Ove je subote, 6. travnja, u Exportdrvu započeo Expo GameRI, prvi riječki gaming expo. Prvi od dva dana ovog expoa bio je poprilično sadržajan, a eventi su se odvijali na četiri različita mjesta: Main Stageu, Program Stageu, Kids Zoneu i Kinu
S obzirom na velik broj događaja od kojih su se neki odvijali istovremeno, ovdje će se navesti neki od osobnih highlightova.
Na Program Stageu je održan panel „Uloga medija u gaming industriji“, koji su moderirali Igor Belan iz HCL-a, Dunja Trojan iz GameHuba, Luka Žučko iz Reboota i Vladimir Mrvoš iz Novog lista, a u panelu su opisani izazovi na koje nailaze mediji koji se bave pokrivanjem videoigara, ali i načine kako se mladi indie developeri mogu snaći po pitanju eksponiranja vlastitih igara. Nakon ovog panela uslijedilo je predavanje „Glas u igri – da, ne, kako?“ govornika Slaviše Repca, suosnivača prvog regionalnog studija za glasovnu glumu Sensible Shouting. Repčevo je predavanje pružilo zanimljiv i pristupačan uvid u izazovnost samog posla glasovne glume, kao i važnost glasova za karakterizaciju likova, a samim time i imerzivnost igara, načine kako developeri mogu olakšati posao glasovnim glumcima koje zapošljavaju u svrhu stvaranja autentičnosti njihovog performansa i važnosti međusobne komunikacije.
Također je potrebno napomenuti i kutak Exporta posvećen isključivo retro videoigrama. Osim prepoznatljivih klasika poput Atarija 2600, nogometa na „komodorcu“, Donkey Konga na Gamecubeu, Spyroa na Playstationu 2 i Super Marija na Super Nintendu, posjetitelji su mogli odigrati i partiju Ponga na danas već drevnoj njemačkoj konzoli Video 3000. Znak da vrijeme ne bira žrtve pokazuje i činjenica da se u ovom šarolikom „retro“ kutku punom starih relikvija kojemu su djeca pristupala sa zapanjenom fascinacijom pronašao i Playstation 3 na kojem su okupljeni mogli isprobati Mortal Kombat 9.
Osim konzola, štovatelji osobnih računala su mogli odigrati i brojne igre iz raznovrsnog repertoara dostupnog u Exportu poput izvanvremenskog Solitairea i nešto modernijih favorita kao što su Euro Truck Simulator, Overwatch, Counter Strike, Fortnite i drugi.
Osim uz ekrane, ljudi su se na Expo GameRI-ju zabavljali i uz društvene igre, koje su okupljenima bile dostupne pod pokroviteljstvom RiRolla, a da je interes za iste visok pokazuje i činjenica da su svi stolovi u RiRollovom kutku Exporta bili satima i satima neprestano krcati. Osim društvenih igara, okupljeni su mogli i dobiti vlastiti face paint, ali i brojni merch vezan na bilo koji način uz videoigre, od majica i podloga za miš do mačeva.
Također je zanimljiva bila i diskusija u organizaciji CRO AI-a pod imenom „The Holy Grail or Pandora’s Box: AI in Game Development“. Uz moderaciju Martine Silov, predsjednice nacionalne udruge za umjetnu inteligenciju CRO AI, ovom su sučeljavanju prisustvovali developeri Yoeri Staal iz StaalMedia i Aleksandar Gavrilović iz CGDA (Croatian Game Development Alliance), a tema je bila utjecaj umjetne inteligencije na industriju videoigara. Dok je Staal zastupao korištenje AI-a u svrhe poboljšavanja efikasnosti i brzine kojom se game development može činiti, Gavrilović je naglašavao opasnost koja to predstavlja za junior developere koji postojanjem AI-a gube i prilike za prikupljanje iskustva ali i financijsku održivost njihove struke. Oba su developera uputili odmjerene kritike jedan drugome, a i zanimljiv je trenutak bio primjer korištenja spisatelja J.R.R. Tolkiena, za kojeg je Gavrilović rekao da ga AI nikada ne bi mogao oponašati zbog jedinstvenih i specifičnih životnih iskustava koja su njega kao pojedinca obilježila, a koje stroj ne bi mogao na tako dosljedan način prikazati kao što je to bilo u „Gospodaru prstenova“.
Osim ovih zanimljivih događaja, cijelo vrijeme šetajući Exportom mogli su se vidjeti različiti cosplayeri koji su uložili puno vremena i truda u svoje kostime. Osim Geralta, Saurona, kćeri Lady Dimitrescu, ali i nje same, koju je utjelovila glumica Helena Mankowska koja je u Exportu dijelila autograme obožavateljicama i obožavateljima, Export je ovaj vikend neodoljivo podsjećao na karneval uz, naravno, puno susretljivije subotnje vrijeme naspram prosječnog karnevalskog.
Expo GameRI je u svom prvom danu samom količinom zanimljivosti i sadržaja koje je ponudio Riječanima postavio visoke standarde za sve što slijedi, a ako je suditi po brojnosti ljudi koji su došli već prvi dan, i odaziv i reakcije Riječana su uvelike pozitivni.
Istaknuta fotografija i fotogalerija: Aleš Suk