Kada su urbanisti New Yorka početkom 19. st. planirali proširenje grada, razmišljali su o različitim detaljima koji mogu poboljšati život budućih stanovnika. Jedan od tih prijedloga bila je i mreža (eng. grid), odnosno pravokutni raster ulica unutar kojih se nalaze blokovi zgrada, a između kojih se treba nalaziti sve potrebno za život jedne zajednice. Riječ je o periodu u kojemu automobili nisu bili svakodnevnom pojavom i kada je šetnja gradom bila primarnim načinom kretnje nepriviligiranih. Nakon prvotnog čudenja od nepoznatog, ljudi su počeli hodati svakodnevno kroz mrežu novonastalih ravnih ulica, oblikovanih bez ikakvih devijacija. Dvjesto godina nakon, 5. rujna 2023., izvedbom „Grad” (The City) u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku, mladi koreograf Andreas Hannes istražuje i demonstrira čin preskakanja svakojakih rastera, odnosno ikojih prepreka na ulici.
Na pozornicu HKD-a izlaze dva plesača i započinju tok repetativnog preskakanja, stvarajući pravce kretnje formirane u geometijskim oblicima. Plesači su usklađeni, paralelno se kreću po zamišljenim linijama/ulicama grada, izvodeći jedan od elementarnih ljudskih pokreta. Izvedba započinje laganijim tempom, koordinirano. Plesači se u pokretima zrcalno prate, vojnički – nema mjesta za pogreške. Zvučna kulisa je konstantno prisutna i postepeno izmijenjuje ritam preskakanja, koje na samom kraju, prerasta u spontanu interakciju publike s plesačima, time izmamivši osmijehe na licima protagonista. Nakon prve dionice, pravac preskakanja se mijena: putanje počinju formirati znak beskonačnosti, dodatno stavljajući naglasak na bijeg iz geometrijske forme. Kako radnja kulminira, tijela plesača postaju opuštenija, lakše se kreću. Ne postoji dodir između plesača, tek jedan na samom kraju uslijed bijega iz imaginarnih okvira. Na samome kraju izvedbe prisutne su i „greške“ koje ukazuju na svojevrsno oslobođenje od normi. Odnosi su bazirani na vibracijama i relacijama koje se stvaraju u odnosu grada i njegovih potrošača. Koreografija na taj način stvara tenzije u odnosima između dva tijela propitukujući pojmove udaljenosti i blizine unutar plesnog narativa.
Princip urbanih gradskih mreža predstavljao se kao inovativno rijšenje koje će pridonijeti kvaliteti života svojih korisnika, ali u posljednih desetak godina ljudi sve više bježe iz gradova. Šuma nepreglednog betona počela je stvarati određenu jezu, individue se gube u ljudskom mravinjaku koji je svakim danom sve veći. Koja je naša pozicija u entitetu grada, koji je sada, nadišao osnovne životne potrebe?
„Grad“ je započeo kao inicijalna etapa prakse neprekidnog preskakanja te je istovremeno i Hannesov diplomski rad koji je prvi puta prikazan 2018. godine. Iste godine, izvedba je osvojila nagradu Moving Forward Trajectory, a već sljedeće i Young Art Support Amsterdam. Uspjeh je rezultirao nastavkom – izvedbom „Tremble” koja je 2020. godine osvojila BNG DansPrijs, te izvedbom „Warping Soul”.
„Grad“
Koreografija: Andreas Hannes
Izvedba: Johhan Rosenberg & Andreas Hannes
Savjet: Bruno Listopad
Svjetla: Paulina Prokop
Glazba: Siriusmo + Vibrations Rathero
Glazba: Mix Gary Shepherd
Physique trener: Stratis Hanis
Produkcija: SNDO & Small House Productions
#Andreas Hannes #ArtKvart #Filodrammatica #Grad #HKD na Sušaku #Johhan Rosenberg #Mix Gary Shepherd #Paulina Prokop #Periskop #Periskop - festival suvremenog plesa i cirkusa #Siriusmo #SNDO & Small House Productions #Stratis Hanis #Suvremeni ples #Vibrations Rathero #Zlatko Tot