Ovogodišnji, 29. po redu Međunarodni festival malih scena u Rijeci, otvorila je predstava „Ožalošćena porodica“ Branislava Nušića, u izvedbi ansambla Gradskog satiričkog kazališta Kerempuh iz Zagreba, u režiji Ivana Plazibata.
Nušić, majstor komedije s kraja 19. i početka 20. stoljeća ne prestaje intrigirati redatelje ni u 21.vijeku, a sudeći prema afinitetima Ivana Plazibata za suvremeno dramsko pismo, osobno sam očekivala jače dramaturške i redateljske intervencije u tkivo Nušićeva teksta.
No Plazibat se nije dao navući na sklizak teren.
Štoviše, držeći se čak i izvornog jezika, što je pridonijelo autentičnosti predstave, redatelj je akcent stavio na grotesku, naglašavajući tako vječnu temu ljudske pohlepe.
Ožalošćena porodica koja stiže u dubokoj crnini i tuzi, uskoro razotkriva svoje apetite i želje za pokojnikovom imovinom, a čekajući na otvaranje oporuke članovi obitelji ne prezaju od krađe, laži, smicalica i agresivnih uvreda. Šestoro rođaka, s pripadajućim bračnim partnerima kreirali su živopisne likove koji svi redom žele samo jedno: domoći se nasljedstva.
Glumački ansambl predvodi odličan Hrvoje Kečkeš (Agaton), koji verbalnim smicalicama pa i velikim fizičkim angažmanom, nastoji prevariti ostatak obitelji. Ali manje borbeni nisu ni ostali rođaci – Marko Makovičić kao Tanasije, rođak u dugovima, Matija Šakoranja kao Proka, koji čak i falsificira obiteljsko stablo ne bi li dokazao blisku rodbinsku povezanost s pokojnikom, Luka Petrušić (Trifun) koji smatra da mu nasljedstvo definitivno pripada i Filip Detelić kao Mića, koji ne želi ništa prepustiti slučaju. Njih slijede supruge – Branka Trlin kao Simka, Linda Begonja (Vida), Mirela Videk Hranjec (Gina) i Anita Matić Delić kao Udovica Sarka. Iako su žene u društvu manje važne i glavnu riječ vode muškarci, evidentan je njihov utjecaj iz sjene.
Potpunu suprotnost uspjenjenoj rodbini čini djevojka Danica (Josipa Anković), koja, nakon otvaranja testamenta, postaje jedina nasljednica velikog imetka, ali i odvjetnik dr Petrović, kojeg igra Vili Matula.
Plazibat je zapravo, na sceni, predstavio dva svijeta – onaj malograđanski, pohlepni i snishodljivi, ali proračunati sloj ljudi koji nalazimo u svakom društvu, ne samo Nušićeva već i našeg doba, i svijet profesije i zakona, oličen u odvjetniku, koji se drži podalje od pokojnikove „rodbinske gomile“, do te mjere da se svakom riječju obraća publici, ni ne pogledavši Agatona koji od njega nastoji doznati ishod oporuke prije njena otvaranja.
Okrugli stol nakon predstave otkrio nam je kako su svojim likovima pristupali pojedini glumci. Nalazeći često oslonac u čitanju „Filosofije palanke“ Radomira Konstantinovića, Linda Begonja čija je Vida pokazala široku lepezu agresivnog ponašanja, istaknula je kako je u svakom, pa i u današnjem društvu, najopasniji sitni fašizam, kojim smo okruženi čak i u društvima koja smo donedavno smatrali oličenjem slobode i demokracije.
Hrvoje Kečkeš uzore za svog Agatona našao je u brojnim zločincima u novijoj povijesti, Branka Trlin koja igra Agatonovu suprugu Simku, smatra da su ljudi iz sjene, poput njene Simke, opasniji od potencijalnih zločinaca u glavnim rolama, dok je Vili Matula istaknuo ulogu publike u scenskom životu glumaca, ocijenivši riječku publiku nadasve poticajnom.
Budući da je ovogodišnji festival podnaslovljen „U potrazi za (našom) zbiljom, izbornik Jasen Boko i u „Ožalošćenoj porodici“ nalazi vezu s izokrenutom zbiljom koju živimo. Glad za bogaćenjem, pohlepa, brutalna je slika prevladavajućeg odnosa u obitelji, a samim time i u društvu.
Publika je visoko ocijenila glumačku igru, dodijelivši svojim glasovima „Ožalošćenoj porodici“ ocjenu 4.24
U godini Marka Marulića, stihovima iz „Judite“, umjetnička voditeljica Festivala sjajna glumica Edita Karađole Šegvić, odala je počast ocu hrvatske književnosti. Festival je, u ime gradonačelnika Marka Filipovića, otvorila dogradonačelnica Sandra Krpan.
Ostale fotografije: Gradsko satiričko kazalište Kerempuh
#Gradsko satiričko kazalište Kerempuh #Ivan Plazibat #Međunarodni festival malih scena #Ožalošćena porodica