Na današnji dan 1946. svečano je otvoren novi most preko Rječine (Titov most). Pogranični most je 1943. prvo minirao NOV „Narodnooslobodilačka vojska”, a 1945. prilikom povlačenja nijemci ga cijelog dižu u zrak. U izgradnji novog mosta 1946. dobrovoljno su sudjelovali građani Rijeke i najbliže okolice.
Most na Rječini bio je prvi sagrađeni most nakon što je svih 15 mostova u gradu bilo oštećeno ili uništeno tijekom rata. Pod vodstvom Krunoslava Tonkovića, projektanti i graditelji promišljali su budućnost grada te su osmislili dva mosta u jednom – cestovni most, koji je postao jedno od najprometnijih gradskih čvorišta, te pješački most, koji je ubrzo postao omiljeno okupljalište građana Rijeke.
Poslijeratna obnova porušene Rijeke i Sušaka započela je pripremama za gradnju glavnog mosta preko Rječine koji bi povezao odvojene dijelove grada na lijevoj i desnoj obali u jednu cjelinu. Vojna uprava za Istru i mjesne narodne vlasti zahtijevale su da most bude širok barem 45 metara, čime bi vizualno bio otklonjen trag granice određene Rimskim ugovorom. Ovim jednostavnim, ali porukom veoma jasnim konceptom, most postaje mjesto susreta i spoja razdvojenih gradova.
Projektiranje dvaju mostova (u graditeljskoj struci tzv. „simbioznih mostova“), mosta za teški kolni promet i drugog, odvojenog mosta – trga širokog 45 metara za pješake povjereno je inženjeru Kruni Tonkoviću i arhitektima Božidaru Rašici i Zdenku Strižiću, a u pripremama i nadzoru izgradnje sudjelovalo je inženjer Maks Peč. Ovaj armirano betonski most, za razliku od svojih prethodnika koji su bili drveni ili željezni, izveden je u rekordnom roku od samo nekoliko mjeseci te je svečano pušten u promet uz prigodan Titov govor.
Prije gotovo 30 godina, most je dobio dodatnu vrijednost kroz potpunu obnovu i ugradnju rasvjete, kao i skulpturu književnika Janka Polića Kamova, rad akademskog kipara Zvonimira Kamenara, koja je postala stalni čuvar ovog važnog gradskog simbola.
#most #obljetnica #obnova #Rijeka #Rječina