U četvrtak, 19. prosinca, u Galeriji Pasaž u organizaciji Fotokluba Color otvoren je 11. Salon crno-bijele fotografije 100+1. Riječ je o natječajnoj izložbi na kojoj je zastupljeno do 100 najboljih crno-bijelih fotografija + jedna, koja se estetskim kriterijima izdvaja od drugih, a kojoj se dodjeljuje Grand Prix Salona, koji nosi ime po poznatom riječkom fotografu Fernandu Sopranu. Na otvorenju izložbe javnosti su se obratile u ime Fotokluba Color selektorica radova Sabrina Žigo, članica umjetničkog savjeta Galerije Pasaž, Nives Papandopulo, a pozdravnim riječima obratile su se i predsjednica Hrvatskog fotosaveza Zlata Medak te zamjenica gradonačelnika Sandra Krpan.
Svoje radove na natječaj poslalo je čak 139 autora iz šire regije s više od 800 fotografija, a na izložbi je izloženo 77 fotografija od 60 autorica i autora iz Hrvatske, Slovenije, Srbije, Bosne i Hercegovine. Glavni dio večeri činila je ceremonija dodjele nagrada, u kojoj je glavna nagrada Grand Prix Fernando Soprano pripala Stojanu Spetiču iz Ilirske Bistrice za fotografiju naziva „Izlazak u mrak“. U kategoriji pojedinačnih fotografija prva nagrada pripala je Dubravki Ovčarić Rijeke za „Who am I“, druga nagrada Rudiju Uranu iz Maribora za fotografiju „Empathic therapy No 81“, a treća nagrada Aleksandru Tomuliću iz Rijeke za fotografiju „U žurbi“. U kategoriji kolekcija prvu nagradu zaslužila je Slađana Pantelić iz Novog Sada za triptih „U ogledalu“, drugu nagradu osvojio je Marin Mrgeta iz Mostara za triptih „Mostarski letači“, dok je treću nagradu dobila Jasmina Gorjanski iz Osijeka za „Thoughtful“ i „Zombie“. U objema potonjim kategorijama dodijeljene su i pohvale.
Kao što je istaknula selektorica Sabrina Žigo, odrednica „salon“ u ovoj prigodi implicira duh prošlih vremena, u fokus stavljajući estetiku i tehniku crno-bijele analogne fotografije koja je pedesetih i šezdesetih godina bila etablirana u društvu. Posebno značajan rad u tom periodu u riječkom kontekstu bio je rad Fernanda Soprana, jednog od klasika nacionalne fotografije i grada Rijeke, koji je bio prepoznatljiv po svojoj autorskoj osobnosti, karakterističnim motivima u portretima te motivima luke i brodova komponiranih na granici fotografske apstrakcije.
Kao što je nastavila Žigo, koncept salona crno-bijele fotografije moramo sagledati u kontekstu današnjeg digitalnog doba, kada su sve fotografije snimljene digitalnom kamerom, no međutim na neki način one referiraju ili reminisciraju estetiku crno-bijele fotografije.
„U selekciji bazirala sam se upravo na posvećenosti obijanja kadra, istraživanja, a ne na onim stalnim, uobičajenim mjestima koje inače prepoznajemo kao ključne u crno-bijeloj fotografiji pedesetih i šezdesetih godina. Tu je zabilježen suvremeni senzibilitet i suvremeni osjećaj za fotografiju, a opet jedna tehnika koja podsjeća, podilazi i odražava tehniku crno-bijele, analogne, kemijske fotografije“, zaključila je Žigo.
#Fernand Sopran #Fotoklub Color #Galerija Pasaž #natječajna izložba #Salon crno-bijele fotografije