Film|

21. Liburnia Film Festival donosi bogat izbor dokumentaraca i popratnih programa

Danas, 28. srpnja u 10 sati održana je konferencija Liburnia Film Festivala u riječkom kafiću Dnevni boravak. Konferenciju su za novinare i javnost vodile Jelena Androić, direktorica festivala, glasogovornica festivala Hana Galogaža Lanča, te Mirela Pašić, koordinatorica volontera.
Liburnia Film Festival, hrvatski festival dokumentarnog filma koji se održava krajem kolovoza u Opatiji, ove godine bilježi svoje 21. izdanje. Bogat izbor dokumentarnih filmova, kao i popratnih programa poput razgovora s autorima te radionica, ove godine publiku čeka u trajanju od pet dana, od 22. do 26. kolovoza 2023. na ljetnoj pozornici i u Vili Antonio u Opatiji. Liburnia Film Festival inače je najstariji festival dokumentarnog filma u Hrvatskoj i jedini koji prikazuje isključivo recentne hrvatske dokumentarce.

Prikazivanje filmova na ovogodišnjem izdanju Liburnia Film Festivala organizirano će biti svakim danom u dnevnom i dva večernja programska bloka. Prikazano će biti sveukupno 33 dokumentarnih filmova, 20 od kojih ulaze u obzir za nagrade žirija i publike te 13 naslova koji su van konkurencije. Također, na festivalu će sedam filmova imati svoju svjetsku, sedam hrvatsku, a četiri svoju festivalsku premijeru.

Filmove koji ulaze u natjecateljski program je od preko 80 prijavljenih pogledao i izabrao Oliver Sertić, zagrebački producent te programski direktor i selektor Liburnia Film Festivala.
“Zadovoljan sam ovogodišnjim programom. Filmovi su izuzetno raznorodni, i formom i sadržajem, a to pokazuje bogatstvo produkcijskih i autorskih pristupa i ocrtava smjer u kojemu se kreće hrvatska dokumentaristika. Mnogo je novih imena, što me posebno veseli, a u programu su, naravno, i neki doajeni koje naša publika već zna. Od ove godine malo smo izmiješali programske slotove, pa će svih festivalskih dana filmovi iz natjecateljskog programa biti prikazivani s onima izvan konkurencije”, rekao je programski direktor Oliver Sertić.

Filmove koji su u natjecateljskoj kategoriji na današnjoj je konferenciji najavila i ukratko predstavila direktorica festivala, Jelena Adroić: “LFF kao i uvijek donosi naslove nadolazećih, ali i već renomiranih redateljica i redatelja, pa u konkurenciji ove godine gledamo novi film Pere Kvesića “Kuća na Kraljevcu” (čiji je film “Dum spiro spero” osvojio nagradu za najbolji film 14. LFF-a) koji će u Opatiji imati hrvatsku premijeru, zatim “Horror Vacui” Borisa Poljaka, također višestrukog LFF-ovog laureata, “El Shatt – Nacrt za utopiju” Ivana Ramljaka (dobitnika nagrade za najbolju režiju 19. LFF-a za film “O jednoj mladosti”), “Ingresso Animali Vivi” priznatog suvremenog umjetnika Igora Grubića, te film još jednog poznanika festivala, glumca i redatelja Damira Markovine koji nam dolazi s filmom “Dezerteri”, nagrađenim u Jihlavi i Zagrebu.

Još jedno veliko glumačko ime prihvatilo se redateljske palice. Doajen jugoslavenskog filma, Igor Galo, snimio je iznimnu cjelovečernju posvetu pulskom festivalu nazvanu “1991. adio jugo, film, adio jugoslovenski filmski festival, adio Jugoslavija…. vidimo se u sljedećem ratu”, a nakon premijere u Beogradu, ovo će mu biti prvo hrvatsko festivalsko prikazivanje. Među filmovima autorica i autora mlađe generacije svakako valja istaknuti svjetske premijere kratkih doksa “Tamna komora” Marinka Marinkića, “Glupane, glupi” Andrije Tomića, “Kantrida” Luke Karla Kauzlarića i “Veliki mul” Sanje Prodan, ali i minijaturu sanvičentskog performera Frane Pekice “Akcija”.

U konkurenciju su odabrani i izvrsni kratki dokumentarci, sjetni “Knin – Zadar” Melite Vrsaljko, intimni “Divlje cvijeće” Karle Crnčević već nagrađen u Bilbau i Hamburgu, nabrijani “Pero” Sare Alavanić te začudni “Dohvati sunce: El Shatt” poznate vizualne umjetnice s berlinskom adresom, Ane Bilankov, koji na LFF dolazi nakon svjetske premijere u Oberhausenu.Mlade snage predstavljaju i Ivan Grgur koji je kreativno oslikao dramaturga i pisca Espija Tomičića (“Espi”) te Filip Zadro u intergeneracijskoj minijaturi “Dragi Filipe”, dok se grupa autor(ic)a (Karla Mesek, Sebastijan Borovčak, Klara Šoštarić, Petar Vukičević) u filmu “Terra Magica” bavila Istrom. Konkurenciju završimo s dvije srednjometražne koprodukcije. Nizozemsko-hrvatski “Prizori s mojim ocem” Biserke Šuran, dobitnik je nagrade za najbolji dokumentarac na filmskom festivalu u Trstu te posebnog priznanja u regionalnoj konkurenciji i nagrade Mali pečat na ovogodišnjem ZagrebDoxu, dok je talijanska redateljica Isabella Rinaldi duhovito portretirala Liberland, samoproglašenu novu državu‘nastalu’ na dunavskoj adi na granici Hrvatske i Srbije (film nastao u belgijsko-hrvatsko-latvijsko-norveškoj koprodukciji).

Valja napomenuti kako od nabrojenih filmova koji su u konkurenciji za nagrade festivala, čak dva naslova tematiziraju zbijeg Jugoslavena u El Shatt, a organizatorica Androić na konferenciji otkriva da autori temi pristupaju značajno drugačije jedan od drugog. Također, film poduljeg naslova  “1991. adio jugo, film, adio jugoslovenski filmski festival, adio Jugoslavija…. vidimo se u sljedećem ratu” autora Igora Dala, ponešto je kontroverzan s obzirom da, iako se bavi filmskim festivalom u Puli, ove su ga godine tamo odbili prikazati. Nedavno je o tome za Portal Novosti progovorio sam autor, a intervjuu možete pristupiti putem sljedećeg linka: Igor Galo: Adio, Jugo – Portal Novosti. Kratak sadržaj filma prenosimo sa službenih stranica LFF-a:

“Dokumentarni film o Festivalu jugoslavenskog igranog filma u Puli, u periodu od 1953. do 1991. godine, festival koji je prvenstveno okupljao kinematografije svih socijalističkih republika bivše Jugoslavije do njezinog tragičnog raspada. Međutim film nije samo o tome. Prvenstveno je prikaz društveno-političkih okolnosti u kojim je festival osnovan. Svjedočenjem glavnih aktera FJIF od njegovog osnivača Marjana Rotara do svih presudnih direktora festivala, filmskih radnika, glumaca, režisera, producenata, propitujemo kako je uopće bio moguć festival takvog europskog i svjetskog značaja u vrijeme svog trajanja. Od svog osnivanja 1953.godine do nasilnog gašenja 1991. godine, festival oslikava rađanje socijalističke Jugoslavije, njezin razvoj u društveno-političkom, kulturno-obrazovnom i privrednom smislu, kao i njezin raspad, pa time i svoj nestanak ove jedinstvene i neponovljive filmske manifestacije u svjetskim razmjerima. Kao što je to bila i sama Jugoslavija.”

Navedenih je 20 filmova u konkurenciji za osam nagrada: nagradu za najbolji film, najbolji regionalni film, najbolju režiju, montažu, kameru i dizajn zvuka, nagradu kritičara “Dragan Rubeša” te nagradu publike. O njima će odlučivati peteročlani međunarodni žiri koji čine Kumjana Novakova, redateljica i direktorica sarajevskog festivala Pravo ljudski, beogradska  montažerka Vanja Kovačević, snimateljica Dinka Radonić, montažerka i dizajnerica zvuka Iva Ivan te redatelj i vizualni umjetnik Davor Sanvincenti. O nagradi kritičara “Dragan Rubeša”, koju festival od lani dodjeljuje zajedno s Art-kinom, odlučivat će Nikola Strašek. Od ove godine dosadašnjim se pokroviteljima nagrada, AVC grupi i ACER-u Hrvatska, pridružuje i Aljazeera Balkans, koji će financijski podržati najbolji regionalni film.

Filmovi koji će biti van konkurencije raspoređeni su u tri cjeline: Regionale, filmovi autora i autorica rođenih na istarskom, goranskom ili primorskom području, zatim Restartovi filmovi, snimljeni u produkciji Restarta, produkcijske kuće koja je ujedno i suorganizator festivala, te Posebne projekcije, tri naslova koje organizatori smatraju posebno bitnima za prikazati na festivalu. Njih je na konferenciji predstavila glasogovornica festivala, Hana Galogaža Lanča:

“Restart pak donosi dugometražne “Snajka: Dnevnik očekivanja” Tee Vidović Dalipi koji je nastajao punih deset godina, a dolazi nam nakon svjetske i međunarodne premijere na DokuFestu u Prizrenu i međunarodne u Sarajevu. Tu je i rumunjsko-hrvatsko-katarsko-iranska koprodukcija “Između revolucija” Vlada Petrija nagrađenog na 73. Berlinaleukritičarskom nagradom FIPRESCI u programu Forum.  Kratkometražni film “Valerija” Sare Jurinčić u Opatiju stiže nakon Sheffielda i Sarajeva, a kao i nekoliko godina unazad, LFF-ova publika vidjet će dva filma nastala na Restartovoj Školi dokumentarnog filma, “Korijen” Dore Fodor i “U potrazi (Jedna noć u Zagrebu)” Matee Jocić. U programu Regionale su pak “Dnevni boravak” Maje Ležaje, “Dom za zauvijek” Mirte Matije i Gorana Zaborca, “Health90” Petre Mrše, “Jumping Stones” Virginie Rithrath te “Matić poljana – Život ili smrt” Rasima Karalića.”

Unutar spomenutih Posebnih projekcija, prikazani će biti dokumentarci “Ovako živi jet set” Sunčice Ane Veldić, zatim “Vodič za obalska utvrđenja” Tijane Petrović te “Obalno šetalište” Silvija Mirošničenka. Prvi od spomenutih, “Ovakoživi jet set” Sunčice Ane Veldić polusatni je dokumentarac posvećen „dragom prijatelju, kolegi, montažeru i dizajneru zvuka Martinu Semenčiću (za što je na LFF-u u više navrata nagrađen) koji  nas je prerano napustio u siječnju ove godine“, navode organizatori festivala. LFF-u partnerski beogradski festival Beldocs predstavlja i u Hrvatskoj premijerno prikazuje svog ovogodišnjeg pobjednika, a riječ je o spomenutom “Vodič za obalska utvrđenja” Tijane Petrović. Festival zatvara premijerna projekcija najnovijeg filma Silvija Mirošničenka “Obalno šetalište”, u potpunosti snimanog u Opatiji i okolici.

Dodatne sadržaje festivala najavila je koordinatorica volontera, Mirela Pašić:
“Dakako da će se na Liburniji o filmu i učiti kroz tradicionalne radionice Prvi put snimam i Filmska početnica, a u treću godinu ulazimo i s LFF Rough Cut radionicom namijenjenom filmovima u fazi montaže, koju vode priznate montažerke Jelena Maksimović i Hrvoslava Brkušić. Case study najuspješnijeg prošlogodišnjeg dokumentarca pripada Vedrani Pribačić i Mirti Puhlovski, autoricama filma “Veće od traume” koje su prošli tjedan ispisale povijest. Naime, ovaj film prvi je dokumentarac koji je na pulskom festivalu osvojio Zlatnu arenu. Nastavljamo i s ugodnim popodnevnim razgovorima s autorima (Piće s autorima), predstavit ćemo novoosnovanu inicijativu hrvatskih dokumentarista Dokoordinacija i razgovarati na nekoliko tribina i otvorenih razgovora.”

Poziv za volontere je otvoren i dostupan na web stranici LFF-a, odnosno na sljedećem linku: LFF / Pozivamo te, budi naš volonter_ka! :: Liburnia Film Festival – festival dokumentarnog filma, Opatija. Prijaviti se mogu svi zainteresirani, a Pašić iskustvo volontiranja na festivalu opisuje kao priliku za razvijanje novih vještina, znanja i poznanstava. Uskoro će biti otvorene i prijave za radionice Prvi put snimam i Filmska početnica, a dostupne će biti također na službenoj web stranici festivala.
Festival će imati i svoj glazbeni program uz koncert zagrebačkog benda Tidal Pull, koji u Opatiju stižu u sklopu turneje Rock&OFF.

Na kraju se konferencije glasnogovornica festivala zahvalila njegovim podržavateljima, među kojima su Grad Opatija, Hrvatski audiovizualni centar, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Primorsko-goranska županija, Turistička zajednica Grada Opatije, AVC grupa, ACER Hrvatska, Aljazeera Balkans i brojni drugi. Festival organizira Udruga Liburnia film festival, suorganizator je Restart a partner Festival Opatija.

Filmovi koji su u natjecateljskoj kategoriji, Restartov program te posebne projekcije bit će prikazani na maloj ljetnoj pozornici te se ulaz na njih naplaćuje, dok je ulaz na filmove u Regionale kategoriji, koji će biti prikazivani u Vili Antonio, kao i na dodatni program festivala- radionice i razgovore s autorima, besplatan. Ulaznice za projekcije na maloj ljetnoj pozornici, kao i dnevne i festivalske ulaznice, moći će se kupiti putem platforme mojekarte.hr.

Istaknuta fotografija: Hana Mesek

#21. Liburnia Film Festival #ACER Hrvatska #Aljazeera Balkans #AVC grupa #Društvo hrvatskih filmskih redatelja #Festival Opatija #Grad Opatja #Hana Galogaža Lanča #HAVC #Jelena Androić #LFF #Mirela Pašić #Oliver Sertić #PGŽ #Restart #TZ Grad Opatija

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh