U petak je u Galeriji SKC otvorena izložba Ženski vrt studentice diplomskog studija kiparstva na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, Lee Maravić, u suradnji s umjetnicama i glumicama Stellom Sumić, Leom Legac, Gaijom Komšo, Rebeccom Macovazzi, Teom Sekelj, Mare Šimić i Sarom Bunić. Izložba problematizira poziciju i percepciju žene u različitim fazama njezina sazrijevanja, za vrijeme kojih ona, usprkos pritiscima društva, ostvaruje samu sebe kroz (djelomično) prihvaćanje ili negiranje sveprisutnih sociokulturnih stereotipa.
Dominik Višnjić, donedavni voditelj Galerije SKC, na posljednjoj je ovogodišnjoj izložbi u galeriji predstavio novu voditeljicu te kustosicu izložbe, Doru Križnik, koja je potom predstavila izložbu.
Ženski vrt čini serija kiparskih i audiovizualnih radova te predmeti primijenjene umjetnosti koji na različite načine problematiziraju sveopću kompleksnost žene – njezinog uma, tijela, stereotipa s kojima se susreće, mogućnosti koje ima ili nema. Različiti mediji u izložbi korespondiraju s različitim životnim fazama žene, stvarajući paralelu između individualnih iskustava i univerzalnih tema poput sazrijevanja, mentalnog zdravlja i društvenih pritisaka. Izložba istovremeno funkcionira kao introspektivno istraživanje i kolektivni narativ, prikazujući višedimenzionalnost ženskog postojanja kroz osobne priče i međusobno povezane radove.
Mare Šimić, Sara Bunić i Tea Sekelj izvele su performans pod nazivom Kontrola, a kako u tekstu navodi kustosica Dora Križnik: „Držanje stvari pod kontrolom često je samo naizgled stvarno, dok se iza savršeno uređenog vrta (u kojem je trava uvijek zelenija) uglavnom krije akumulirana frustracija – nezaobilazni nusprodukt života u svijetu neprilagođenom ženama. Ženska internalizirana frustracija može se manifestirati kao kočnica u daljnjem razvoju i napretku ili pak kao katalizator za promjene. Ženski vrt tako postaje metafora za žensku tjelesnost, ali i ženski um, odnosno misli koje žena „uzgaja“ kroz svoje sazrijevanje filtrirajući informacije iz vlastitog okruženja.“
Performans je započeo čitanjem šokantnih svjedočanstava žena o svakodnevnim situacijama u kojima su bile omalovažavane, ponižavane ili objektivizirane, što se, nažalost, i dalje svakoj od nas nerijetko događa, čak i od onih koji si to nikada ne bi smjeli dozvoliti, primjerice zdravstvenih djelatnika. Uslijedio je triptih performansa u kojem su glumice prezentirale tri načina kojima se žene nose s pritiscima društva, pokušavajući biti u kontroli ili tek ostavljajući dojam da jesu. Prikazujući pretjerano šminkanje u službi svojevrsne društvene maske, opsesivno vježbanje koje služi isključivo tome da ispunimo nedostižne društvene standarde, i na koncu, stalnu kontrolu koju nastojimo imati nad svojom reprezentacijom, Lea Maravić idejnim je konceptom, kako performansa, tako i čitave izložbe, istaknula bolnu istinu svakodnevice u kojoj žene, svih dobnih skupina, vode borbe s društvenim normama, posljedično boreći se i same sa sobom, jer društvu nikada nije dovoljno, čak niti onda kada više nemamo što dati.
„Ženski vrt na neki je način sukus mog života – žene u četrdesetim godinama koja je sada već u perimenopauzi. Izložba obuhvaća različite faze mog života, a neki od mojih kolega poistovjećuju se s pojedinim fazama. Riječ je o društvenim pojavama i problemima s kojima se žene suočavaju. Žene se u velikoj mjeri mogu poistovjetiti s ovom izložbom, dok muškarci možda i ne, jer ne znaju priče koje im često prešućujemo kako ih ne bismo time opterećivale. Mislim da je nama, ženama, lakše kad shvatimo da sve prolazimo slično, da nismo same. Mnoge od nas imale su problema s prehranom ili mentalnim zdravljem – izložba se osobito bavi različitim aspektima mentalnog zdravlja. Brojni radovi međusobno se referiraju i prikazuju slične ili iste probleme na različite načine, iz drugačijih perspektiva. Jako sam ponosna što izložba uključuje i gostujuće umjetnice, zanimljivo je vidjeti kako umjetnice u dvadesetim godinama doživljavaju mene u četrdesetima, perimenopauzu i sve ludilo koje kasnije dolazi.”, zaključuje Lea Maravić, autorica izložbe Ženski vrt.
Fotografije snimila Klara Stilinović
#Dora Križnik #Galerija SKC #Lea Maravić #Ženski vrt