Je li umjetna inteligencija nova učiteljica života?

Da je umjetna inteligencija iz fantastike preselila u znanost, vjerojatno je svima već jasno, ali njezin razvoj ne prati odgovarajuća legislativa, niti etika. Odnosno, umjetna inteligencija ide naprijed brzinama japanskih vlakova, a legislativa i etika Hrvatskim željeznicama.

Gotovo neprimjetno krucijalno utječe na način na koji djelujemo i razmišljamo. To što se na internetu sve manje piše na temelju hrvatskog pravopisa, a sve više gluparijama kakve nude internetski servisi, nešto je što hrvatski vlastodršci neće razumjeti, sve dok je zastrašujuće uporabe srpskih riječi na kakvom titlu u TV seriji.

No, dok se naši političari i dalje hrvaju s neprijateljima iz Drugog svjetskog i Domovinskog rata, stvarnost se naočigled mijenja. Pa ćemo tako danas na programu jednoga hrvatskog radija čuti voditelje koji riječi naglašavaju upravo onako kako ih izgovara Google Translator. Razlika između prave i virtualne stvarnosti naočigled se smanjuje. I stoga je odgovornost svih nas da na to pripremimo buduće naraštaje.

Nekad je razgovor o seksu bio najneugodniji razgovor koji su roditelji znali voditi sa svojom djecom. Tajming je morao biti precizan, ton je morao biti u ravnoteži između nježnog i ozbiljnog, a izlaganje je zahtijevalo pažljiv odabir riječi koje će ostaviti trajan dojam.

Danas se, međutim, razgovor o drugoj temi brzo penje na istu razinu prioriteta. Posrijedi je razgovor o umjetnoj inteligenciji koja je posvuda – na našim smartfonima, u našim domovima, na našim poslovima, pa čak i u učionicama naše djece.

Ako ste roditelj školarca, znate: dijete je neprestano zadubljeno u svoj smartfon i pregledava TikTok videozapise. Između videa o macama i memea o garderobi pojavljuje se oglas generiran umjetnom inteligencijom koji obećava trenutačnu pomoć za domaću zadaću. “To je kao da imate učitelja u džepu!”, tvrdi reklama.

Dakle, AI više nije samo zabavni razgovor s ChatGPT-jem, a djeca su osobito izložena utjecajima umjetne inteligencije. Baš kao što se u određenoj dobi trebaju upoznati s konceptima tjelesne intimnosti, reprodukcije i odgovornosti koje dolaze sa seksom, također se moraju upoznati sa svijetom umjetne inteligencije, njezinom moći i potencijalnim opasnostima. Zapravo, ni odraslima ne bi bilo zgoreg da se upoznaju i s jednim i s drugim.

Umjetna inteligencija nije neki daleki, futuristički koncept ograničen na znanstveno-fantastične filmove i akademske konferencije. Ovdje je, sada, i utječe na gotovo svaki aspekt naših života.

Premda izvan kurikuluma, u obrazovanju AI preoblikuje način na koji djeca uče. Najprije imaju dodir s umjetnom inteligencijom u zabavi, gdje se sreću s različitim AI sadržajima, od deepfake videa do umjetnosti i glazbe generirane umjetnom inteligencijom. U društvenim medijima algoritmi umjetne inteligencije pokreću preporuke koje oblikuju ono što djeca vide, čuju i s čime se bave na internetu. I usmjeravaju ih.

AI također ulazi iz poslovnog okruženja (kad se u call centrima banaka i telekom operatora javljaju umjetno generirane Mie, Kornelije i druge AI asistentice) ulazi i u dom. Virtualni pomoćnici kao što su Amazon Alexa i Google Assistant postali su standardni kućanski uređaji, sposobni odgovarati na pitanja, kontrolirati pametne kućanske uređaje, pa čak i sudjelovati u osnovnim razgovorima. U ovom krajoliku, roditelji bi trebali prepoznati da umjetna inteligencija nije samo alat — ona je snažna sila koja oblikuje ponašanje, utječe na donošenje odluka i ima potencijal preoblikovati društvo.

Razgovor o umjetnoj inteligenciji nije samo o objašnjavanju kako nešto funkcionira (DeepSeek je ovih dana vrlo raširena tema)– riječ je o razumijevanju širih implikacija bavljenja time. Kao što je seks nešto više od reprodukcije, AI je mnogo više od algoritama i podataka. Posrijedi je moć, kontrola i utjecaj. I, poput seksa, umjetna inteligencija dolazi s rizicima kojima se mora pažljivo upravljati.

A rizici su briga o privatnosti i iskorištavanju podataka, realni izgledi za algoritamsku ovisnost o sadržaju koji pokreće umjetna inteligencija, erozija vještina kritičkog mišljenja i digitalne autonomije, pojačavanje postojećih predrasuda kao i manipulacija ljudskim ponašanjem.

Jedan od etičara umjetne inteligencije upozorava: “Ulazimo u neistraženo područje gdje se brišu granice između ljudske i strojne inteligencije. Ključno je da djeca razumiju i magiju i mehaniku koja stoji iza umjetne inteligencije kako bi se sigurno kretali ovim novim svijetom.”

Središnje mjesto u razgovoru o umjetnoj inteligenciji upravo je pitanje etike. Baš kao što roditelji uče svoje tinejdžere o odgovornostima koje dolaze sa spolnom zrelošću, oni također moraju poučavati svoju djecu o odgovornostima koje dolaze s bavljenjem umjetnom inteligencijom.

Djeca, ali i odrasli, moraju prihvatiti da umjetna inteligencija nije nepogrešiva ​​i da njezine odluke treba promatrati jednako kritički kao i svaku ljudsku odluku.

Roditelji trebaju naučiti djecu da prepoznaju i izazovu pristranosti u sustavima umjetne inteligencije. Moraju shvatiti da samo zato što je AI sustav sofisticiran ne znači da je pošten ili pravedan. Također, roditelji moraju naučiti tinejdžere da shvate da su njihovi osobni podaci vrijedni i da ih imaju pravo zaštititi. Moraju naučiti biti oprezni u pogledu informacija koje dijele sa sustavima umjetne inteligencije i propitivati ​​se nadmašuju li koristi od upotrebe alata umjetne inteligencije potencijalne rizike za njihovu privatnost.

Također, kako umjetna inteligencija postaje sve prisutnija u našim životima, pojavljuju se nove granice u obrazovanju: tko snosi primarnu odgovornost za podučavanje djece o umjetnoj inteligenciji – škole ili roditelji? Ovo pitanje odjekuje sličnim raspravama o spolnom odgoju i postalo je žestoko sporno pitanje u mnogim zajednicama.

Zagovornici obrazovanja o umjetnoj inteligenciji u školama (u razvijenijim zemljama, dakako – ne u Hrvatskoj) tvrde da su škole bolje opremljene za pružanje sveobuhvatnih, standardiziranih informacija o tehnologijama umjetne inteligencije. AI pismenost će se trebati tretirati s istom važnošću kao učenje materinjeg jezika i matematika.

S druge strane, mnogi roditelji i konzervativne skupine tvrde da bi obrazovanje o umjetnoj inteligenciji, posebice aspekti koji se dotiču etike i vrijednosti, prvenstveno trebalo biti domena roditelja. Uostalom, ChatGPT predlaže roditeljima: “Iako priznajemo važnost obrazovanja o umjetnoj inteligenciji, roditelji bi trebali imati posljednju riječ o tome kako i kada će njihova djeca biti izložena ovim složenim temama. Riječ je o očuvanju obiteljskih vrijednosti u digitalnom dobu.” Pa ako to ChatGPT kaže…

AI maršira sumanuto naprijed, s našim razumijevanjem ili bez njega. Bez obzira jesmo li zajahali taj val, na nama je da osiguramo da naša djeca budu spremna u ovom novom ekosustavu, naoružana znanjem, vještinama kritičkog razmišljanja i zdravom dozom čuđenja.

Istaknuta fotografija: Pexels, Ron Lach

#AI #Djeca #odgovornost #stvarnost #Umjetna inteligencija

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh