Koreografkinja, voditeljica plesnog centra K2K, izvođačica, osnivačica ARTissue platforme, organizatorica festivala, studentica akademije vizualnih umjetnosti… Sve su ovo različite uloge koje utjelovljuje Riječanka Kristina Paunovski, različite ‘Kekice’ kojima se okreće ovisno o trenutku. A ponekad, kao što je to bilo u našem razgovoru, nastupa kao sve navedeno – ali prije svega kao znatiželjna, introspektivna i otvorena kreativka koja svojem radu pristupa bez straha, kalupljenja i ograničenja.
Gdje si ovih dana, između kojih sam te točaka u rasporedu ulovila?
Uhvatila si me u jednom zaposlenom periodu. Prošli sam tjedan gostovala s radionicom u Zagrebu, ovaj vikend također, u centru dolazi period natjecanja i putovanja, u fazi sam pisanja diplomskog rada… Na proljeće me čeka rezidencija “Workshop in choreography” u organizaciji Moving Balkans u Bukureštu. Ali zapravo mi je misao vodilja ove godine: manje je više. To ne znači da mi je raspored slobodan, to se više odnosi na kreativan aspekt i neke veće projekte.

Kako uspijevaš balansirati te svjetove – sebe kao individuu koja stvara, istražuje i razvija se i sebe kao pedagoginju i voditeljicu centra?
Ne znam gdje su točno te neke granice, mislim da je sve išlo prilično organski iz mojih potreba da se izražavam bilo u kontekstu profesionalnih angažmana ili kroz svakodnevni K2K ritam. Zapravo zamah traje od 2018., tada sam istinski počela djelovati u te dvije sfere.
Uvijek me goni moment da sam svjesna koliko znanja postoji. Želim učiti, mislim da bi mi u suprotnom bilo teško, u smislu stagnacije u razvoju. A to sve balansiram prilično intuitivno, pogotovo kada govorimo o prilikama koje mi se otvaraju. Oslanjam se na taj dio mene kada moram nešto odlučivati.
Koliko ti rad s mladim ljudima utječe na tu drugu sferu?
Rad s mladima i ljudima generalno daje najveću težinu i smisao onome što radim. Osjećam se korisno, svojim iskustvom i znanjem doprinosim razvoju mladih ljudi, i samo svjedočenje nečije strasti i razvoja je nešto što za mene ima veliku vrijednost.

Primjećuješ li kod svojih učenika razliku u odnosu prema bavljenju umjetnosti? Jesu li mlađe generacije samouvjerenije i otvorenije po tom pitanju ili pak svemu pristupaju pragmatičnije?
Teško mi je govoriti u tuđe ime, ali sam isto tako dio nečijih odluka. Mislim da su neki temeljni strahovi uvijek isti i univerzalni, neovisno o tome o kojoj generaciji govorimo. Razlika je u tome što je ples danas značajno dostupniji, postoji i akademija, puno je lakše doći do informacija, i sve je generalno povezanije.
No ono što trebamo još osvještavati je činjenica da bavljenje plesom ne podrazumijeva samo izvođenje. Ples se može koristiti u kontekstu psihologije, novinarstva, fizioterapije… Naravno da s mladima prvenstveno želiš plesati i izvoditi, ali nastojim im usaditi i tu mogućnost da se ljubav prema plesu može transformirati i biti puno više. Iako sam oduvijek imala te naznake, meni je na primjer došlo da upišem Akademiju vizualnih umjetnosti, htjela sam eksperimentirati kroz različite medije.
Stvari su se bitno promijenile i otkad smo ušli u Europsku uniju, otvorilo se tržište i promijenila su se i naša prava temeljem kojih možemo studirati. Unatoč svemu tome, taj neki temeljni strah je univerzalan, i za tako je nešto definitivno potrebna hrabrost.
Neko si vrijeme živjela, radila i educirala se u inozemstvu, od Amsterdama do Kine i Amerike… Ali ipak si se vratila Rijeci i ovdje ostala.
Oduvijek sam bila jasna po tom pitanju, nikada nije bilo sumnje da se ne želim vratiti doma. Sjećam se kad sam odlazila na akademiju u Amsterdam da sam rekla: odlazim zato što sam primorana, ne zato što želim. Da imam mogućnost ovdje studirati ples, ovdje bih i ostala.
U Rijeci želim djelovati zbog obitelji i prijatelja, zbog grada u kojem sam rođena i kojeg poznajem. Rijeka mi jednostavno nudi različite vrste sigurnosti. Međutim, ovdje nisam mogla dobiti iskustvo i edukaciju za apetite koje sam imala. Također, mislim da je plodonosno i obogaćujuće za mlade ljude da odu van i probaju samostalan život, da vide što to znači kada se nađeš u sredini gdje nikoga ne poznaješ. To može samo pomoći u otkrivanju smjera u kojem želiš ići.
Nedavno si performansom Novi prostori ukazala i na nedostatak adekvatnog prostora u Rijeci, što je zapravo već dugo komunicirani problem.
Da, to je nešto što je već dugo ovdje prisutno i nešto što nas svih koči na ovaj ili onaj način, bilo da se radi o adekvatnom prostoru gdje bi se održavao plesni program ili polivalentnoj dvorani koja je općenito potrebna izvedbenim umjetnicima. Na to smo ukazali i performansom Proglas za Međunarodni dan plesa, kojeg smo osmislili Tajana Josimović, Martina Hrlić-Rogić i ja, izvedenom na Korzu.

Ovo je tema koja me prati još otkad sam bila dijete, premda je sada situacija nešto bolja. I zato sam kad sam dobila poziv od svoje mentorice na akademiji u Ljubljani za uličnu galeriju odlučila napraviti seriju fotografija Novi prostori, koja koristi prostor i gradsku arhitekturu i ukazuje na tu problematiku. Govori i: nemamo svoj dom, pa smo se smjestili negdje drugdje. Site-specific performansi i smještanje tijela u prostor potiče i to da se izlažemo prostoru, inspiracija se ionako nalazi izvan zidova dvorane. U dvorani se učimo tehnici i savladavanju vještine, ali sve ono kako ćemo koristiti tijelo poslije je povezano s vanjskim svijetom. Osim toga, općenito me inspirira arhitektura, i zanimljiv mi je taj moment kada netko mjesto postaje važno mjesto i pitanje tko mu daje smisao i vitalnost.

Mislim da je ples jako važan, osobito danas. Živimo u svijetu koji postaje fragilan, a tema otuđivanja je sveprisutna. Ples s druge strane može djelovati izuzetno pozitivno na mlade ljude, i potrebno je da se u to ulaže. Takvu moć imaju i druge vrste umjetnosti, a koju će netko odabrati ovisi o afinitetu i senzibilitetu te osobe. Ali svi smo kao bića rođeni da kreiramo, i važno je da ne zaboravljamo na to.
Spomenula si arhitekturu kao inspiraciju, motivacija za Nove prostore je pak bila neka prepreka ili otpor, znam da ti je važna i glazba… Gdje još pronalaziš inspiraciju, i je li taj izvor isti za sve forme umjetnosti u kojima stvaraš?
Mislim da je to jako slojevito. Za primjer mogu uzeti ARTissue koji je nastajao godinama. Neke ideje i izađu iz tih crtica koje zapisujem, a znalo mi se događati da je za neke ideje bilo potrebno i sedam godina da dobiju svoj oblik. Postoje i stvari kojima se baviš na kraće staze, i primjerice u radu u K2K-u me često pokreće fotografija. Uzimam kompozicije i boju kao neki početni trenutak iz kojeg razvijam 3 minute koreografije. Nemali broj puta mi se događalo i da stvaram iz intuicije i onda tek pronađem narativ u tome. To mi stvara drugu vrstu slobode.

U što bi baš htjela uskočiti, ali se još nije pojavila prilika?
Mogu izdvojiti jednu misao, a to je da budem angažirana kao koreograf ili kreativni direktor modnih revija. Inspirira me ljudsko tijelo, ali u kontekstu skulpture i statike. Osobito mi je zanimljiv umjetnik Anthony Gormley koji je poznat po svojim skulpturama inspiranim ljudskim tijelom. Revije su također postale neka vrsta performansa, a u svojoj su srži repetitivne – a da bismo postali majstor u nekoj vještini, moramo je ponavljati, i voljela bih takvo značenje pretočiti u pokret. To bi moglo biti mjesto gdje mogu eksperimentirati s različitim inspiracijama, i tu vidim bezgranično puno mogućnosti.
To su neke moje želje, iako sam naučila dvije stvari: važno je pričati o tome što želiš, ali isto tako moraš paziti. Treće, važno je odvažiti se i to izrealizirati jer će se na kraju netko drugi toga sjetiti. To mi se dogodilo s Izložbom tijela, natjerala sam se da to odradim unatoč strahu. I tek onda zapravo učiš. Pokušaj, pogreška. A za sve neostvarene ideje i želje, sve je otvoreno – nikad se ne zna.
Istaknuta fotografija: Borut Brozović
#Artissue #intervju #K2K #Kekica #Novi prostori #performans