Strip-caffe: Slavonske dogodovštine dalmatinske strip-bande

Strip-caffe je zamišljen kao kolumna o stripu koja će ići dva puta mjesečno na portalu ArtKvart, tematski usredotočena na zbivanja oko domaćeg autorskog stripa. U tom kontekstu, odabir prvih mačića koji se bacaju u more pripao je ekipi koja stoji iza serijala Lavanderman te njihovoj slavonskoj turneji gdje su publici u Osijeku, Slavonskom Brodu, Vinkovcima, Požegi, Županji i Virovitici odlučili predstaviti svoj novi izdavački pothvat – Lavandermen: Zatvorske Priče.
Kao što je poznato, Lavanderman je superheroj s Hvara, pravim imenom Boris Bunčuga, a njegove avanture od 2008. na ovamo piše strip-scenarist i tvorac lika – Toni Faver, dok se na serijalu izredao niz crtača strateški raspoređenih u deset brojeva odnosno svezaka. Nominalno, serijal je završio s desetim sveskom 2021.,

kada je Lavanderman junački umro izrekavši sudbonosno „da“ jednoj dami čime su nestale sve njegove moći.
Ali svi pravi super-heroji umru barem nekoliko puta, pa to nije predstavljalo prepreku ni Lavandermanu da o njemu izađe novi strip-album, pogotovo zato što je predmetno izdanje sinteza avantura koja prethode samom postanku Borisa Bunčuge – Lavandermanom. U jednoj od epizoda Lavnderman završi u pržunu, odnosno improviziranom zatvoru u policijskoj stanici (koja u stvarnosti ne postoji, alikao što znamo kulise su u stripu prilično povoljne za izgraditi), a ova prenamjena počiva u fundamentalnoj činjenici građe samog lika, naime Lavnderman ne može napustiti Hvar te svaki pokušaj transporta privedenog Lavandermena završi havarijom broda. Sam razlog što je uhapsilo Lavandermana je tipično hrvatski i odlično se uklapa u ovaj satirični strip –Lavanderman je iznajmljivao apartmane drugim super-herojima koje je predstavljao kao svoje rođake sve dok ga nije ukebalo kada je to pokušao napraviti i sa Supermanom, a kao što znamo, Superman nije baš iz ovih krajeva, štoviše on je siroče s Kriptona pa tako ne može biti rođak nekom Borisu Bunčugi s Hvara, možda bi Klark Kent nekako i prošao, ali i taj Smallville u Kansasu je dosta udaljen.
Elem, tako je pritvorilo Lavandermana zbog špekulacija s neprijavljivanjem gostiju i otvorilo mogućnost Toniju Faveru da ispriča u pero Vinku Bariću čak 11 epizoda ovog stripa-albuma koji je ujedno i kuharica. Da, da, dobro ste pročitali, prava kuharica s autohtonom forskom spizon, čak ilustriranom. Ali i rječnik.
Ako se netko pita – pa kako je moguće sve to uklopiti u jedno, treba se sjetiti da su ovaj stripo-produkcijski pothvat izveli Dalmatinci, lukavci su to, potomci slavnih pomoraca i još slavnijih gusara, kojima ni hajdučija nije strana, jako će se dobro pripremiti pa makar i u stripu i onda vas zaskočiti, pa i usred Slavonije. Ili barem, u mom slučaju, njenom sjevero-istočnom dijelu – Osijeku.
Prvo je nazvao Vinko i rekao da oni dolaze na slavonsku turneju te da će mi donit uja te pitao oš kuvat šta?. Akademski slikar iz Solina, strip-crtač, pripadnik Solinske mikro-strip scene (kao isturene ekspoziture splitske strip-scene, čine ju uz Vinka Barića, strip-crtači Damir Ercegović i Ladan Mehić), vokal benda Naprono Suicid, autor dvaju knjiga o punku i Novom Valu, kojem kuhanje također nije strano ali ni podgovoriti nekoga da nešto skuha. Što u predmetnom slučaju nije bilo uopće teško, pošto sam imao zadnje zalihe domaćih kobasica na lageru, rekao sam skuvat ću graa. Graa je zapravo vrlo sličan popularnom jelu Grah s kobasicom samo što je slavonska interpretacija nešto ljuća.
Promocija u Osijeku bila je zakazana u Gradskoj i sveučilišnoj knjižnici Osijek, odnosno njenom American Corner odjelu u sklopu Kluba za mlade. Samo tjedan dana ranije u istom prostoru uspješno je održana promocija strip-albuma Vrana nove izdavačke kuće Oz Comics. Strip Vrana američkog autora Jamesa O’Barra po kojem će kasnije biti snimljen kultni serijal filmova privukao je solidnu posjećenost, oko 25 do 30 ljudi što je za promocije stripa u Osijeku prilično dobro. Nešto manji odaziv je bio na promociji Lavandermana, no treba uzeti u obzir da Osijekom već godinama hara epidemija pub-kvizova pa ako se slučajno potrefi neki popularniji kviz u vrijeme promocije, Osječani u pravilu odu na kviz. Ovom bi se moglo doskočiti formiranjem mail-liste posjetitelja strip-promocija ali čini mi se da bi time prekršili neke odredbe GDPR-a.
U svakom slučaju, dalmatinska strip-momčad, pogonjena graaom, izašla je pred slavonsku publiku u sastavu Toni Faver, Vinko Barić i Zvonimir Rumboldt. Zvone je filmski, televizijski i kazališni redatelj te scenarist dokumentarnih filmova ali i predsjednik udruge KAD-TAD koja ja i izdavač Lavandermana. Ujedno, s Tonijem Faverom potpisuje i film Lavanderman – istina ili mit? iz 2010., pa je publika imala priliku saznati u kojim okolnostima nastaju domaći filmovi.
Uvodno slovo, kao što će biti slučaj i s ostalim promocijama, pripalo je Toniju Faveru koji je predstavio počela samog projekta, istaknuo značajne momente za serijal, ali najzanimljiviji dio ticao se samog novog izdanja. Kroz jedanaest priča, pratimo Lavandermana koji policajcu Iliji prepričava svoje avanture prije nego što će postati Landermenom. Kao uvod u svaku avanturu imamo jedan recept tradicionalnog hvarskog jela koje Lavandermanova majka, šjora Mandica, nosi sinu u zatvor, a policajac Ilija mu zapravo svako to jelo pojede dok Lavandermen prepričava svoje lovačke priče.
Recepte je priredila poznata splitska kuharica Ivana Gamulin, a ilustrirao ih je Vinko Barić, koji je za potrebe ovog albuma, uz već postojeće i prethodno objavljene epizode, nacrtao i dvije nove, uvodnu te završnu epizodu. Respektabilnu brojku od 149 stranice stripa i ilustracije (od ukupno 160) čini još većom i činjenica da je Barić odlučio niz stranica iznova nacrtati uslijed nezadovoljstva s prethodno objavljenim.
Kroz tih jedanaest priča srećemo Lavandermana uslijed važnih popularno-kulturnih i povijesnih momenta, odnosno kako će u predgovoru navesti Zlatko Gall: „Lavanderman nikad nije bio jednoznačan, niti pak samo alternativni strip – zacijelo nadahnut i čuvenom školom underground stripa San Franciska s kraja šezdesetih – koji će se poigrati stereotipima stripovnih (i svih drugih superjunaka. On je bio i ostao savršeno balansiran spoj alternativne rebelije novog doba, ako ćete i „puntarskog“ otočkog buntovništva te specifičnog humora na rubu apsurda (pa i preko njega).“.
Konkretno, u Zatvorskim pričama, Lavandermen postaje dionikom tih značajnih momenata poput osnutka i nastupanja s Laibachom, interpretacije narodnooslobodilačkog ustanka na Hvaru kroz vizuru Lordana Zafranovića, strogih učiteljica iz doba socijalizma, odgovora na kultno pitanje Gdje si bio 1991.?, prvog disko-kluba, revolucionarnog terorizma Frakcije Crvene Armije, avantura Tita i Jovanke, prvih erotskih časopisa, egzotičnih životinja i u konačnici toliko željene slobode, a sve je to uobličeno Barićevim grotesknim stilom i ispričano hvarskim žargonom radi kojeg na kraju izdanja nalazimo i rječnik manje poznatih riječi.
Od četiri knjižnice i dva kafića slavonske turneje imao sam priliku pridružiti se kolegama iz Dalmacije na jednom od predstavljanja, pa je tako u Gradskoj knjižnici i čitaonici Vinkovci uz Zatvorske priče predstavljen i novi broj časopisa Strip-Prefiks kojeg izdaje udruga Hrvatski autorski strip, gdje sam jedan od članova uredništva. Vinkovačka knjižnica se smjestila u novom zdanju i izgleda poput nečega iz 23. stoljeća te je svakako referentno mjesto za upriličiti promociju. O Prefiksu je bilo više riječi u tekstu Jelene Ternovec nakon promocije u Rijeci, a što se tiče novih avantura pokojnog Lavandermana, kako su sami autori naveli – što ne bi uskrsno kao zombi? No, kako ćemo to pričekati neko vrijeme, Zatvorske priče možete naručiti putem Facebook stranice KAD-TAD ili potražiti izdanje na skorašnjem Crtani Romani Šou odnosno kako ga sad zovu – Zagreb Comic Conu o čemu ću pisati u sljedećem Strip-caffeu

Fotografije: Tatjana Ivegeš-Wilhelm

#Lavanderman #Strip-caffe #Toni Faver #Vinko Barić #Zvonimir Rumboldt