Katarina Kožul: studentice i studenti važna su kreativna snaga STIFF-a

Međunarodni studentski filmski festival – STIFF, čije će se jedanaesto izdanje održati u Rijeci od 21. do 23. studenog, uz nekolicinu noviteta prvog izdanja nakon jubilarne desete godišnjice, ima i novu umjetničku direktoricu, Katarinu Kožul, koja je na toj poziciji zamijenila osnivačicu prvog hrvatskog međunarodnog festivala posvećenog isključivo studentskom i debitantskom filmu, Mašu Drndić. STIFF su pred dugih jedanaest godina zajedničkim snagama pokrenuli Sveučilište u Rijeci i udruga Filmaktiv, a on za cilj ima predstavljanje najbolje svjetske studentske filmske produkcije.

Katarina Kožul rođena je 1998. u Novom Sadu. Diplomirala je na Katedri za kiparstvo pri Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci. U radu istražuje mogućnosti vizualne umjetnosti s naglaskom na rad u zajednici i likovnu edukaciju. Kao stipendistica Ministarstva vanjskih poslova u Japanu završila je MIRAI edukacijski program za studente umjetnosti u Tokiju. Tijekom studija radila je u Galeriji SKC te u Udruzi za neformalno kulturno-umjetničko obrazovanje VMB. Sudjelovala je u realizaciji projekata kao što su VG Akademija, Lungomare Art (Rijeka EPK 2020), Biennale scenskog dizajna (Novi Sad EPK 2022), Međunarodni studentski filmski festival (STIFF), SKC aktivist i drugi. Izlagala je na više skupnih izložbi u Hrvatskoj (LA.MSU Lastovo; S Kolekcijom / Workshop online, MMSU Rijeka, Sve je skulptura, Galerija Knifer; Svjetlarna, Galerija Laurus; Platforma za eksperiment 1.3, Galerija VN; Poezija je zec iz šešira, Galerija SKC) te sudjelovala u radionicama i rezidencijama u Belgiji, Srbiji i Nizozemskoj. Živi i radi u Rijeci.

Katarina Kožul, nova umjetnička direktorica STIFF-a

Koliko dugo surađuješ s Međunarodnim studentskim filmskim festivalom – STIFF, i kako je tvoja uloga kroz godine evoluirala? Što te potaknulo da preuzmeš ulogu umjetničke direktorice festivala, kako je do toga došlo?

Tijekom studija sam radila u Galeriji SKC gdje se već niz godina održava dio popratnog programa STIFF-a. Od 2021. sam bila članica kustoskog tima koji je bio zadužen za organizaciju multimedijalnih izložbi u sklopu kojih smo predstavljali radove međunarodnih umjetnica i umjetnika različitih generacija, a čiji su se radovi na neki način naslanjali na tematski fokus STIFF-a za tu godinu. Festivali su dinamični projekti gdje uvijek ima jako puno posla pa je tu uvijek bilo asistiranja i uskakanja za neke druge dijelove organizacije. Sve skupa, STIFF mi je bio jedan od važnijih angažmana do sad jer sam stekla važno iskustvo i uvid u produkciju festivala što se dobro nadovezivalo na organizaciju radionica i studentskih izložbi kao redovnog programa Galerije SKC. Prijedlog da preuzmem Mašinu funkciju je došao od strane udruge Filmaktiv, a za mene pomalo iznenada, koliko god zvučalo kao lažna skromnost. U tom periodu sam prestala raditi sve dotadašnje poslove u kulturi i pokušavala sam donijeti odluku želim li ostati u Rijeci nakon studija pa mi se pozicija umjetničke direktorice činila kao veliki zalogaj. Svakako, zahvalna sam na prilici i podršci koju imam od Maše i cijelog tima od samog početka.

Diplomirala si kiparstvo pri Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci te si od 2021. do 2023. godine bila voditeljica Galerije SKC. Kroz svoj umjetnički rad često se baviš temama zajednice i likovne edukacije. Koliko su ta iskustva važna za tvoj pristup ulozi umjetničke direktorice STIFF-a?

Rad u Galeriji SKC će mi valjda zauvijek ostati urezan u pamćenju kao jedan poseban period života tijekom kojeg sam, nakon godina istraživanja i traženja, konačno shvatila što je to čime se želim baviti. Učila sam od divnih ljudi s kojima sam radila i surađivala a najviše od Jane Ažić, voditeljice Studentskog kulturnog centra koja nam je bila velika podrška i mentorica. Učila nas je kako se postaviti u određenim situacijama, kako komunicirati sa suradnicima i kako na zdrav način procesuirati stresne situacije. To su sve užasno važne vještine za rad u kulturi koji je, nažalost, plodno tlo za prekarni rad, burnout i manjak brige o sebi uslijed prevelike količine posla. Ono što SKC čini sigurnim i ohrabrujućim okruženjem je što postoji prostor za greške, rast i iskazivanje mišljenja bez osude. Za mene je to bio veliki kontrast u odnosu na fakultet gdje smo se najviše bavili tim individualističkim pristupom stvaranju, a puno manje međusobnim povezivanjem i razvijanjem kritičkog mišljenja. I dalje primjenjujem navike stečene unutar galerije a kustoski i producentski angažmani te rad s djecom usko su povezani s radom na STIFF-u jer me sve to skupa uči strpljenju, važnosti komunikacije i timskom radu. Važan mi je rad s ljudima i djelovanje unutar zajednice na načine koji su mi dostupni. Mislim da se sva ta iskustva nadovezuju i utječu na moj pristup formiranju programa STIFF-a.

Jana Ažić, voditeljica SKC-a, Slobodanka Mišković, ravnateljica Art-kina, Katarina Kožul, umjetnička direktorica festivala i Valentina Botica, članica udruge Filmaktiv te izvršna producentica festivala

STIFF se ponosi angažmanom studenata na svim poljima organizacije. Koje su, prema tvom iskustvu, najveće prednosti ovog modela i kako festival utječe na razvoj studenata koji su uključeni u njegovu realizaciju?

Uključivanje studentica i studenata u sve segmente organizacije STIFF-a važno je jer time ne plasiramo samo sadržaj za mlade već ih aktivno uključujemo u osmišljavanje i provedbu programa, oni su važna kreativna snaga STIFF-a. Studentice i studenti rade na izradi dizajna i najavnih animacija, prevođenju filmova, koordinaciji popratnog programa, komunikaciji s gostima, PR-u…Uključivanjem mladih u samu organizaciju festivala direktno se educiraju i podižu ljudi koji će, u konačnici, činiti kulturnu scenu Rijeke i Hrvatske općenito, radi se na umrežavanju mladih autora sa sličnim interesima  i poticanjem na stvaralaštvo. To su iskustva koja za studentsku populaciju mogu biti inspirativna i poučna. S druge strane, Studentski kulturni centar i udruga Filmaktiv kao organizatori time i bolje prate potrebe studentica i studenata na osnovu čega se, između ostalog, gradi program STIFF-a.

Kroz godine STIFF sve više raste i razvija se, uz glavni tako nudite i raznovrstan popratni program. Koje promjene i novitete bi na ovogodišnjem izdanju istaknula, raste li s festivalom i interes studenata te odaziv volontera?

Svake godine, formiranjem volonterskih timova ulazimo u završnu fazu priprema i okupljamo cijeli tim za tu godinu koji je zapravo velik i broji oko trideset članova. Mislim da je članicama i članovima organizacijskog tima koji su tu od samog početka posebno drago vidjeti neka lica iz godine u godinu a činjenica da je nekoliko volonterki s vremenom došlo do zavidnih pozicija unutar STIFF-a govori o tome koliko je važno uključivati mlade u rad institucija, udruga, festivala i različitih organizacija.

Što se tiče noviteta, ove godine smo se fokusirali na umrežavanje sa sličnim organizacijama i festivalima te na organizaciju najavnih događaja tijekom godine. U srpnju smo organizirali projekciju prošlogodišnjih pobjedničkih filmova sa STIFF-a na otvorenom u suradnji s Art-kinom i Student Day festivalom. Gostovali smo i na Cinehill film festivalu gdje smo predstavili STIFF i prikazivali neke od najboljih filmova koji su bili prikazani tijekom prethodnih deset godina. Suradnja s Cinehillom se nastavlja i na samom STIFF-u gdje ćemo ugostiti Moranu Zibar, poznatu lovkinju iz emisije Potjera te Igora Mirkovića, redatelja i direktora Cinehilla koji će održati filmsku masterclass radionicu.

Tema ovogodišnjeg STIFF-a je bijeg. Odakle takav izbor tematike, koje ideje i refleksije želite potaknuti kod publike? Od čega zapravo bježimo?

Ovogodišnju temu odabrala je Maša Drndić, budući da se tematski fokus svakog STIFF-a definira godinu dana unaprijed. Analiziranjem bijega htjeli smo se dotaknuti kulturoloških, fizičkih, emocionalnih i individualnih dimenzija ove teme. Organizirali smo program koji je slojevit i interaktivan. Voljeli bismo potaknuti posjetitelje na važnost empatije, solidarnosti i brige o sebi, posebice u periodu odvijanja globalnih izazova u kojem se nalazimo. Pojam bijega koristimo kao metaforu za korištenje umjetnosti kao snažnog alata otpora i angažiranja u zajednici.

Katarina Kožul, nova umjetnička direktorica STIFF-a

STIFF je prvi hrvatski međunarodni festival posvećen isključivo studentskom i debitantskom filmu. Koliko je on značajan za riječku kulturnu scenu, koliko je značajan studentima?

Ono što po mom mišljenju fali Rijeci je upravo plasiranje više sadržaja za mlade, uključivanje mladih u postojeće institucije i organizacije te bolja komunikacija među udrugama, galerijama i institucijama. Rijeka nije toliko veliki grad i zbog toga još više mislim da su svi koji djeluju važni i da je ključno da se povezujemo. Isto tako, ne možemo razmišljati o budućnosti kulturne scene ako se barem nekim dijelom ne bavimo mladima. Mislim da bi češće suradnje i dijalog studentica i studenata s iskusnijim akterima riječke scene dalo dobre rezultate i promjene. Studenticama i studentima možda fali ohrabrenja i vjetra u leđa, u tome najviše vidim važnost i potencijal STIFF-a. Ovaj festival rezultat je zajedničkog rada čitavog niza ljudi kroz godine a studenti i studentice su važan dio tog procesa rasta upravo zbog svog angažmana unutar festivala. Osim toga, u Rijeku dovodimo studentske filmove iz cijelog svijeta i divno je vidjeti kako mlade redateljice i redatelji razmišljaju i stvaraju. Svake godine se se oduševim njihovom hrabrošću i angažiranošću te kvaliteti filmova. Nadam se da ćemo ulaskom u novo desetljeće STIFF-a još više približiti ljepotu studentskog filma široj publici.

Imaš li već sada neku ideju koju bi voljela uklopiti u buduća izdanja festivala?

Jedanaesto izdanje STIFF-a ujedno je tranzicijska godina tijekom koje ne bih htjela činiti nagle poteze i promjene.  Zasad mi je važno uhodati se s ostatkom tima i revidirati ovogodišnje izdanje po završetku festivala. Voljela bih da organiziramo dodatne edukativne programe tijekom godine i programski dodatno iskoračimo iz Rijeke. Upravo vodeći se svojim iskustvom sa STIFF-a, voljela bih da nam se još mladih ljudi priključi s vremenom i da zajedno nastavimo graditi sve što je Maša ostvarila s ostatkom tima tijekom prvih deset godina festivala.

Fotografije snimila Marta Sirotich

#Art-kino #Galerija SKC #Katarina Kožul #STIFF #STIFF 2024