Ulaskom u drugi adventski tjedan, teško je ne primijetiti da nešto u riječkoj božićnoj čaroliji ipak nije kako bi trebalo biti. Dok Rijeka, kao i mnogi drugi gradovi, uranja u svojevrsni konzumni delirij, iza svih tih svjetlosnih instalacija i šarenih štandova pojavljuje se manje fotogenična, ali i važnija priča koja otkriva naličje grada u kojemu se sukobljavaju kontrastne stvarnosti.
Stigao je prosinac, a s njim i Advent u Rijeku, koji je već tradicionalno započeo procesijom paljenja lampica 30. studenog. Na prvu, sve izgleda kao i svake godine – blagdanska rasvjeta, štandovi, mirisi kuhanog vina i fritula koji izazivaju osmijehe i onaj tipičan blagdanski užurbani šarm grada.
Ove godine Grad se pohvalio kako su izdvojena dodatna sredstva za svjetlosne dekoracije koje su obuhvatile širi dio riječkog centra, omogućivši da riječke stepenice pokraj Bonavije zasjaju s voltom na kojoj je istaknut promotivni naslov Riječki Advent, sugestivno poručujući da je ove godine adventski marketing ozbiljniji i sofisticiraniji. Ispod svjetlucave površine otvaraju se pitanja o održivosti trenutačnih praksi i njihovom utjecaju na život zajednice, pozivajući nas na dublje razmatranje – kako blagdanske aktivnosti odražavaju stvarne prioritete grada i koliko su usklađene s potrebama njegovih građana.
Dok na svim žarišnim točkama u gradu trešti glazba, kulisa riječkog centra u ovom blagdanskom vremenu nudi uvid u svojevrsnu prostorno-urbanističku polarizaciju. Rešetke postavljene oko ogromne građevinske zone u Adamićevoj ulici, obilježene improviziranim pješačkim putanjama i okićene jarko narančastim natpisima koji pokušavaju organizirati kretanje, djeluju poput nečujnog komentara na stanje grada, prerastajući u rješenje koje balansira između funkcionalnosti i apsurda. Ova slika djeluje tragikomično – dok s jedne strane nasmijava svojom naivnom jednostavnošću, s druge strane izaziva osjećaj frustracije koji obilježava svakodnevicu građana već skoro godinu dana.
Privremene konstrukcije neslavni su podsjetnik kako se često privremena rješenja protegnu daleko dulje od planiranog. Adamićeva ulica i GAT, novi ugostiteljski kompleks u srcu grada, zajedno simboliziraju kako improvizacija često postaje trajno stanje u Rijeci. Paralelno, život u gradu primoran je da se unatoč ovim gerilskim uvjetima odvija približno normalno. Okuplja se na božićnom sajmu, fotografira se okićeno Korzo i izlazi se na novi gradski hotspot, koji je odnedavno u funkciji.
Kako je već poznato, Lučka uprava Rijeka jednogodišnju koncesiju za navedeni kompleks izdala je na zahtjev opatijske tvrtke „9“ d.o.o. bez konzultacija s gradskom vlasti, istovremeno ulazeći u peripetije sa zakonskim propisima koji reguliraju postav privremenih objekata, što dovodi u neizvjesnost činjenicu hoće li se kompleks moći zadržati duže od devedeset dana.
Slučaj GAT–a svakako u ekspoziciju stavlja pitanje o posljedicama ograđivanja i privatizacije javnih prostora i utjecaja istoga na društvenu inkluziju, dostupnost i prava građana da besplatno koriste taj gradski prostor. Naš grad, kao i mnogi drugi, suočava se s dilemom kako balansirati između tržišnih interesa i prava građana, osobito u vremenu kada bi javni prostor trebao biti simbol zajedništva i jednakog pristupa.
U tom svjetlu, riječki Advent odražava širu sliku našeg društva u kojemu se borba između konzumerizma i zajedničkog dobra sve više pomiče u korist tržišnih interesa. Ovo nije samo lokalni izazov, već univerzalno pitanje koje zahtijeva promišljanje – kako uskladiti potrebe razvoja s potrebama zajednice? Blagdansko vrijeme, koje bi trebalo biti sinonim za vrijednosti poput solidarnosti, jednakosti i povezanosti, sve više postaje prilika za komercijalizaciju i marginalizaciju osnovnih društvenih prava.
Konačno, možda blagdani u Rijeci ne trebaju više lampica ni veće štandove, već viziju budućnosti koja se temelji na uravnoteženom razvoju grada, otvorenom dijalogu između vlasti i zajednice te održivom pristupu javnim prostorima. To bi bio pravi blagdanski dar – kako za građane, tako i za grad, koji zaslužuje promišljeniji pristup svojoj sadašnjosti i budućnosti.
Istaknuta i druge fotografije: Claudia Bošković
#Advent u Rijeci #gat #kontrast #Osvrt #Rijeka