Film|

Zoran Medved: Sherlock Jr. Bustera Keatona + JMZM

U subotu, 8. srpnja u 21:30 sati, Art-kino Croatia u dvorištu Dječje kuće donosi nam posebnu filmsko-glazbenu poslasticu – projekciju filma Sherlock Jr. Bustera Keatona uz originalnu glazbenu pratnju uživo u izvedbi riječkoga dvojca JMZM – Josipa Maršića i Zorana Medveda.

Srdačni kinooperater i domar kina (Buster Keaton) čezne da postane detektiv. Šansu za ostvarenje svog sna dobiva kad mu lokalni lopov (Wade Crane) ne samo opljačka zaručnicu (Kathryn McGuire), već i zločin smjesti ubogom kinooperateru. Koristeći svoje amaterske detektivske vještine, prati lopova do željezničke stanice, samo da bi se našao zaključan u vagonu. Obeshrabren, vraća se u svoje kino, gdje zaspi i sanja da je veliki Sherlock Holmes.

Crno-bijeli nijemi film Sherlock Jr., snimljen je 1924., u režiji Bustera Keatona. Osim što rasteže tadašnje tehničke mogućnosti filma i specijalnih efekata, Keaton u Sherlocku Jr. progovara i o samoj prirodi filma i njegovoj ulozi u životu gledatelja. U naizgled pauzi od peripetije radnje, Keaton ulazi u film (bukvalno filmsko platno filma koji uspavan projicira) donoseći nam tako film u filmu i svijest da gledamo film. U tom smislu, Sherlock Jr. mogao bi se smatrati i prvim meta-filmom, iako to mjesto službeno pripada Čovjeku s filmskom kamerom Dzige Vertova iz 1929.

Glazba je u nijemom filmu inicijalno bila korištena ne samo iz umjetničkih razloga, već i kao način da se priguše zvuci filmskog projektora i žamor dvorane, a počeci glazbe pisane za film sežu u zadnju dekadu 19. stoljeća. Pitali smo Zorana Medveda kako se je glazbeni dvojac JMZM uhvatio u koštac s ovim projektom.

– U projekt smo ušli na poziv Art-kina i organizatora festivala Tobogan Dječje kuće. Obojica volimo Bustera Keatona i ideja nam se je odmah svidjela. Film nismo gledali prije, meni je bio nepoznat, ali film je super. Dobili smo ga prije mjesec dana i lagano prčkamo i čačkamo po onome sto bi mogao biti soundtrack, naša verzija soundtracka za taj film. Josip je pripremio kostur, glazbene teme i teksture, onda smo u studiju na pojedine sekcije filma pokušali pronaći segmente te muzike i zvuka koji nam se učinio prigodan – da li emotivno, energetski ili po ritmu. Kad smo to skužili, zaključali smo tu matricu pa krenuli svirati uz to. Dakle, prvi lejer je matrica, a drugi lejer su instrumenti i intervencije koje mi sviramo live. Aranžman je jako precizan, između ostalog jer postoji vizualna referenca filma. Sve promjene u muzici su diktirane akcijom u filmu. Vježbamo već tjedan dana i super smo zadovoljni, baš nam je gušt to svirati. Šteta je što ćemo to izvesti samo jednom.

Jeste li nekako i glazbeno adresirali meta karakter filma ili ste išli striktno uz radnju i zbivanja na filmu, odnosno, koliko je u muzici vas, a koliko ste glazbu i zvuk podredili filmu?

– Teško je reći, ali mislim da je sonanbulična, onirička linija filma – gdje je glavni junak s jedne strane stvaran karakter, a s druge strane svoja prikaza u snovima, taj film u filmu i propitivanje što je stvarno, a što nestvarno – nešto sto naša muzika zapravo i inače evocira. Definitivno smo to prilagodili, s tim da taj soundtrack sigurno nije napravljen kako se je nekada radila glazba za nijeme filmove, gdje se radnja pratila striktno, više u stilu nekog animiranog filma, dodavali su se razni gegovi i momenti… Mi smo to napravili malo drugačije. Ali ima i gegova i šale i zezanja.

Kakvo je vaše prethodno iskustvo s pisanjem filmske glazbe?

– Pisali smo jako puno glazbe za film. Ja i inače u studiju radim sound design za film, posao mi je da finiširam kompletan zvuk za igrane i dokumentarne filmove, tako da često imamo priliku pisati autorsku glazbu za film. Prije par godina smo imali priliku svirati uživo, na poziv Tabor Film Festivala, na četiri kratka animirana filma, dužine 15-20 minuta, suvremenih autora. Imamo iskustva u tome. A naša muzika dosta je sinematična, filmska. Nije rock and roll, ne spadamo negdje gdje je šank blizu i gdje zveckaju pive. Ako će nas netko doći slušati, treba sjesti i biti na miru 45 minuta, pustiti da ga odvedemo negdje, i nakon toga možemo sve drugo. Ovo će biti super prilika, pozicija je odlična, a nadam se da će i vremenske prilike biti ok. Bit će to gušt.

Ulaz na program slobodan je za sve posjetitelje, a za veći užitak u kinu pod zvijezdama posjetiteljima se preporučuje da sa sobom ponesu jastučiće i dekice za sjedenje.

#Art-kino Croatia #Buster Keaton #Dječja kuća #JZMZ #Tobogan

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh