Sinoćnje izdanje Filozofskog teatra u riječkom Art-kinu proteklo je u znaku redatelja Igora Bezinovića, čije su projekcije filmova Blokada i Fiume o morte bile rasprodane, kao i brojne nadolazeće projekcije. Nakon filmova, Bezinović je sjeo nasuprot Srećku Horvatu, gdje je u dinamičnom razgovoru otvorio niz intrigantnih tema, od fašističke ideologije i nasljeđa Gabrielea D’Annunzija do vlastitog filmskog stvaralaštva. Publika je aktivno sudjelovala, postavljajući brojna pitanja i iznoseći pohvale, osobito za njegov najnoviji film, koji je već prikazan u Italiji i nagrađen u Nizozemskoj.

Igor Bezinović, koji je diplomirao filozofiju, sociologiju i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu te Filmsku i TV režiju na Akademiji dramske umjetnosti, jedan je od najoriginalnijih domaćih redatelja dokumentarnog i igranog filma. Njegov rad karakterizira istraživački pristup i spajanje dokumentarnih elemenata s igranom formom, pri čemu je kolektiv često u središtu priče. Sam Bezinović ističe važnost kolektiva u svojim djelima, naglašavajući respektiranje zajednice i skupine ljudi naspram izdvojenih pojedinaca koji sebi daju za pravo da su važniji od kolektiva. Ova ideja posebno je izražena u filmu Fiume o morte!, gdje građani Rijeke prepričavaju i reinterpretiraju povijesne događaje, čime se kolektiv stavlja u središte narativa.
Njegov prvijenac Blokada (2012.) jedinstveni je pogled na najduži i politički najznačajniji studentski prosvjed u Hrvatskoj nakon 1971. godine. Bezinović je izjavio da je tijekom rada na Blokadi najviše naučio o filmu, što je značajno oblikovalo njegov daljnji autorski razvoj. Film je nagrađen Oktavijanom za najbolji hrvatski dokumentarac, kao i kasniji film Veruda (2015.). Kratki izlet (2017.), njegov prvi igrani film, osvojio je Veliku zlatnu arenu na Pulskom festivalu. Najnoviji dokumentarno-igrani film Fiume o morte! progovara o D’Annunzijevoj okupaciji Rijeke 1919. godine kroz inovativni pristup koji kombinira arhivske materijale, igrane scene i interpretacije građana Rijeke. Svjetsku premijeru imao je na prestižnom Međunarodnom filmskom festivalu u Rotterdamu, gdje je osvojio glavnu nagradu festivala i nagradu FIPRESCI.

Bezinovićev rad redovito se prikazuje na međunarodnim festivalima poput DOK Leipziga, CPH:DOX-a i IDFF Jihlave, a njegov specifičan pristup društveno angažiranom filmu čini ga jednim od najzanimljivijih autora nove generacije. Sinoćnji Filozofski teatar bio je još jedna potvrda toga – kroz dijalog s Horvatom i aktivnu publiku, rasprava se protegnula daleko izvan okvira filmske umjetnosti, dotičući se filozofskih, povijesnih i političkih pitanja koja su, očito, i dalje itekako relevantna.
Tijekom razgovora, spomenut je i kontroverzni događaj u kojem je Elon Musk, američki milijarder, tijekom inauguracije Donalda Trumpa izveo pokret koji su neki protumačili kao nacistički pozdrav. Ovaj incident izazvao je brojne reakcije na društvenim mrežama i u medijima, dodatno potičući raspravu o simbolici i percepciji takvih gesta u suvremenom društvu.
Idući Filozofski teatar održat će se 9. ožujka kada će gost biti Joshua Oppenheimer.
Istaknuta i ostale fotografije: Sanja Prodan
#Filozofski teatar #Fiume o morte #Igor Bezinović