Umjetnost performansa ili „Imamo moć i odgovornost mijenjati stvari“

Govori: David Sebastian Lopez Restrepo

Razgovor povodom festivala Sin Objeto, Performance Køkkenet, Metronomen, Kopenhagen, 27.–28. kolovoza 2025., kustoski koncept Davida Sebastiana Lopeza Restrepa

David Sebastian Lopez Restrepo: performativni ručak s juhom od abecedne tjestenine

Zašto ste odlučili da ovogodišnji koncept festivala Performance Køkkenet bude „Bez objekta“ (Sin Objeto)? U javnom pozivu umjetnicima napisali ste, između ostaloga, i sljedeće: „Kada rat postane nova forma, apsurdnost naših kreativnih izraza postaje zdrav razum ovoga svijeta.“
Na španjolskom jeziku u Kolumbiji izraz Sin Objeto ne znači samo „bez objekta“ ili „bez predmeta“. On podrazumijeva i osjećaj besmisla, nečega bez svrhe. Želio sam povući paralelu između umjetnosti performansa, koji počiva na neobjektnoj umjetnosti, i besciljnosti kojom je obilježen suvremeni svijet. Za mene je rat jedno od tih besmislenih stanja. Tu sam htio parafrazirati riječi portorikanskog političara i borca za nezavisnost Pedra Albizua, koji je jednom rekao: „Kad je tiranija zakon, revolucija je red.“ Performans doživljavam kao oblik stvaranja koji, i kad polazi od apsurda, može prenositi snažne poruke bez potrebe za akademskim terminima i previše složenim objašnjenjima. Apsurd može biti način da započnemo revolucije.

Kada je osnovan festival Performance Køkkenet i koje druge manifestacije performansa postoje u Danskoj?
Performance Køkkenet (Kuhinja performansa) osnovao sam 2017. godine kao platformu za eksperiment i susret različitih umjetničkih disciplina. Stvaranje sam zamišljao poput kuhanja – proces u kojem je eksperiment ključan za otkrivanje novih okusa i užitaka. Organizirali smo brojne događaje u kojima je hrana služila kao i metoda i materijal, u duhu relacijske umjetnosti, kako bismo smanjili distancu između umjetnika i publike. Od tada smo realizirali festivale The Body Landscapes (2017.–2020.), Cyber Bodies (2020. i 2021.), Nordic Islands Actions in Nature (2018., u suradnji sa Svalbardom, Ålandom i Švedskom), Ephemera Performance (2021.–2023.), a od 2024. niz događanja pod nazivom Sin Objeto.

Budući da već godinama živite u Danskoj, koje su sličnosti i razlike između performans-scene u Kolumbiji, odakle potječete, i one u Danskoj?
Za mene je najočitija razlika u mjestu iz kojeg se govori. U Danskoj postoje stabilnije javne institucije koje podupiru umjetničko stvaranje, dovoljno vremena za refleksiju i racionalizaciju procesa, i – što je najvažnije – društvo koje ne suočava s ogromnim problemima ili sukobima. U Kolumbiji je, naprotiv, vrlo svježa povijest nasilja i nejednakosti, što oblikuje naš pogled na umjetnost iz emotivnijeg rakursa. Rekao bih da umjetnost Latinske Amerike, a osobito Kolumbije, proizlazi iz osjećaja hitnosti. Riječ „emergency“ koristim pažljivo – ne isključivo kao krizu, nego kao nešto što uporno izbija na površinu, poput lave iz vulkana. U tom smislu, umjetnost u Danskoj može si priuštiti vrijeme da promišlja o pitanjima sebstva ili da stvara umjetnost radi same umjetnosti. U Kolumbiji stvarnost i povijest neprestano kucaju na vrata s neposrednim sukobima koji traže estetske odgovore, dok istodobno moramo pronalaziti načine kako preživjeti radeći gotovo bilo što. To pomiče našu perspektivu i mijenja mjesto s kojeg progovaramo.

David Sebastian Lopez Restrepo: performativni ručak s juhom od abecedne tjestenine

 Imate li kakvu obiteljsku vezu s Alvarom Restrepom, koji je sa svojom trupom Athanor Danza nastupio na Eurokazu u Zagrebu sredinom 1990-ih?
Zapravo ga nisam detaljno proučavao. Poznat mi je njegov rad s Athanor Danzom i s plesnom kompanijom Cuerpo de Indias u Meksiku, ali moram priznati da nisam istraživao kolumbijske plesače-performere onoliko koliko bih trebao. Moj pravi interes za performans započeo je kada sam upoznao kolumbijsku umjetnicu Maríu Teresu Hincapié – osobu čiji se rad također svakako preporučuje proučiti. No iskreno, kolumbijski umjetnici performansa nisu dobili jednaku međunarodnu vidljivost kao ples i kazalište.

I Vi ste sami inicirali ste dva performansa tijekom festivala Sin Objeto. Prvog dana bio je to performativni ručak s juhom od abecedne tjestenine, gdje su sudionici trebali složiti poruke povezane s projektom, poput: „Kako stati, kako nastaviti. J…ni ratovi, Ni za što a opet za sve.“ Drugog dana priredili ste ručak s tipičnom kolumbijskom hranom (?) – pečene patlidžane, rajčice sa začinima – uz dirljivu priču o svojoj majci, koja je pripremala to jelo. Možete li čitateljima ArtKvarta reći nešto više o tim gastronomskim performansima?
To je teško pitanje jer uglavnom ne nastupam kad sam u ulozi organizatora – inače bih mogao izgubiti fokus na odgovornosti prema drugim umjetnicima. Te akcije nisam vidio kao performanse u punom smislu, iako su, naravno, imale performativnu pozadinu. Namjera je bila jednostavno nahraniti umjetnike i publiku u opuštenijem ozračju prije početka programa.

Tjestenina u obliku slova potječe iz mojih dječjih uspomena: majka mi ju je često pripremala, a ja bih na žlici slagao riječi prije nego što bih pojeo. Pamtim to kao zabavno i poticajno, pa sam želio to podijeliti s drugima. Drugo jelo zapravo nije bilo kolumbijsko, nego sam pripremio ratatouille, koje smatram jednim od najmanje okrutnih jela francuske kuhinje. Za mene ono odražava i način na koji se nekada plemstvo postavljalo iznad svega, pa i same prirode. Tijekom svega toga puno sam mislio na svoju majku, jer svaki put kada nešto novo kuham, nazovem je za savjet. Mislim da kuham kao ona i da brinem za ljude kroz hranu na isti način – ili možda kao i svaka latinoamerička majka ili baka.

 Kako ste izvršili selekciju  performansa i videoperformansa? Ukupno smo mogli vidjeti 16 videoperformansa i 14 izvedbi uživo.
U tome mi je pomogla švicarska umjetnica Seraina Grupp, u čiji rad duboko vjerujem. Njezin rad je blisko povezan s mojom vlastitom praksom vezanom uz hranu i relacijsku umjetnost. Trenutno predstavlja Garden of Decay na Bijenalu arhitekture u Kopenhagenu.

Paul Regan trebao je izvesti duracijski komad Nothing Lacks Purpose or Meaning. Iako je najavljen u trajanju od 40 minuta, odsvirao je „samo“ ulomak na klaviru. Živa izvedba s velikim objektom… Baš jako.
Paul Regan je završio s klavirskim ulomkom izvedenim na glavnoj pozornici, nakon što se većina izvedbe odigrala u vanjskom prostoru. U kontekstu koncepta „Sin Objeto“ sam je okvir postao materijal za dijalog: osporavan, ismijavan, transformiran i ponovno osmišljen od strane umjetnika. Ova dinamična razmjena stvorila je bogat i raznolik skup performansa, završivši događajem koji je duboko odjeknuo – kako meni kao organizatoru tako i publici i umjetnicima.

Za kraj, u kontekstu vašeg poziva na ovogodišnji festival performansa, što mislite – kamo idemo, svijet koji Varoufakis definira kao tehnofeudalizam, novu varijantu fašizma, a Jason Moore naziva kapitalocen?
Moram reći da sam uglavnom optimističan u vezi smjera kojim svijet ide. Unatoč svim borbama i strašnim stvarima koje se događaju, osjećam da se ljudi bude iz dugog sna, okupljaju se oko smislenih ciljeva. Naravno, polarizacija postaje sve oštrija i često nasilnija, ali izvan onoga što vidimo na društvenim mrežama vjerujem da je velika promjena već u tijeku. Tehnologija u tome igra središnju ulogu, jednako kao i kapital.

S druge strane, ne bih se u potpunosti priklonio stavovima Varoufakisa ili Moorea, jer mislim da je povijest mnogo složenija od tih pojmova. Sjetimo se da su srednji vijek povjesničari često prikazivali kao mračno razdoblje religiozne dogme i sukoba, a u stvarnosti je to bilo kulturno bogato doba, iz kojeg se doslovno rađala renesansa, posljedica procesa koji su započeli u srednjem vijeku. Danas je tehnologija, u obliku kakav trenutno doživljavamo, doista zastrašujuća i otvara ozbiljna pitanja o svjetskom poretku. No još uvijek vjerujem da imamo moć i odgovornost mijenjati stvari.

David Sebastian Lopez Restrepo je kolumbijski umjetnik performansa koji od 2017. godine živi u Danskoj. Njegova umjetnička djela predstavljena su u Argentini, Čileu, Brazilu, Kolumbiji, Meksiku, Španjolskoj, Finskoj, Norveškoj, Švedskoj, na Ålandskim otocima, Svalbardu, Farskim otocima, Italiji i na više kulturnih mjesta i galerija u Danskoj, uključujući i Nacionalnu dansku umjetničku galeriju (Statens Museum for Kunst).

Njegova se umjetnička praksa uglavnom bavi razlaganjem složenih društvenih izazova s kojima se migranti suočavaju, kao i njegovim vlastitim iskustvom od kada je napustio svoju zemlju 2008. godine. Njegova djela, koja se odlikuju spojem humora i provokativnih elemenata, sadrže tragove antropoloških metoda. Od 2017. godine umjetnik živi u Kopenhagenu u Danskoj, gdje je direktor festivala Performance Køkkenet, grupe suvremenih umjetnika koja organizira festivale performansa Body Landscapes, Cyber Bodies, Sin Objeto i druge događaje eksperimentalnog zvuka, pokreta i performansa s mladim umjetnicima. U tom radu surađuje s organizacijama kao što su Live Art Denmark, Noisy Beehive, HAUT Scenei Tårnby Park Studio.

Odabrani radovi:

  • 380 PANT A– Den Fri Udstilling – Copenhagen, Denmark 2024
  • The Banality of Care – Zeppelin Teater / HAUT Scene – Copenhagen, Denmark 2024
  • Collective Performance Another Utopian Society – Captive Portal – Copenhagen, Denmark 2023
  • Immersive Performance The Wolt Migrant andExhibition The Finish Line – Friisland Center for Performance Art – Copenhagen, Denmark 2022
  • Performance The Human State – Project Pera+Flora+Fauna, a collateral event at the 59th Venice Art Biennale – Venice, Italy 2022
  • Performance Movement for Static Action – Statens Museum for Kunst – Copenhagen, Denmark 2020

Istaknuta fotografija: David Sebastian Lopez Restrepo, Chupando Faros

#David Sebastian Lopez Restrepo #odgovornost #Performance Køkkenet #Sin Objeto #umjetnost performansa

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh