“Transfuzija vremena” – vrijeme kao umjetnički izričaj

“Transfuzija vremena” je višegodišnji projekt multimedijalne umjetnice Line Rice koja djeluje u Ljubljani i istražuje pojam vremena unutar ovog informacijskog doba. Stvara instalacije koristeći video, grafike, svjetlo, animaciju i fotografiju. Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti 2008. s nagradom za najbolji diplomski rad na odjelu grafike. Grafike su joj dio zbirke Međunarodnog grafičkog likovnog centra u Ljubljani. Kombinira video s animacijama nastalim u stvarnom vremenu od 2010. te nastupa po festivalima u Europi. „GaleRica” je nevladina udruga koju je organizirala za promociju suvremene umjetnosti. „Marta Fakuch” je audio-vizualni kolektiv koji pokreće 2019. s još nekim umjetnicima.

Dana 21. ožujka ispred Gradske knjižnice Marka Marulića HULU otvara izložbu radom o kojem će poslije biti više riječi pod naslovom „Very Important Notifications About Time”. Drugi dio izložbe se odvio u 20:00 sati u Loggi Zlatnih vrata ostatkom postava.

Kustosica Tanja Špoljar kaže da Lina Rica zasniva svoj rad na jeziku kao alatu sporazumijevanja i predstavljanju modernih alata mjerenja vremena s kojima ideju individualnog i kolektivnog vrijeme čini vidljivo promatraču.

NowHere; Capella de Sant Corneli, 2019; izvor: HULU Split

Kako je jezik nemoćan da bi prikazao našu interpretaciju svijeta isto tako je nemoćan predstaviti i vrijeme pa se služimo drugim alatima. Ovdje je vrijeme nestalno, mijenja se. U današnje vrijeme tehnologija, pojedinac i vrijeme postaju razoreni.

Razmišljajući o vremenu, pitamo se kako ono uopće protječe, njegovoj mjerljivosti, iskoristivosti i našoj produktivnosti. Postavljamo si i pitanje kakav je protok vremena bio i prije postojanja čovječanstva. Isto to nepostojanje čovjeka se događa i danas, vrijeme u kojem vladaju algoritmi  koji predviđaju putanju našeg života.

Sadašnjost je uvjetovana budućnošću više nego prošlošću danas. „NowHere“– svjetlosna instalacija kojom je izložba otvorena predstavlja nestalnost struktura koje obilježavaju riječi -nigdje-ovdje-sada- koje zovu na promišljanje. Jednako tako može predstavljati i protok vremena iz različitih perspektiva. Jedino što znamo o vremenu da je ono ovdje i sada, ali jednako tako pokušavamo i zaustaviti vrijeme. Isto tako vrijeme obilježavaju strahovi i sjećanja koji nam onemogućuju doživjeti trenutno vrijeme.

„Very Important  Notifications About Time” je animacija riječi kroz reklamni display koje predstavljaju pojmove koje je autorica prikupila pretražujući pojmove „time is, past is, the future was” na Google tražilici. Tako dobiva  presjek pojmova percepcije vremena. Istim pojmovima se bavi i u radu „Words through Time” . „Big time” je animacija screenshotova napravljenih u razdoblju od 2017. do danas koje sadrže brojeve digitalnog sata. Time prikazuje užurbanost života, svijet koji se temelji na mjerenju.

From Sea to Sea, Makarska 2018, fotografija: Žiga Palčar,; izvor: HULU Split

„From Sea to Sea” – poetska performativna akcija započeta 2006. u kojoj pretače tri decilitra mora iz jednog u drugo more također upućuje na relativnost mjerenja i ideje vječnosti.

„Everything” je rad u kojem tijekom vremena promatramo transformaciju cinkove ploče za grafiku (uronjenu u mješavinu modre galice, soli i vode) i koji vremenom utječe na najdirektniji način. Rad prikazuje kako je sve podložno promjeni, a cijeli proces nam se događa ispred nas samih. Cijeli proces erozije nas pita je li zaista riječ o nestajanju ili transformaciji u drugi oblik.

„The Sleeping Beauty” je rad koji se naslanja na baštinu socijalizma koji kroz crno-bijele fotografije prikazuje dječje lječilište u Krvavici kod Makarske koje je kao i mnogi spomenici prepušteno devastaciji. I u tom radu možemo vidjeti protok vremena u propadanju jednog kompleksa brisanjem sjećanja na socijalizam. „The Self” također obrađuje socijalističkog nasljeđa gdje u malom bijelom omotu stoje tri značke koje su se mogle naći po svim kućama onog vremena.

Grafika „Time” u konceptualnoj umjetnosti ponavljanjem ukazuje na brzinu vremena i odsutnost uživanja. Kustosica Tanja Špoljar se pita može li se takvim kritičkim promatranjem pružiti mogućnost za nova rješenja i humanije sisteme. Lina Rica istražuje takve mogućnosti, ali u takva promišljanja upliće i nas kako bi preispitali vlastitu poziciju u tim sistemima.

O postavu u Splitu će reći da se referira i na kolektivnu memoriju i osobnu memoriju u kojoj imamo pojam „sebstvo“ misleći prvenstveno na rad značke na kojoj je bio Josip Broz Tito, ali ona stavlja svoju sliku. Refleksiju provodi kroz oglašivački medij promišljanja o vremenu s filozofske i ontološke strane. Vrijeme doživljava kao prolaznost koje sve brže prolazi što se primičemo kraju. Također će reći i da nam je vrijeme najbolji prijatelj jer bez njega nema ni postojanja. S ovom izložbom je pokušala zabilježiti vrijeme kroz umjetnički izričaj. Postav u galeriji Loggia je drugačiji od prijašnjih postava, više je kaotično postavljen jer se htjela reflektirati na kaos u kojem živimo u sadašnjem vremenu.

Izložba se može pogledati  od 21. ožujka do 3. travnja u izložbenom prostoru Loggia te u Centralnoj knjižnici Marka Marulića. 

Istaknuta fotografija: Samostalna izložba Free Time, Kino Šiška 2020.; fotografija: Žiga Palčar; izvor: HULU Split

#HULU Split #Lina Rica #Transfuzija vremena #višegodišnji projekt #vrijeme

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh