Andrijana Kos Lajtman

PoeTris: Tri pjesme po izboru autorice.

Oproštajna pjesma

Kada bih se mogla roditi ponovno,
rodila bih se kao kozorog, majmun ili orao.

Kozorog se nikada neće zamoriti: koliko vremena
za oprez, za slušanje granja i razmicanje
borovih iglica u strpljivim sumracima. Vještinom hoda
on poštuje svečanost daljine.

Majmun ima dlanove za sadašnjost 
i srce u koje sprema ljeto namotano u klupko.
Znatiželja ga štiti od smrti: ona povezuju polutke nepoznatog
u čegrtavu igračku, pomlađena usta.

Orao ne poznaje početke. On je podne, smreka, hrid,
dan kada je nestao gusarski jedrenjak i kamenolom
u kojem je potamnilo sjećanje.

Ponekad pomislim da je vrijeme mrtvo 
i da bi trebalo učiniti magnetofonsku snimku
svih rastanaka koji nas motre.


(iz zbirke u tisku Dani kositra i jeke, HDP, 2023.)

Uspavanka za tužni misterij

Pod bijelom dojkom neba
ugledala sam smeđe ptice – 
umjesto krila, sa svake strane tijela
izraslo im lišće:
kao da ih je porodilo drvo.
Nakon toga
sa žutom mrenom preko oka
gledala sam grad.

Ulice su tonule u vlagu,
park je tonuo u korijenje,
zgrade su prekrile oči.
„Vi ste ljudi, 
a ne meta-vaze“, 
govorio je netko iz sna.

Na internetu prosvjedi,
azil uskličnika
izbjeglih iz mekih grla.
Pod prozorom razmahan susjed 
u trenirci
trči i viče nekome
da nije normalan, 
da nije normalan.

Film traje predugo
kao i svaka potraga.
Slabost se ponavlja
kao greška vrpce
i unaprijed izgubljen rat.

Probušeni suncem
listovi drhte,
drhti i trup,
čudi se da ga nose.

Jedna djevojčica doručkovala je pticu,
na tajnom mjestu sahranjena su godišnja doba,
uspavanka ne prestaje.

Da nije normalan,
da nije normalan.


(iz zbirke Plava i smeđa knjiga, MeandarMedia, 2021.)

Ruže Franje Ferdinanda

Moja baka već tri dana spava
i nitko je ne može probuditi.
U glasnom joj disanju 
čujem kako se preslaguje nebo
i kako se jata ptica križaju 
negdje nad Atlantikom.

Smrt je bezbolna 
kada je kraća od misli
i brža od čiope.
Recimo, kao hici Franza Ferdinanda
koji su tijekom 1913.
uspavali
više od 5000 jelena.

U pauzi između dva okidanja
puno ruža ruža
u ružičnjaku
puno latica
među jelenskim rogovljem.

U pauzi između trena smrti 
i vijesti bližnjima
mumificirana samoća bića.

Kao recimo, osamljenost Principove ruke
između vidovdanskog pokreta
i gangrene okrunjene amputacijom
1916. u Terezinu.

Crna ruka.

Smrt je sinegdoha, mislim,
i slušam kako se u sasušenim plućnim opnama
preslaguje nebo
sporije od pupanja najprkosnije ruže
u vrtu Franza Ferdinanda.


(iz zbirke Stepenice za Stojanku K., VBZ, Zagreb, 2019.)

Andrijana Kos Lajtman (Čakovec, 1978.) redovita je profesorica na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu gdje je nositeljica različitih kolegija iz hrvatske i svjetske književnosti. Znanstvenim je interesima najviše usmjerena suvremenoj književnosti. Objavila je šezdesetak znanstvenih radova u domaćim i stranim publikacijama te tri znanstvene knjige: Autobiografski diskurs djetinjstva (Naklada Ljevak, 2011.), Poetika oblika – suvremene konceptualne i hipertekstualne proze (Naklada Ljevak, 2016.) i Poetski napon smrti – od krika do tišine (Naklada Ljevak, 2022.).  Autorica je pjesničkih zbirki Jutarnji laureat (Grad Čakovec, 2008.), Lunule (Disput i DHK, 2012.), Teleidoskop (HDP, 2018.), Stepenice za Stojanku K. (V.B.Z., 2019.), Zarazna zona (Fraktura, 2021., suautorstvo s Damirom Radićem), Plava i smeđa knjiga (MeandarMedia, 2021.) i Dani kositra i jeke (HDP, 2023.). Za zbirku Lunule nagrađena je pjesničkom nagradom „Dobriša Cesarić“, dok su joj ostale zbirke bile u finalima nekih od najvažnijih domaćih književnih nagrada, kao što su nagrada „Ivan Goran Kovačić“, nagrada „Tin Ujević“ i nagrada „Fran Galović“. Pjesme su joj prevođene na makedonski, slovenski, poljski i mađarski jezik. Aktivno se bavi književnom kritikom koju od 2021. redovito objavljuje na specijaliziranom portalu za književnost i književnu kritiku Kritika h,d,p.

https://pisci.hr/pisac/andrijana-kos-lajtman

#Andrijana Kos Lajtman #poetris #poezija

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh