TITO & JOVANKA / LIPA & RADOST: TURBOCINIZAM POLITIČKE INSTRUMENTALIZACIJE I KARNEVALIZACIJE RIJEČKOG KARNEVALA

U slavu Rabelaisa, Georga Grosza i Mihaila Bahtina

Branko Cerovac

Još pod nezaboravnim dojmom spaljivanja/vješanja pusteva/pustica, krnja i fašnika (Fašnik, ne „fašist“, moliću lipo!) koji čas predstavljaju „migrante“, „obojene“, čas razvikane, „ozloglašene“ firme, brendove, logo-e, u raznim „rodnim“/transrodnim personifikacijama, čas omražene (ili „zabavne“?) funkcionere/-rke, mahom popularno „nepopularne“, u  notorno vladajućoj riječkoj stranačko–političkoj slagalici, prisjećam se, u magnovenju, među javom i med’ snom, kako tu hipnagogičku interzonu krsti stari dobri Poeta, svojih halubajskih maškara, obahajanja i feštanja zvončara, skupa sa svim stanovnicima, po snijegu i po oštarijama, od Svetega Mateja odnosno, „sekularizirano“, „socijalistički“, Viškova do „meje“, granice (još nebitne, divlje) sa Slovenijom i nazad, davnih, stvarno prohujalih „ludih ’60-ih“, pa i ranih ’70-ih. Kad je moj pokojni učitelj u O.Š. „Vitomir Širola Pajo“ (danas, „sakralizirano“ odnosno po starinski, pa opet! – „Sveti Matej“), Vladimir Jugo Veli još igral nogomet za klub „Halubjan“, delal z nami školske kaubojske, underground, predstave, na čakavsken, a ja san crtal, slikal naveliko maškare, zvončare, vraga, prokjetega Pusta i domaće fešte… Bele nedeje va Kastve, plesove va Dome va Viškovu, Vožišće, „Mladenku“, Marčelje, Kliće… Rožice, lukići (gljive), tići, pasi, mačke…ča se ne! I proste „grafite“ po WC-ima, hodnicima i fasadama. Veli V. Jugo je bil napisal, čital, govoril na Brege na vrhu Viškova takove govore i „presude“ za sakramentskega Pusta, da ga i sad živo vidin kako to dela!

Once upon a time… Bilo jedanput va Sv. Mat…, pardon, u Viškovu… Bit će neč takovega i danas, piše va „N.l.“-u. Ma ni više jenega jedinega Velega, Jugota,  ni njegovega duha, srca. Pasala su ta leta, te zime! A i zajik je čuda više „amerikaniziran“, „digitaliziran“, „ispolitiziran“… kako se to reče po domaću, hm? „Ideologiziran“?

Samo me „Pol metra crijeva“ i „Prokjeti Pust“ još moru vrnut va ono Viškovo, Furićevo, Mariniće, pa i va onaj stari črni, smrdeći pakal od Sovjaka! Va ona vražja „arhaična“, „jednoumna“, domaće , „socijalistička“ vremena, kad sam se kao klinac po gromobranu i gurlama pentrao po zvoniku crekve, Crkve Sv. Mateja, a po skelama i špagu po fasadi, kad se uređivala.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing content from YouTube, a service provided by an external third party.

YouTube privacy policy

If you accept this notice, your choice will be saved and the page will refresh.

Nije onda bilo toliko spike niti natezanja oko politike, biznisa, turizma, pripadnosti ovome, onome, niti non-stop „predizbornih“ interesnih kampanja, govorancija, stupidnog medijskog hvalisanja, obećavanja, zalud prepucavanja. Nije bilo gigantskih idiotskih (pred-)izbornih plakata niti kolosalnih imbecilnih reklama po svim zgradama, cestama, posvuda! Niti toliko radara, antena, betona, plastike, farmaceutskih proizvoda i droga za sve i protiv svega. Bilo je puno više dolaca, šuma, Prirode! Zna se da nije bilo takozvane, tobožnje, koruptivno – represivne i totalno eksploatatorske i profiterske „višestranačke“ demokracije – od koje više nikako ne funkcionira niti „teorija“ niti ideologija, a najgore ni praksa.

Bahtinovo razumijevanje srednjovjekovne i renesansne narodne kulture, karnevala i karnevalizacije u umjetnosti (književnosti i vizualnoj umjetnosti) puno je bliže antičkom, diogenovskom „kinizmu“ i neokinički nabrijanoj „punk“ kulturi i anarhoidnom kinički subverzivnom buntu i borbenosti jednog „Prokjetega Pusta“ (ča-metalci „Pol Metra Crijeva“), od politički licemjernog nekritičkog kolektivizma totalno birokratiziranog, odozgo superstrukturiranog i dirigirnog, kontroliranog i samo naizled slobodoumnog „liberalno propalo-kapitalističkog“, a samo komedijaški „komunističko – socijalističkog“ komercijaliziranog i „turistificiranog“ Karnevala. Te cjelogodišnje organizirane farse od nazovi „saturnalija“, ma što starorimske saturnalije inače bile. Naime, upravo od prvotne neukrotive buntovne raspojasanosti i kritičke karnevalizacije stvarno sankcionirane nedodirljivosti vladajuće ideologije i političko-funkcionerske „elite” nije ostalo čak ni NIŠTA.

Ostadoše samo tragikomični „WOLT-ek & BOLT-ek“ na bajkovima, estradno paradirajući LGBT „Tito & Jovanka“, te PR-ovski, polit-marketinški, „komunikološki“ lukavo dizajnirana ružičasta „queer“ Barbika (Lipa) – ruku pod ruku s podjednako „pink“ Kenom. To je toliko zabavno da totalno DEPOTENCIRA svaki stvarni otpor, konsternaciju, zbiljsku borbu protiv političke, „pravosudne“, „ odvjetničke” i funkcionerske, pravne dekadencije, katastrofe i blasfemije otuđene državne i stranačko političke moći vlastodržaca. To jest cijele stranačko-političke i gospodarske oligarhije, pa i najbrutalnije autokracije.

Ostaje samo zafrkancija s narcisoidnim, opscenim, ignorantskim, represivnim funkcionerima/funkcionerkama i njihovom hipokrizijom. Za „fukaru i raju  na belome lebu“ odnosno „buđavom lepcu“ iz opusa Rambo Amadeus i S.A.R.S.! „Otišlo je sve što valja/ostala je samo fukara i raja/i ja s njima: na bijeeelome hljebu!“ (Rambo Amadeus). Do slijedećih „skorih izbora“. Naravno.

Naslovnica: Riječki karneval; izvor: Riječki karneval / Rijeka Carnival Facebook

#Branko Cerovac #kolimna #pust #Riječki cinik #Riječki karneval

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh