Rijeka će se za tjedan dana pretvoriti u pravu malu pozornicu gdje će se, na nizu različitih lokacija, održavati brojni programi u sklopu Impulse Festivala, u trajanju od 22. do 28. travnja. Impulse Festival održava se već jedanaestu godinu za redom te pod geslom “Music is everywhere” naglasak stavlja na promidžbu urbane glazbe i kulture. U tih ćemo tjedan dana u Rijeci imati prilike sudjelovati na radionicama, gledati filmove, otići na buvljak i sajam ploča te slušati brojne izvođače koje nemamo prilike često čuti i gledati uživo. Kako već i vrapci na grani znaju da riječka glazbena scena, makar onima koji su željni novotarija, zadnjih godina i nema baš što ponuditi, svaka nam ovakva, naoko malena inicijativa, zlata vrijedi. Iako Impulse Festival za sobom ima već priličan broj godina radnog staža, na njemu nikada nisu više puta nastupili isti izvođači, programi se mijenjaju, a inovacija nikada ne nedostaje. Iscrpni program festivala te još poneku organizacijsku tehnikaliju približio mi je Marin Jurčić, član udruge Distune Promotion te jedan od organizatora Impulse Festivala.
Što je zapravo Impulse Festival, tko se bavi njegovom organizacijom, i koja je tvoja uloga u cijeloj priči?
– Impulse je multimedijski festival koji zadnjih 10 godina radi Studentski Kulturni Centar Sveučilišta u Rijeci i Distune Promotion. Cilj festivala je uvijek promocija urbane kulture, ne samo u vidu live glazbe, nego i u ostalim formatima, što smo mi grupirali kao nekakav narativ, u koji spadaju filmske premijere, izložbe, sajam ploča, ove godine i buvljak. Ja sam uključen zadnjih 9 godina, i bavim se marketingom festivala. Što se organizacije tiče, Impulse je zapravo malena i efikasna mašina, tu smo podijeljeni su smislu samih evenata, bookinga artista, promocije, produkcije festivala u cjelini koji većinski hendla Distune. SKC je tu također važan, ogromna je pomoć, najviše Jana Ažić, voditeljica, koja se svaki godine jako potrudi oko festivala. Tu su i studenti koji sudjeluju u organizaciji. Ove godine sa mnom radi Irena Hojsak, koja mi je stvarno velika pomoć, ona radi objave za društvene mreže. U tjednu festivala naravno najveća je gužva, svaki dan smo na drugoj lokaciji, tu ulijeće jako puno studenata – puštaju muziku na festivalu, volontiraju, angažirani su. Festival je baš sinergija Distunea, kao struke, SKC-a kao neke institucije i studenata koji sudjeluju na svim razinama.
Kome je festival namijenjen?
– Impulse je u potpunosti namijenjen studentima, to je studentski festival, ne u nekom smislu gdje mi radimo evente i glazbu koju mislimo da studenti žele, nego stvari koje studentima fale. Da se razumijemo, Galerija SKC radi fenomenalan posao oko promocije umjetnosti, cijelo vrijeme organiziraju izložbe i apsolutno rade divno i pohvalno. Festival je zamišljen kao neka fokusna točka koja sve to spaja, kroz prizmu urbane kulture, ali ne pokušava dovesti samo stvari iz svijeta. Trudimo se konzultirati studente i u organizaciji festivala, ne da u njemu sudjeluju isključivo kao konzumenti.
Kako to, osim kao konzumenti, studenti sudjeluju u festivalu? Koja je njihova uloga kao volontera?
– Ove godine ćemo imati warm up za festival, koji se zove „Day Zero“, održat će se na Kampusu. Na više će se lokacija na Kampusu održavati eventi, i iza toga stoje isključivo studenti. Oni su sami predložili i birali jako puno programa tamo, od nekih radikalno ludih i dobrih ideja, tipa disco u liftu, zvučne kupke, sessioni meditacije, performansi.. Tu su, i jako nam je drago zbog toga. Studenti i volonteri su nam ključni, bitna su podrška. Okej, nećeš dat studentu da bookira headlinera i rješava papirologiju, ali zašto studenti ne bi odradili neki dio hospitalityja, zašto ne bi bili na upadu, zašto ne bi sudjelovali u warm up otvorenju.. Zapravo studenti sudjeluju na svim mjestima koji im nisu strain, u smislu da imaju oni svoje obveze van tog festivala, i uključiti nekoga u tu mašinu i kao ej, ja ću ti sad biti šef naredna 3 mjeseca, to apsolutno nema smisla. Što se tiče konzumerske strane, i dalje smo jedini festival u Hrvatskoj koji radi popust na iksicu, što je mali i simboličan statement, ali nam je to zapravo bilo jako kul, to je za njih, zašto ne bi dobili popust.
Mislim da je odlično što studente uključujete u sve aspekte festivala, dobar primjer takve organizacije vidjela sam i na STIFF-u, gdje kroz sudjelovanje u organizaciji studenti stječu razna iskustva. Super je i što se od njih traže ideje za evente, puno se programa za mlade radi bez da se mlade uopće pita za mišljenje, što je pomalo i apsurdno, jer organizacija studentskog festivala, pri kojoj se studente ne pita što od festivala žele, jednostavno nema smisla.
– Doslovno tako. A osim toga, nešto što bi mi svi jako voljeli, i te neke organizatorske stvari koje bi nas stvarno činile zadovoljnima, je da nekom studentu to jedan dan bude nekakva platforma, makar za neki cv, iskustvo, nakon čega će ići na neku drugu stepenicu. Super primjer tome je Anja Matić, koja je bila studentica i radila na Radio Sovi, nedavno je dobila brutalnu nagradu u Firenci. To su sve super, kul, mladi, vrijedni i progresivni ljudi, kojima zapravo u jednu ruku fali prilike jer je jako teško, pogotovo u nekoj event industriji, u managementu, nije kao da imaš neko mjesto gdje ćeš slati cv pa postati event manager, to apsolutno ne ide tako. Ovako su makar korak bliže onome što žele biti, dobiju neki input što žele, a što ne žele, u svakom slučaju mi im stojimo na raspolaganju i nakon festivala, ako netko želi raditi u udruzi, apsolutno smo za to.
Impulse Festival održava se već dugih 11 godina, iz godine u godinu privlači sve više pažnje, a ni glazbenim izborom nikada nije razočarao. Kako se festival razvijao, što je drugačije sada nego što je bilo u početcima?
– Ja sam se priključio na trećem izdanju festivala, kao studentić od 22 godine, koji je pisao press tekstove i najave i htio je naučiti kako organizirati event, kako u Rijeku dovesti nekoga koga sluša i voli, to sam uspio, tu sam jako puno naučio, i od tuda zapravo kreće moj angažman u Distuneu. Što se tiče razvoja festivala, on je od starta bio u tom višednevnom formatu muzike i klupske scene. Koncept je kroz godine isti, ali sve se ostalo mijenja. Ne želimo se ponavljati, nikada ni jedan artist nije više puta nastupao na Impulseu, uvijek ostaju slotovi za ženske izvođače, uvijek su tribine posvećene aktualnim događajima, jedino što se mijenjalo su žanrovi u koje smo ulazili, skakanje s domaćih na regionalne i svjetske artiste. Mijenjali su se filmovi svake godine, prije smo išli na glazbene dokumentarce, pa na filmove koji imaju neku specifičnu tematiku, primjerice film „One su tu“ koji se bavi isključivo ženskim izvođačicama, gdje one pričaju o svojoj perspektivi. Što se tiče tribina, tu smo dosta šarali, sve smo prošli, od komentiranja kako se radi booking, što je glazbeno novinarstvo, korona koja se pratila od početka do kraja, panel o tome što artist mora raditi da bi bio relevantan.. Zapravo je uvijek miš-maš edukacije i rasprave o aktualnim stvarima. Imamo svoje ciljeve, jedino što se kroz festival mijenja je kako ćemo ih postići. Na koji ćemo se podcilj fokusirati, što je sada aktualno, i onda tko će to predstaviti i kako, to su stvari koje se mijenjaju iz godine u godinu, i mislim da će to tako uvijek biti.
U programu se festivala zaista može pronaći svašta, od igle do lokomotive. Što je ono što bi ti istaknuo, što nikako ne treba propustiti?
– Ono što bih ja istaknuo i što je meni osobno najbitnije je glazbeni dio programa, iako je festival podijeljen na taj nekakav programski dio, koji se naplaćuje, u smislu, film, parti, koncerti, ali jako je dobar komad taj narativni, besplatni dio. Složili smo festival tako da imamo svašta nešto za svakoga, zapravo je ideja da provjeriš taj popis od 15-ak programa koji se odvijaju u tjedan dana, i odabereš na što ćeš doći. Ja sam više od gitara nego od beatova, tako da apsolutno svima preporučujem Beertiju. Tamo smo složili dva dana koja su napucana novom muzikom – prvi dan svira bend „Nemeček“, koji je meni osobno trenutno nešto najbolje, najkul, najjače ikad što se tiče domaće scene. Bend je fenomenalan, kombiniraju noise rock i psihodeliju s tradicionalnom glazbom i tamburicom. Tekstovi su im na hrvatskom, muzika je super ambijentalna, super meditativna, ali u jednu ruku super energična i nabijena, kao onaj klasični noise rock val koji te šamara, meni je to genijalno. Zvuči jako sablasno, kompaktno i nabijeno, ono, zamisli tipa, 8. mjesec, magla, polje usred Slavonije, mjesec je crven i pun i tebe netko ganja sa sjekirom, dok slušaš neke narodne pjevove. Što se tiče drugog dana, imamo tri benda u Beertiji, to će biti krkljanac. Svira post-punk duo „Revirgin“, svira „Mižerija“, punk bend iz Zadra, trenutno jako jak u punk krugovima, svirali su na svim većim punk festovima proteklih godina, mislim da će to biti fenomenalna večer. Koncert u Palachu je recimo za staru školu, gdje sviraju veterani noisea i „L.H.D.“, bend koji je zapravo neka surf rock garaža, koji čine bivši članovi „Bambi Molestersa“. Koncert je recimo za staru publiku, koji će se apsolutno svidjeti i mlađoj, ali ne idemo tamo da poslušamo neke radijske hitove, ili što već, nego više ono, od prijatelja za prijatelja spika, što je dosta organski i dosta kul. Afteri su apsolutna preporuka, osim „Impulse voli disco“ seta u Manualu, imamo i dark vave partijanu koju radi Zarkoff, na kojoj će prvi put puštati DJ Moljac, koga nećemo dodatno inkriminirati, ali nam sprema fenomenalan set zbog kojega je jako uzbuđen, i tamo smo definitivno nakon Nemečekovog koncerta. Također, koncert Nine Romić na Botelu Marina, ona je hrvatska kantautorica, koja radi zbilja predivnu glazbu, koncert je na palubi, intiman, za sto ljudi, to će isto biti sjedi i uživaj.
Osim samih programa, velik je spektar i izvođača na festivalu, od lokalnih DJ-eva i manjih bendova pa do svjetskih headlinera. Na ovogodišnjem je Impulseu elektronička glazba znatno zastupljenija nego prijašnjih godina, je li tome tako jer elektronika polako preuzima scenu, a vi idete u korak s vremenom, ili je riječ o oportunističkom pristupu, u smislu da mladih Dj-eva zapravo ima mnogo više nego mladih alternativnih bendova?
– Na Impulseu su zapravo svi headlineri, nemamo taj pristup, kao, plakat s velikim imenom, pa manjim imenima ispod njega, jer se sve radi u odvojenim eventima. Festival žanrovski nije određen, svake godine šaramo u neki drugi žanr, sad idemo najviše u tu elektroniku, koje se nismo toliko doticali prije. U jednom će partiju biti showcase riječkih DJ-eva, što je zapravo i poanta. Bavili smo se svakakvom muzikom do sad, ove smo godine jednostavno odlučili staviti fokus na to. Ne mislim da je elektronika trenutno najzastupljenija, ali ne možemo si reći da smo inkluzivan festival, žanrovski neodređen, kad smo od elektroničkih partija u 11 godina festivala imali samo jedan, prošle godine u Manualu. Ono što je meni bila apsolutna kvačica za ovu akciju, ono, to je to, je Nova godina u Rijeci, kad je u Pogonu kulture bio party na kojem su puštali isključivo domaći DJ-evi, što mi je bilo apsolutno genijalno, za razliku od Korza, gdje su svake godine nepovezani artisti.
Impulse Festival održava se pod geslom „Music is everywhere“. Zanima me gdje je to, inače, glazba u Rijeci? Možeš li se kratko osvrnuti na trenutno stanje na sceni, koliko za nju znači održavanje jednog ovakvog festivala čiji je glavni cilj promocija urbane kulture? Utječe li on imalo, makar što se glazbe tiče, na revitalizaciju tog starog, urbanog duha Rijeke?
– Scena ne postoji. Mislim da trebamo prestati romantizirati neka vremena koja su bila aktualna prije 30 godina, što se mene tiče Rijeka je mrtav grad. Ja imam 30 godina, ne idem van u Rijeci. Super je ići u Ljubljanu, u Trst, Zagreb.. A što se Rijeke tiče, da ja sad imam 22 godine bio bih ful lud, razbijao bih valjda sve oko sebe i ne znam, ne bih uopće bio tu. Što se tiče značaja Impulsea – nije na Impulseu da bude agregat, na Impulseu je da bude ta neka iskrica, zato se festival i zove „Impulse“, kroz koju je u tih tjedan dana, glazba u Rijeci po svuda. Svaki dan na nekoj drugoj lokaciji, u nekom drugom formatu, sa zajedničkom okosnicom. Za vikend će biti koncerti i partiji jer se tad ide van i življe je, a usred tjedna ćemo predstaviti te neke drugačije formate. Konkretnije, ove godine imamo dvije super tribine, prva se bavi glazbenom scenom i festivalima u Hrvatskoj nakon covida, sad je to sve prošlo, ali što to znači za organizatore, za festivale koji su opstali ili čak nove festivale koji su se kasnije pokrenuli. Imamo i jednu fenomenalnu izložbu, koja se bavi analognim fotkama s punk koncerata od svuda po Europi, a u sklopu izložbe ćemo imati i drugu tribinu koja se zove „Diy or die“, što je po meni i dalje nešto najrelevantnije za tu neku lokalnu scenu i lokalnu ekipu, pogotovo ljude koji žele nešto pokrenuti. Distune je diy spika, u smislu nas je četvero u udruzi, uz jednog pridruženog člana, sve radimo sami. Ja radim oglase, Željko bookira artiste, Stipe se brine za to da svih sve dočeka kako spada, Antonio iz Studia Radnja radi plakate, Petra iz Studia Praksa radi sve vizuale, i to je to. U pravilu, ako želiš neku promjenu, moraš ju napraviti sam. To je neka stvar koju smo htjeli naglasiti u novom izdanju, da sve kreće od nas kao jedinke, i te sve neke promjene koje želimo vidjeti u našoj zajednici, u ovom slučaju muzike i evenata, sami moramo biti agregati tih promjena, neće doći to nešto što će nas spasiti. Idi okolo, idi na kul mjesta, upoznaj kul ljude, i vidi što ćeš od toga donijeti doma.
Misao za kraj?
– Poziv svima na Impulse Festival, karte su u Dallas Music Shopu Rijeka, na sustavu Entrio, studenti imaju popust na iksicu na ulazu. Apsolutno poziv svima, makar na prvi dan na Kampusu, da vide što studenti spremaju, zaključio je Marin Jurčić, jedan od članova udruge Distune Promotion i organizatora Impulse Festivala, čije će se 11. izdanje održavati u Rijeci od 22. do 28. travnja.
Istaknuta i ostale fotografije: Aleš Suk
#distune promotion #Impulse Festival #Impulse Festival 2024 #Marin Jurčić