Shibari je, kažu, umjetnost onemogućavanja pokretljivosti ljudskog tijela uz pomoć tankog užeta imena asanawa. Sve o shibariju i asanawi u Rijeci se minulog vikenda moglo naučiti zahvaljujući shibari majstoru Pedru Cordasu i njegovoj iznimno atraktivnoj pratiteljici Ayi, kojima je shibari, kako to sam Pedro Cordas kaže, život i način života.
Pedro Cordas portugalski je umjetnik kojega je put u Rijeku nanio u sklopu projekta „Japan u Rijeci“, u petak je u Palachu održao četverosatnu radionicu ove tradicionalno japanske vještine onim zaljubljenicima u ovaj način „komunikacije“, koji su se pravodobno prijavili, u subotu je pak s Ayom demonstrirao sve svoje shibari umijeće.
– Shibari potječe iz Japana, ovakav kakvoga mi danas poznajemo počeo se pojavljivati početkom prošlog stoljeća. Inspiracija za shibari potekla je iz načina na koji su samuraji vezivali svoje zarobljenike, ti načini vezivanja s vremenom su se prilagođavali. Većina tih čvorova bila je vrlo opasna, jer zarobljenici su bili vezivani oko vrata do granice gušenja, odnosno udova, a s ciljem da im se onemogući kretanje, odnosno da ih se spriječi u eventualnom bijegu. Kada je ta tehnika vezivanja otkrivena, ljudi su je počeli prakticirati na privatnim druženjima, ali se pritom vodilo računa o sigurnosti, rekao je Pedro Cordas pokušavši objasniti povijesni kontekst shibarija, pa onda prešao na okolnosti što su ovu vještinu učinile i popularnom i prilično dostupnom u svakom dijelu svijeta, od sada i u Rijeci.
– U pedesetim i šezdesetim godinama prošlog stoljeća shibari je doživio naglu popularizaciju, za što je zaslužan japanski časopis Kinbaku, koji je tu underground kulturu odlučio predstaviti javnosti. Bila je to sjajna odluka, jer časopis se zahvaljujući shibariju sve više prodavao, a usporedo s time počela se razvijati i japanska shibari scena. U jednom trenutku shibari je eskalirao skoro do pornografskog sadržaja, BDSM filmovi uvijek sadrže vezivanje i slične elemente, a naročito je to bilo prisutno u osamdesetim i devedesetim godinama, kada je VHS izazvao enormnu popularnost shibarija, što je opet dovelo do novog razvoja scene u kojoj su shibari majstori i majstorice držali radionice u privatnim prostorima ili nastupali u klubovima. Popularnost u Japanu razvijala se jer su ljudi u shibariju prepoznali mogućnost osobnog rasta i oslobađanja, pa je novi uzlet doživio kada je taj način razmišljanja prevladao i u ostatku svijeta. U Berlinu je shibari doživio veliku popularnost 2010. godine, nakon toga u čitavoj Njemačkoj, potom u Danskoj i ostalim europskim zemljama, ali i u Sjedinjenim Američkim Državama i Australiji. Kako se širio, tako je svaka kultura dodala u shibari nešto svoje, vještina se mijenjala pa shibari danas više nije samo japanski, u čitavom svijetu razvijena je ta shibari-kultura, jedino što mi kažemo da je naš shibari inspiriran Japanom. Iako je prisutan i problem s kulturološkim prisvajanjem, koje je za mnoge neprihvatljivo, ipak smatramo da u ovom dijelu svi utječemo jedni na druge. Netko želi da vezivanje bude puno čvršće, netko voli da je senzualno, nekome je pak najvažnija erotska komponenta, mnogima pak samo ona umjetnička. Sve to je shibari, dodao je Pedro Cordas.
Pedro Cordas shibari je otkrio kao student umjetničke akademije, za jednog posjeta Japanu.
– Bio sam u Japanu baš u vrijeme kada sam namjeravao napraviti video-instalaciju u kojoj je fokus bio na vezanoj osobi. Tada sam počeo učiti kako na siguran način nekoga vezati, a kako sam bio u Japanu tako sam imao prigode zaviriti u taj shibari-svijet. Malo po malo počeo sam ga otkrivati, kako sam o njemu učio, tako me je ta vještina sve više preuzimala. Sve dok u jednom trenutku shibari nije postao dio mog svijeta. Posljednjih deset godina mogu reći da živim shibari, to je moj način života. I poslovno i privatno, rekao je portugalski umjetnik.
Radionica u Palachu okupila je jedanaest parova različite dobi, svi su pozorno slušali Pedrove riječi, prateći pomno svaki njegov potez.
– U Rijeci smo napravili radionicu za početnike. Što su mogli naučiti? Otkrili smo im osnovne principe shibarija, naglasak je bio na njihovoj sigurnosti, na činjenici da pristanak uvijek mora biti prisutan, uputili smo ih u povijest shibarija i u neke njegove osnovne konceptualne oblike. Sada prepuštamo svima koji su bili na radionici da o shibariju počnu razmišljati, ali i da ga počnu vježbati u svojim privatnim prostorima, dodao je Pedro Cordas, kojemu ovo nije prva radionica takvog tipa.
Čovjek naprosto uživa u širenju shibari načina razmišljanja po čitavoj Europi.
– Obožavam prenositi svoje znanje, za mene je to velika strast, uživam je dijeliti s drugima. Ne vjerujem da shibari mora biti vještina koju samo nekoliko ljudi poznaje, mislim da svi koji to žele moraju imati znanja da bi to mogli napraviti. Ali pritom moraju paziti da se nalaze u sigurnom okruženju, zaključio je portugalski umjetnik, shibari majstor na proputovanju Japanom u Rijeci.
Istaknuta fotografija i fotogalerija: Sanja Prodan
#Japan u Rijeci #Palach #Pedro Cordas #Shibari