Na današnji dan 1872. porinut prvi hrvatski parobrod „Hrvat”

Parobrod „Hrvat”, prvi hrvatski parobrod, izgrađen je u Riječkoj tehničkoj tvornici (Stabilimento tecnico fiumano). Konstruiran prema nacrtima riječkoga inženjera Otta Schlicka, brod je porinut na današnji dan 1872. godine kao prvi te vrste izgrađen na hrvatskoj obali za domaćeg naručitelja. Naručilo ga je Brodarsko društvo iz Senja s ciljem povezivanja Rijeke i Senja radi prijevoza putnika i robe.

Brod je bio željezni, dug 34,65 metara i širok 4,80 metara, te je imao parni stroj od 130 konjskih snaga i bruto tonažu od 82 BRT. Na njemu je plovilo devet članova posade. Redovna linija između Rijeke i Senja uspostavljena je 7. rujna iste godine, s ljetnim rasporedom od pet puta tjedno i zimskim od tri puta tjedno, zaustavljajući se pritom u Novom Vinodolskom, Selcu, Crikvenici, Vozu, Kraljevici i Bakru. Brod je kasnije prešao u vlasništvo brodarske kuće Ungaro-Croata, koja ga je 1903. prodala u Mali Lošinj. Tamo je obnovljen i preprodan u Izolu, preimenovan u Besenghi, te je s popisa brodova nestao 1916.

Slabljenjem monopola austrijskog Lloyda iz Trsta 1870-ih godina započeo je razvoj domaćih parobrodarskih društava te izgradnja parobroda u domaćim brodogradilištima. Prvi parobrod izgrađen i porinut u Riječkome tehničkome zavodu 1871. bila je mala drvena jahta Union za baruna Jurja Vranyczanyja, a slijedilo je jaružalo na parni pogon za riječku lučku upravu 1872. Iste je godine za Senjsko brodarsko društvo sagrađen parobrod Hrvat, prvi hrvatski željezni brod na parni pogon namijenjen linijskoj plovidbi, te luksuzna jahta Nixe na parni pogon nadvojvode Ludwiga Salvatorea od Toscane. Godine 1873. za Senjsko brodarsko društvo sagrađen je parobrod Vinodol, a za Prvo riječko parobrodarsko društvo prvi riječki parobrod duge plovidbe Liburno.

U brodogradilištu Martinolićevih na Malome Lošinju 1886. porinut je željezni teretni parobrod Flink nosivosti 100 tona, prvi u nizu parobroda koje je to brodogradilište izgradilo do kraja Prvog svjetskog rata, uglavnom za domaće brodare. Time je postalo jedno od rijetkih domaćih brodogradilišta iz zlatnoga doba gradnje drvenih jedrenjaka koje je uspješno prihvatilo nove tehnologije.

#Hrvat #parobrod #parobrod Hrvat #Stabilimento tecnico fiumano

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh