Biennale mladih jugoslavenskih umjetnika i nešto kasnije Biennale mladih umjetnika europskog Mediterana manifestacije su koje su se godinama održavale u Rijeci. U ciklusu tekstova, od kojih je ovo prvi, prisjećamo se umjetnika i umjetničkih kolektiva koji su sudjelovali na Biennalima, prva je Image Liberation Organization Svebora Kranjca i Vanje Černjula.
15. Biennale mladih jugoslavenskih umjetnika održao se u Modernoj galeriji u Rijeci od 22. lipnja do 30. rujna 1989. godine. Image Liberation Organization je te 1989. godine dobila glavnu nagradu za rad Jabba. Djelovanje im je bilo subverzivno i duhovito, izlagali su lažne reklame za nepostojeće proizvode, a godinu dana kasnije, 1990. snimili su i vjerojatno prvi mockumentary (lažni dokumentarni film; fikcija prikazana u stilu dokumentarca) na našim prostorima u kojem se predstavili kao medijski teroristi. Jabba kada se napiše u hrvatskoj transkripciji džaba znači besplatno ili uzaludno, što je umjetnička dosjetka. Rad se sastajao od fotografija na plakatu koji su prikazivali nepostojeće proizvode Jabba sensual i Jabba professional i video reklame. Lažne reklame su objavljene u oglasnom prostoru Novoga lista i na plakatu Biennala mladih. „Nije bilo ‘rada’ izloženog na Biennalu, nego samo fotke u novinama i na plakatu. To je bio koncept.“ Tadašnji žiri Biennala mladih je prihvatio rad, i dodijelio mu nagradu. Video reklama za Jabbu, dostupna je na ovome linku.
Nakon Jabbe, Image Liberation Organization ostvaruje drugi rad, lažni dokumentarni video Inside Arts, radi se o 1990., dakle, puno prije nego što će žanr pod nazivom mockumentary ili pseudo dokumentarni film postati uobičajen. Autori su u kratkom videu anticipirali formu lažnih vijesti, nešto što će kasnije pojavom digitalnih tehnologija i društvenih mreža postati uobičajeno i teško razlučivo od pravih vijesti. Video Inside Arts snimljen je u produkciji OTV-a odnosno Omladinske televizije koja je djelovala na području Zagreba u razdoblju 1989. –1994. godine. Tema kratkog mockumentaryja je uhićenje Vanje Černjula zbog ulaska u medije i nestanak Svebora Kranjca. U videu se raspravlja o poetici Image Liberation Organization kao organizaciji medijskih terorista, stoga su u videu kadrovi iz reklame za Jabbu, kao i fotografije plakata za 15. Biennale mladih jugoslavenskih umjetnika te fotografija iz kataloga izložbe na kojoj se vidi da je nagrada 1989. godine dodijeljena Image Liberation Organization. Među sugovornicima su prikazani Vladimir Stojsavljević, kazališni redatelji i pisac u ulozi doktora sociologije koji je izdao knjigu „Svebor ili čovjek iz mašte“ o mladom umjetniku Sveboru Kranjcu, likovni kritičar predstavljen kao Ivan Ratko Starinsky te svećenik Nedeljko Barišić. Svi uključeni iz vlastite pozicije pokušavaju razlučiti što se dogodilo sa Sveborom Kranjcom, dok glas naratora objašnjava povijest djelovanja Image Liberation Organization. Vide se i snimke inspektora te kratkog intervjua s uhićenim Vanjom Černjulom. Film završava kadrom u bližem planu Vladimira Stojsavljevića u Masarykovoj ulici u Zagrebu: dok ga prolaznici zaobilaze, on iznosi zaključak o Sveboru Kranjcu kao „osvjedočenju modernog umjetnika.“
Ista godine uslijedila je još jedna ovaj put samostalna umjetnička akcija Svebora Kranjca za 22. Salon mladih koji se održavao u Zagrebu 1990. S obzirom da je umjetnik tada boravio u Amsterdamu, gdje je napredak kompjuterske tehnologije bio puno brži nego na našim prostorima, autor je već bio upoznat s konceptom i mehanizmima računalnih virusa, što mu je bila polazišna točka za stvaranje ovoga rada. Svebor Kranjc je na natječaj za Salon mladih poslao veliki broj umjetničkih radova, različitih tehnika od akrila, preko fotografija do ulja na platnu. Uz Svebora Kranjca u navedenoj akciji sudjelovao je i Žarko Jovanovski.
Radovi su bili namjerno potpisani lažnim imenima, dok su ih umjetnikovi prijatelji poslali na natječaj iz različitih gradova poput Samobora i Rijeke. Žiri je na Salon mladih propustio određeni broj radova za koje je smatrao da posjeduje umjetničku kvalitetu. Svebor Kranjc je na otvorenju dijelio deplijan u kojem objašnjava koncept akcije Zagreb virus 1990 i uz fotografije umjetničkih radova dekonstruirao njihovo autorstvo. U deplijanu je autor u kratkom tekstu detaljno objašnjava svoj umjetnički koncept „Nemoguće je napadati kriterije konzervativnog racionalizma i intelektualizma izvana, budući da (nažalost) nismo pripadnici indijanskog ili bušmanskog načina razmišljanja. Preostaje nam pokušaj napada iznutra, uz pomoć jedinog nam poznatog efikasnog oružja (bolje reći: jedinog sredstva djelovanja koje odgovara pojmu „oružja“ sa gledišta frekvencije na koju je podešeno naše konstruktivno mišljenje) a to su-intelektualizam, originalnost, progres, individualizam i istinoljubivost – upravo ono protiv čije se nekompetencije borimo.“ Obrazloženje svoje umjetničke ideje autor završava rečenicama „Nastali virus poremećuje i preispituje svih tih internih ‘pravih’ kriterija. Ako pod znak pitanja dolazi kvaliteta kriterija, moramo posumnjati i u vrijednosti radova kojima je nametnuta ‘kvaliteta’ na temelju, dakle, nekvalitetnih kriterija odabira.“ Autor, umjetničkom akcijom kao i popratnim tekstom problematizira uvijek aktualna pitanja povezana s bilo kojim vrednovanjem i žiriranjem umjetničkih radova i postavljanjem vrijednosnih kriterija naspram umjetničkih radova.
Image Liberation Organization prestaje postojati početkom 1990-ih. Svebor Kranjc se prestao aktivno baviti umjetnošću, postao je tv-snimatelj za Reuters, dok se danas bavi crtanjem animiranih filmova. Vanja Černjul je nešto kasnije ostvario međunarodno uspješnu karijeru kao filmski snimatelj i direktor fotografije.
Plakat za 15. Biennale mladih jugoslavenskih umjetnika (naslovna reprodukcija) dio je zbirke Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Rijeka. Sve ostale materijale za ovaj tekst ustupili Svebor Kranjc i Vanja Černjul iz vlastitog privatnog arhiva, zahvaljujući njihovoj dozvoli dostupni su i linkovi na reklamu za Jabbu i mockumentary Inside Arts.
Bibliografija:
Svebor Kranjc, Zagreb virus 1990, katalog umjetničkog rada, Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam, 1990.
MMSU,http://www.zbirka.mmsu.hr/Predmet/7413/o/1/1/-1/l/5083/-1/-1/-1/-1/-1/-1/-1/-1/1 , pristupljeno 17.07.2023.
#15. Biennale mladih jugoslavenskih umjetnika #22. Salon mladih #Dijana Protić #Image Liberation Organization #MMSU #Mocumentary #Svebor Kranjc #Vanja Černjul #Žarko Jovanovski