Jedan na jedan: Dražen Baljak

Ako se počne razgovor s Predsjedniče, što nam to govori u kontekstu glazbenika koji je nakon dva potpredsjednička mandata u HGU, lani sjeo na čelo odnosne institucije. Koje su ti obaveze i što opis posla sve obuhvaća u smislu glazbenih unionista? 

Haha. Pa ne bih bio najsretniji da počnemo s „Predsjedniče” jer se nikad nisam volio kititi titulama, ali volio sam oduvijek puno raditi pa je došla i ta odgovorna titula koja podrazumijeva biti na čelu najmnogoljudnije glazbeničke udruge u Hrvatskoj koja je svojevrstan sindikat svih hrvatskih glazbenika-izvođača. Velika odgovornost i čast. Probat ću je opravdati. 

Netom prije bio si jedan od osnivača i pokretača Electora, glazbene nagrade za elektronsku glazbu, jedne od najmlađih na području domaće glazbe. Kakav je odjek nagrade i dobitnika ne samo na specijaliziranoj sceni i što sve nagrađenima sljeduje, je li Elector dio nekih EU ili svjetskih asocijacija i linkana s ostatkom svijeta kako bi dobitnicima otvarala vrata ulaska na globalno tržište? 

Elector je bila želja i ideja HGU DJ Sekcije koju sam pomogao osnovati i koja je prvo ikad strukovno tijelo koje okuplja pripadnike elektroničke scene. Mislio sam i mislim da je taj dio hrvatske glazbene scene do tad bio prilično zapostavljen kako od strane institucija tako i od strane medija pa mu je i spotlight kroz godišnju nagradu najboljih ostvarenja sigurno bio bitan push. Elector kao takav nema ulogu „izvoznika” hrvatske glazbe, ali We Move Music Croatia zato ima…no to je potpuno druga, nova i velika priča… 

Još prije Electora, tvoj electro DJ, producentski alter ego Boo Dale je prošao klubove RH puštajući elektroniku. U kojem je stadiju taj dio glazbeništva sad? Pati li zbog funkcija ili ti dapače bude lakše dobiti gaže zbog većeg broja poznanstava? 

U najkraćem mogućem odgovoru sažeti ću sve – Boo Dale kao moj DJ alter ego je u cijelom ovom mom prepoduzetnom ludilu najviše stradao. On sad svira samo kućne i privatne zabave. Jer više od toga ne stiže. Ali on nikad ni nije koristio „veze i poznanstva” za povećanje broja gaža. Sjajan jedan lik.

A još prije, listajući biografski timeline od Unlogic Skilla do Leta 3 dan danas, svašta je tvoja gitara preživljavala. Tko su ljudi zbog kojih si uopće počeo udarati riffove? 

Huh. Ima ih puno. Nećeš vjerovati, ali jedni od mojih ranih uzora su bili i rani Let 3. Njihov sad već legendarni koncert u dvorištu Filozofskog faksa u Rijeci je bio jedan od prvih „većih” koncerata koje sam ikad gledao i potpuno sam se izbezumio. Tad sam već ozbiljno svirao gitaru (jer sam je počeo natezat još s 8 godina) ali su mi Klas i Miki tada sigurno ušli u užu kategoriju gitarističkih uzora…život piše najluđe priče. 

Mimo spomenutog HGU-a tvoje se članstvo u brojnim asocijacijama i institucijama kao promotora urbane kulture broji sad već godinama, dekadama. S obzirom na upućenost i pogled iznutra, u kojim segmentima ti se čini da domaća moderna i urbanija scena šteka za trendovima i diktatom po kojem u Top 25 regionalnog Billboarda trap ekipa ubija… 

Nekako sve više mislim da uopće ne šteka. Imam tu sreću da imam klinca od 17 godina koji mi je dao jako dobar insight u hrvatsku hip hop i trap scenu koja je briljantna. To što se na Billboardu nađe više trap-folk scene koja dolazi iz susjedstva je odraz njihovog business modela kroz koji se u startu ulaže nemjerljivo više novaca u promociju. Ali kvalitetom mi, kad pričamo o modernim glazbenim trendovima, ništa ne zaostajemo. Ma ima generalno super nove mjuze kod nas i treba to njegovati…ne dopustiti klincima da odustanu. 

 Zabrane naše svagdašnje zabrane. Kako kao jedan od istaknutijih sad ljudi u glazbenim udrugama komentiraš i što se konkretno može napraviti po pitanju dokidanja uplitanja novopečenih gradonačelničkih „komisija za šund“ i sličnih pokušaja zabrana određenih stilova glazbe i koncerata izvođača folk, punk, metal provenijencije kojima smo posljednjih mjeseci svjedočili od Pule, osijeka, Siska, Kutine, pokušaja Splita…Ili misliš da su to dobre pojave i procesi? 

Nikad neću biti sklon nikakvim zabranama. Čak i uzimajući u obzir da se gradonačelnici zaista imaju pravo očitovati o programima koji se održavaju u gradskim prostorima za koje su oni odgovorni, mislim da su zabrane kriv potez. Iz bilo kojeg spektra i nauma da dolaze. Da ne počnem o sindromu zabranjenog voća i bumeranga koji se zabranama vraća. Sviram skoro čitav život u Letu 3, znao bih nešto o tome.

Ne možemo se ne dotaći dijela s bendovskom eurosongovskom ŠČ eksplozijom i fora je čuti osvrt nekog od članova kolektiva koji nisu isključivo Prlja i Mrle kao prvotimci i prvoborci i medijska alfa i omega Leta 3. Koliko se savršeno zajebajete ti, Bojkić i Matej (Zec) čuvajući leđa super zabavnim punk dedama? 

Pa ja često volim reći da smo mi jedna divna disfunkcionalna obitelj koja se dobro, kako kažeš, zajebaje zajedno sad već skoro 3 desetljeća. I što je najbitnije, svojom prilično promišljenom zajebancijom i uvijek razrađenom zvučnom kulisom jako razveseljava publiku. To je zapravo i najbitnije… 

A Ministranti epizoda? Koliko ti vremena ostaje za njih i eventualno neke treće, četvrte i pete glazbene angažmane? 

A gle, glazbenik sam i uvijek ću to i biti. Mogu se bavit svim i svačim, ali svirati ću uvijek. To je conditio sine qua non. Ministranti su ogoljeni rocknroll bend koji me jako veseli, koji je moj sirovi „great escape” i s kojim proživljavam krasne energetske „izboje”. Ne bih to nazvao epizodom. Mislim da je pred tim bendom sjajna budućnost. 

Ministranti; Izvor: FB page Ministranti; Autorica fotografije: Dalibora Bijelić

Postoji li još glazbenih područja i prostora na sceni na kojima se nisi a želio bi oprobati? Pucam napamet, ali sountrackovi, tvoj solo rad, ili ti je stvar s Boo Daleom sasvim dovoljna? 

Nikad nije dosta. Nedavno sam snimao neke potpuno sulude psihodelične shoegaze gitare frendovima i kolegama iz odličnog JMZM dvojca. To me jako veselilo i nadam se da će takvih ambijentalnih-soundtrack-drone suradnji biti još. A tko zna, možda kad za to dođe vrijeme one desetke svojih nedovršenih songova pretočim u neki solo uradak. Ne žurim, mlad sam. 

Last but not least. Neko vrijeme je preklani i lani ljude s glazbene scene „zabavljao“ sukob na relaciji HGU-a i HUZIP-a s jedne i HDU-a i ZAPRAF-a s druge oko interpretacija Direktive za rješavanja digitalnih prava, a potom i donašanja Zakona HDS i ZAMP  koji predstavljaju autore čekaju da se rogati potuku da vide kamo će. Reci mi molim te u kojem je stanju trenutno zatišje i već neko vrijeme ne slanje niti ping ponganje PR newsletterima s obiju strana tumačenja kome čemu koga koliko i što po pitanju rasporede kolača podjele streaminga između publishera, izdavača i izvođača tj autora? 

Huh. To je užasno kompleksna tema. Nažalost nimalo zabavna. Ni kod nas ni globalno. Trenutno traje 3-godišnji zakonski period prilagodbe i rješavanja ugovornih stavki oko digitalije. A krajnji cilj ove moje izvođačke strane je što bolja pozicija glazbenika izvođača i što pravičnija i ravnomjernija raspodjela prava od streaming platformi što do sad nažalost ni kod nas ni vani nije bio slučaj. 

Ako sam išta preskočio ili je bitno za nadodati s obzirom na zeitgeist molim te slobodno nadopunjuj i hvala ti. 

Hvala ti za super pitanja i isprike ako nisam bio skroz opširan!!

Autor fotografije s naslovnice:

Autor fotografije s naslovnice: Lucija Lux Očko; Izvor: Facebook

#Anđelo Jurkas #Dražen Baljak #Eurovision 2023 #LET 3 #Ministranti

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh