U sklopu projekta „Ljeto Indije u Istri” u organizaciji Muzeja Lapidarium u suradnju s Indijskim veleposlanstvom u Zagrebu, u petak 5. srpnja u 21 sat, u Muzeju Lapidarum u Novigradu, otvara se samostalna Mithu Sen, jedne od najpoznatijih suvremenih umjetnica Indije.
Naziv Senine izložbe “Shadows. One Yet Separete” inspiriran je pjesmom u prozi „Sjena” A. G. Matoša, a svi novonastali, namjenski rađeni radovi za njezino prvo predstavljanje u Hrvatskoj nose oznake Matoševih pjesama Bajaderin grob, Napast, Nokturno i Prkos, odnosno, autoričinu slikovnu transkripciju riječi Matoševih pjesma u rukopisu (digitaliziranu građa iz Zbirke rukopisa i starih knjiga Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu). Na taj način, manirom dobrohotnog gosta i poštovanjem spram domaćina, Mithu Sen kroz jezik poezije njoj ‘nepoznatog’ teritorija i kulture, kontekstualizira pojmove poput identiteta žene umjetnice smještene na globalnom jugu, postkolonijalne diskurse, dominantne jezične politike ili europocentričnosti.
S obzirom na to da novigradski muzej ima staklene zidove, posebnost izložbe jesu i 14 novih prozirnih crteža Matoševih „Sjena” izvedenih i povezanih LED trakama. U formi LED instalacije slike su postavljene na staklene površine muzeja vidljivih s ulice, trga ili parka. Danju Senina LED instalacija stvara sjene unutar muzejskog prostora, a noću svjetlosnu instalaciju, ili kako je zapisao A. G. Matoš: Sjena je veća od svjetla, kao moja sjena što je uveče veća od oranice mog djeda. Pšenično i zrno čovjekovo klije u sjeni i gine u sjeni. Život se diže iz sjene, luta u sjeni, iščezava u sjeni.
Kao što navodi dr. sc. Jerica Ziherl, ravnateljica Muzeja Lapidarium, Mithu Sen ne polazi od jezičnih analiza Matoševe poezije. Ovdje su hrvatski rukopisi dekonstruirani i prepisani, transformirani u vizualne forme kao asemične skripte slikovnih prikaza. One nemaju semantički sadržaj niti prepoznatljivu jezičnu strukturu, nego vizualno intrigantne, nereprezentativne grifove, oznake ili poteze novog estetskog i poetskog začaravanja, pa i onda kad ih u naznakama prate utjelovljenja/rastjelovljenja ljudskih ili životinjskih prizora.
U suštini, Mithu Seninina novigradska izložba može se tumačiti i kao vizualna poezija navlastita „trećeg” jezika, s osvijetljenim međudjelovanjem uvećanih imaginarnih riječi i slikovnih asocijacija koje se kreću između vidljivih površina i njihovih sjena. Između njih teče koreografirana svjetlosna linija, linija vodilica kojom Mithu Sen stvara nove zone kontakta i dijaloga.
Doprinos Mithu Sen suvremenoj umjetnosti, potvrđen je brojnim nagradama, uključujući Skoda nagradu za najbolju indijsku suvremenu umjetnost (2010.), Prudential Eye nagradu za suvremenu azijsku umjetnost (2015.), a 2023. ugledni “Frieze magazine” proglasio je njezinu izložbu ‘mOTHERTONGUE’ u Australskom centru za suvremenu umjetnost u Melbourneu za jednu od deset najboljih izložbi u svijetu (https://www.frieze.com/article/top-ten-row-shows-2023).
Naslovnica: screenshot YT videa na kanalu Acca Melbourne, Artist Mithu Sen speaks about her solo exhibition ‘mOTHERTONGUE’; video produkcija: Gatherer Media
#Jerica Ziherl #Ljeto Indije u Istri #Mithu Sen #Muzej Lapidarium #Novigrad