Jučer, 16. studenog u 19 sati, u Galeriji Filodrammatica otvorena je izložba Mizanscena, prva riječka samostalna izložba multimedijalne umjetnice Lane Stojićević.
Nakon Splita, Osijeka i Graza, i u prostoru Galerije Filodrammatica izložene su četiri performativne serije fotografija Crno brdo (2015.), Fasada (2018.), Sunny Side (2018.) i Betonicus (2020.) nastale sličnim pricipom: imaginarni narativi inspirirani lokalnim specifičnostima vizualizirani su s pomoću site-specific kostima, maketa i rekvizita.
„Građevinska estetika dominira postavom i sadržajem izložbe pokazujući nam transformacije krajolika koje su u prošlosti imale futurističku viziju, a danas pseudo-historijsku. Građani u tim vizijama i nemaju neku ulogu, oni su prije trpitelji radnje nego njeni vršitelji, kao Lanini likovi Betonicus i Plasticus koji sanjaju o tome kako su sazdani od drugog materijala i kako ih je pomazio neki slavniji vladar.
I kao što su se njujorški arhitekti 30-tih godina maskirali u građevine koje su izgradili, tako se i Lana u radu Fasada transformira u tipičnu dalmatinsku suvremenu kuću, kako bi naglasila vlastito trpljenje pod teretom turističke transformacije oblika rada, prostora i međuljudskih odnosa.
Likovni kritičar John Berger rekao je kako ultimativna potreba imperijalizma nisu sirovine, eksploatacija radnika i kontrola tržišta, nego čovječanstvo koje se ništa ne pita. Tako i u radu Lane Stojićević ljudi nema na horizontu, osim kao rekvizita onog ogranka imperijalizma koji je Dalmaciji odredio ulogu destinacije, a ne mjesta za život. Ljudi se ionako ništa ne pitaju kada treba zadovoljiti potrebe turističke industrije.
Radi sanacije terena bivše tvornice TEF u Šibeniku, na njive u Biljanima Donjim preseljeno je crno brdo troske te je nastao nestvaran, fotogeničan, post-apokaliptični pejzaž, moguće još jedan turistički potencijal, ali istovremeno je nestala njiva od koje su ljudi u Biljanama Donjim živjeli. Na mjestu tvornice uređuje se, naravno, plaža. Lanina intervencija je stvaranje odjeće za boravak u ovom prostoru koja kombinira elemente narodne nošnje sa zaštitnim odijelom i maskom za lice koji su neophodni za preživljavanje u ovom ekocidu (Crno brdo).
Primoštenski hotel Zora čija je futuristička kupola bazena nadahnula Orsona Wellesa da snimi putovanje na Mjesec, koje na koncu nije snimio, predstavlja stilski kontrapunkt recentnim apartmanskim građevinama. Radi se o izrazu planske vizije razvoja turizma koji Lana u radu Sunny Side preoblikovala u retrofuturističku viziju jednog drukčijeg vremena u kojem se činilo kako možemo otići tamo gdje još nitko nije bio”, stoji o Laninom radu na mrežnim stranicama Drugog mora, organizatora izložbe (http://drugo-more.hr/lana-stojicevic/).
Lana Stojićević rođena u Šibeniku 1989. godine. Diplomirala je 2012. na Odsjeku za slikarstvo Umjetničke akademije u Splitu, gdje je, na Odsjeku za likovnu kulturu i likovnu umjetnost, od 2022. zaposlena u zvanju docentice. U svom radu istražuje teme divlje gradnje, arhitektnoskog i industrijskog nasljeđa, zagađenja okoliša, suvremenih neostilova, devastacije kulturne baštine i transformacije krajolika kao posljedice masovnog turizma. Dobitnica je više strukovnih nagrada.
Izložba je otvorena do 7. prosinca, a moguće ju je pogledati od ponedjeljka do petka od 11-13 sati te 16-20 sati | subotom od 16-20 sati. Uz prethodnu najavu, moguće je dogovoriti i druge termine obilaska.