Izložba slika malog formata „Tragovi“ autora Morene Brnčić i Željana Pavića bit će otvorena u četvrtak, 27. veljače u 19 sati u Galeriji Juraj Klović
Studioznim i temeljitim propitivanjem odnosa između realnosti i slike Morena Brnčić stvara svoje radove izgrađujući svoj autentičan i prepoznatljiv stil. Na izložbi u Galeriji Juraj Klović predstavljen je njezin najnoviji ciklus minijatura. Osnovnu tematiku čini mrtva priroda i, iako u osnovi sasvim jednostavne, slike skrivaju cijeli niz metafora, poveznica i uprizorenja u kojima otkrivamo složen i suptilan koncept autorice. U svom kreativnom radu ona uvijek propituje baštinu, njezin ostavljeni trag, one nevidljive, ali važne niti putem kojih smo svi mi vezani za našu povijest. Odabrani prizori posuda, predmeta, ptica i voća nisu samo nasumično odabrani kadrovi, već nose svoje značenje. Poetični nazivi, poput: „Kuriožni sused“, „Ćakule“, „Sjećanja (Lule i kartoline)“ daju nam smjernice putem kojih se otvaraju škure predočenih emocija, vodeći i produbljujući našu percepciju. Stoga to nisu samo precizne realnosti izbalansiranih kompozicija, već smišljene i duhovite predodžbe nekih toplih i znanih nam karaktera, priča i sjećanja primorskog kraja.
Smokve, dunje i grožđe u sebi još nose tragove sunca te mirise polja odakle dolaze, oko njih se sakupljaju pčele. Sjenice, drozdovi, grmuše i vrapci kao da su upravo doletjeli iz vrta i stali na svoje mjesto, donoseći ravnotežu i pružajući smjelu dinamiku prizora. Kartoline, košare, naočale – sve je tu s mjerom, ništa ni premalo ni previše. Dorađeni i precizni svojom formom likovnog govora, oni potvrđuju veliko slikarsko znanje umjetnice, objašnjavaju njezinu predanost slikarstvu u kojem se slika gradi u slojevima nanošene boje, a svaki potez ima svoje mjesto i razloge, dok odnos tonova nosi modelaciju svjetla i sjene, stvarajući volumen i iluziju dubine na platnu. Boja koju koristi umirena je u svom pigmentu, svečana, sjajna i teatralna, ona slijedi ritam prirode, sugestivno progovarajući u suglasju kolorističkih dijaloga. Sve je u ravnoteži, u harmoniji oka, u naslućenom zlatnom rezu odnosa i sklada površina, jer koliko god je motiv slike ispunjen i precizno odrađen, toliko je pozadina čista i nenametljiva. Iako malih formata, slike posjeduju jasnoću i decentnost koje nisu ograničavajuće, a sama osnova odabrane sive, plave, umirene narančaste propušta podlogu asocijativnog priziva rustičnog stola na kojem se predmeti nalaze. Mi i ne sumnjamo da se nalazimo u staroj konobi ispunjenoj mirisima i sjećanjima, i iako se ona ne vidi, njezina slutnja izbija iz samih pora prizora.
Ovom sasvim jednostavnom, ali i izuzetnom izložbom Morena Brnčić potvrđuje svoj umjetnički talent. U spoju tradicije i suvremenosti otkriva svoju upornost i svojstvenost, ne priklanjajući se dominantnim strujama likovnosti današnjice. Između posuda s voćem, trsa i listova smokve sakriva se njezin suptilan i profinjen karakter, pun emocija i naklonosti prema čovjeku i nekom davnom vremenu, sakrivenom i neposredno uronjenom u našim sjećanjima.
Slikarstvo Željana Pavića prepoznatljivo je i snažno, ono nastaje na tragu apstraktnog i istraživačkog likovnog izraza koji mu omogućava da sasvim direktno i znalački iskaže svoje misli i doživljaje. Baveći se minijaturama već dugi niz godina, nevezano uz svoje aktualne cikluse, ova izložba objedinjuje i pokazuje sakupljen niz koji nikada nije predstavljen u cijelosti. Radovi su to u kojima je vrlo neposredan i autentičan i u kojima je uspio sabiti svu silinu energije na vrlo malu plohu. Iako u stilu enformela, akcent je na organiziranoj, dobro usklađenoj površini, linijama i bojama nagonski podređenima smišljenom ritmu.
Osnovu radova čine izabrani elementi i detalji koji nose ozračje prošlosti: raskidani komadi platna, dio konopa, drva, kamena, žice i kartona. Spoj različitosti tvori jedinstvo u kojem se vizualnosti susreću, prelijevaju, postepeno prodirući jedna u drugu. Harmonizacija i kombiniranje obrađenih predmeta stavljeni su u prvi plan likovnog razmišljanja, temeljenog na novim vrijednostima i značenju. Cijela kompozicija veže se za izabrani artefakt, stvoreni znak i detalj čije nam značenje promiče, ali čija energija i pojavnost donose smišljenu poveznicu s prošlim vremenom. Odabrani tragovi, komadići povijesti i otisci rada oplemenjeni su bojom – tek toliko da se istakne ruzina izgubljenog čavla, naglasi prolaznost materije i neobičnih fragmenata, dijelova upotrebnih predmeta koji su se uništili i raspali kroz godine upotrebe.
Gruba osnova i reljefnost tekstura izbijaju van okvira, osvajajući prostor iskonskom energijom; mjesto je to međusobnog djelovanja tvarnosti, a nova dimenzija pomiče svoje granice. Slika prelazi u objekt, a dijelovi se poput ritmične slagalice podupiru u konstruktivističkoj formi – reducirano, ali sasvim dovoljno da dočaraju novu stvarnost i promišljanje. U neobičnom spoju rastu i rađaju se novi segmenti slike, prenoseći svoju interaktivnu sintezu mijena i trajanja, poput zarobljenog vremena sapletenog unutar taktilnih površina i dinamika.
Biografije autora
Morena Brnčić rođena je 1976. u Rijeci. Na Accademia di Belle Arti di Brera u Milanu, Italija, diplomirala je slikarstvo 2000. godine u klasi profesora Saverija Terrusa. Izlagati počinje 1998., kada ju je na trećoj godini profesor Saverio Terruso pozvao na godišnju izložbu Akademije Brera „Salon I“ u Museo della Permanente u Milanu da predstavi njegovu klasu. Samostalno izlaže od 2001. godine i do sada je priredila trideset i šest samostalnih te sudjelovala na stotinjak skupnih izložbi i likovnih manifestacija. Članica je HDLU-a Zagreb od 2001. godine.
Željan Pavić rođen je 1952. u Rijeci. Slikarstvo je diplomirao na Pedagoškoj akademiji u Rijeci kod prof. Zdenka Balabanića. U CEKAO-u, kod prof. Mirjane Rajković u Zagrebu, završava Oblikovanje predmeta od gline. Izlaže samostalno i skupno u zemlji i inozemstvu. Također aktivno sudjeluje na mnogim međunarodnim likovnim kolonijama na kojima je više puta nagrađivan. Stalni je član HDLU-a Rijeka (mr. sc. Jasna Rodin).
Istaknuti vizaul: Galerija Juraj Klović
#Galerija Juraj Klović #Morena Brnčić #slika malog formata #Tragovi #Željan Pavić