim punkerima prati neobičnu situaciju u kojoj britanska punk pjesma No Room For You, što ju je 1981. godine snimio bend Demob, postaje kultna himna na području bivše Jugoslavije. Iako u matičnoj Velikoj Britaniji nije imala značajan uspjeh, pjesma je u Jugoslaviji postala poznata pod nazivom To nije mjesto za nas, a obradili su je mnogi istaknuti punk bendovi poput KUD Idijota i drugih. Autor pjesme, Barry Phillips, otkrio je ovu neočekivanu popularnost trideset godina kasnije i odlučio istražiti kako je pjesma postala simbol punk scene u Jugoslaviji.
Knjiga istražuje Phillipsovo putovanje kroz Zagreb, Ljubljanu, Pulu, Novi Sad, Beograd i Kragujevac, gdje razgovara s glavnim protagonistima scene, poput Pankrta, Darka Rundeka, Urbane gerile i drugih, kao i novinarima, kritičarima i fanovima. Ovaj putopis, ujedno i povijesni uvid, donosi jedinstvenu priču o punk kulturi u socijalističkoj Jugoslaviji i vremenu koje više ne postoji, stvarajući mural i soundtrack jednog specifičnog razdoblja i mjesta.
Phillips je publiku uputio u svoje pankerske početke, ističući kako je odrastao u dosta tradicionalnoj sredini, a nakon što je čuo Sex Pistolse na radiju, sve što je do tada poznavao više nije bilo važno. Preko inicijalnog benda u kojem je svirao Barry je dospio u Demob, bend koji je u svojoj Velikoj Britaniji ostvario ponešto uspjeha, svirajući s Dischargeom i Exploitedom. Nakon 1982., kada je, kako kaže Barry, scena postala prilično toksična, preselio se u Sheffield i time zaključio svoj angažman u bendu Demob, ili je barem tako mislio.
Godine 1981. Demob je snimio pjesmu No Room For You, koju su, kako je saznao Phillips 30 godina kasnije preko Facebooka, osim KUD Idijota i ostalih ex-Yu bendova, obradili još i dva benda iz Meksika te jedan iz Španjolske, a za istraživanje priče iz naše bivše države odlučio se jer mu se ona doimala najzanimljivijom. U državi u kojoj je nastala pjesma se nije osobito proslavila, ljudi su ju voljeli, ali kritičari su ju okarakterizirali „hippie sranjem“.
– Kada sam saznao da postoji više obrada te pjesme, nisam mogao vjerovati, to je bilo potpuno nerealno. Razmišljao sam o tome kome da to uopće kažem, bilo je previše čudno. Nitko iz benda nije imao pojma o tome. Vrlo brzo sam saznao da je Hladno pivo napravilo vlastitu obradu verzije KUD Idijota – pomislio sam, dakle ovaj bend, ondje popularan, obradio je pjesmu drugog, također ondje popularnog benda, a čitavo vrijeme obrađuju našu originalnu pjesmu? To me zainteresiralo, to je pokrenulo cijelu ovu priču, rekao je Barry Phillips, autor knjige U potrazi za Titovim punkerima.
Za punk pokret u bivšoj Jugoslaviji, kaže, nije znao. O Jugoslaviji se nije znalo mnogo, osim termina balkanizacija, korištenog uglavnom u negativnom i kontekstu ratovanja, svijetu širi kontekst nije bio poznat. Barry Phillips istaknuo je kako ne želi da šira publika o bivšoj Jugoslaviji pamti isključivo spomenuti termin, zbog toga je sve provedene intervjue transkribirao upravo onako kako su ljudi, kojima engleski nije primarni jezik, govorili, ističući pritom kako njegovo mišljenje u tom kontekstu nije osobito značajno, jer on ovu kulturu ne poznaje.
Vinko Barić kratko je usporedio vlastitu i knjigu Barryja Phillipsa, ističući kako je njegova Diskografija ex Yu punka i novog vala organizirana uglavnom čisto faktografski, dok knjiga U potrazi za Titovim punkerima ima više osobnu notu, strukturirana je pomalo i kao putopis, s mnoštvom osobnih doživljaja. Barić je također istaknuo kako je Phillipsova knjiga s hrvatskim izdanjem postala internacionalna te kako je do sad to prva internacionalna obrada ove tematike.
– Bilo mi je užasno teško razumjeti kulturu s prostora bivše Jugoslavije, bilo je to poput rješavanja Rubikove kocke – prava noćna mora. Pristupao sam svemu kao dijete, slažući dijelove slagalice jedan po jedan. Intervjuirao sam ljude, ali sve skupa bilo je previše da bih mogao sve shvatiti. Zato sam kulturu bivše Jugoslavije, umjesto da je razumijem, jednostavno doživljavao. Sve mi je bilo kao film, nevjerojatno. Moram reći da sam iz tog iskustva naučio slušati više, a govoriti manje. No, kulturna putovnica ovdje bio mi je punk – s akterima te scene lako sam se razumio, zaključuje Barry Phillips, povjesničar i autor knjige U potrazi za Titovim punkerima.
Fotografije snimila Marta Sirotich
#Barry Phillips #Diskografija ex Yu punka i novog vala #Palach #U potrazi za Titovim punkerima #Vinko Barić