Treća izložba udruge Domino u okviru ciklusa izložbi o hrvatskom feminističkom performansu „Prekasno je za odustajanje“ održat će se u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu od 4. ožujka do 22. ožujka. Izložba će biti otvorena u utorak, 4. ožujka u 19 sati.
Urgentnost naslova opipljiva je u aktualnoj svakodnevnici, u svijetu čije se društvene, ekonomske i političke postavke ubrzano mijenjaju prema sve većoj isključivosti i nesigurnosti. Izložbom donosimo pregled univerzalne potrebe za pravednijim i demokratičnijim društvom čiji su se impulsi ogledali u umjetničkim radovima i akcijama proteklih desetljeća, ali koja se kontinuirano osjeća danas.
Izložbeni narativ sačinjen je od mikrocjelina koje povezuje zajednički nazivnik feminističkog artivizma. Emilie Brigouleix opisuje artivizam kao okretanje od individualističkog prema kolektivnom, od beskonačnosti pukih komentara prema konkretnoj borbi, od performativnosti prema neposrednom sudjelovanju, čineći umjetničko djelovanje demokratskim, u istinskom otvorenom dijalogu. Iako je praksa artivizma na ovim područjima značajnije prisutna od 90-ih, ona se javlja već početkom 20. stoljeća. Stoga izložbeni postav počinje dvjema akcijama u vremenskim opozicijama, ali bliskog senzibiliteta: jednom od prvih ženskih demonstracija 1903. godine protiv Khuena-Héderváryja u organizaciji Marije Jurić Zagorke i Tihom misom Arijane Lekić-Fridrih koja je, počevši u prosincu 2022. godine, jedna od najdugotrajnijih kontinuiranih feminističkih akcija na ovim prostorima.

Prva cjelina izložbe predstavlja subverzivnu prirodu artivizma isticanjem kontinuiteta borbe za ženska prava i slobode, a nastavlja se kritikom povijesnog i političkog statusa quo te dekonstrukcijom uvriježenih društvenih obrazaca feminističkim djelovanjem.
Crvena nit performansa nastavlja se tematskim cjelinama o osobnim pričama umjetnica, dijalozima koji povezuju umjetničke pojave re-enactmenta i generacijske međuodnose te kontinuirano prisutnom pitanju o ženskom radu. Ukratko, crvena linija „Djela, a ne riječi“ (krilatica prvoga vala feminizma) i „Osobno je političko“ (krilatica drugog vala feminizma) vodilje su kroz izložbene cjeline. Slogan „Proleteri svih zemalja – ko vam pere čarape?”, pod čijim je okriljem u Beogradu 1978. godine održan skup „Drug-ca žena, žensko pitanje – novi pristup?”, danas se može modificirati u slogan „Molitelji, Vitezovi bezgrešnog srca Marijina – ko vam kuha subotnji ručak?“.
Kao jedinstvenu cjelinu izložbe donosimo doku-posvetu festivalu Perforacije i Noći performansa s naglaskom na prvu festivalsku godinu (2009.), kao i umjetnicama koje su obilježile kraj 80-ih i 90-e te njihovim umjetničkim grupama poput Daklelososa, Not Your Bitch! i Théâtre/Théâtre des femmes. Završno, s ovom crvenom linijom feminističkoga performansa možemo se vratiti na citat Rose Montero iz njezina romana Luđakinja u nama: „Kad žena napiše roman u kojem je glavni lik žena, svi smatraju da govori o ženama, a kad muškarac napiše roman s muškarcem kao glavnim likom, svi smatraju da govori o ljudskome rode.“
Ciklus izložbi Prekasno je za odustajanje predstavlja pregled feminističkog performansa putem izabranih reprezentativnih radova umjetnica koje su definirale i definiraju performativnu scenu Hrvatske. Naslov ciklusa dijeli ime s tekstom rada Neli Ružić koji je osvijetlio Zagreb, Split i Rijeku te koncizno prenosi poruku o ulozi umjetnosti u suvremenom društvu. Program nastaje kao tematski fokus šireg projekta udruge Domino Povijest političkog performansa.
Umjetnice čiji radovi su postavljeni u MSU Zagreb u okviru izložbe: Milijana Babić, Selma Banich, Iva Matija Bitanga, Tajči Čekada, Tanja Dabo, Vlasta Delimar, Iva Đorđević, Vlatka Horvat, Sanja Iveković, Ivana Ivković, Ana Janjatović Zorica, Ana Katulić, Dunja Knebl, Andrea Knezović, Božena Končić-Badurina, Ksenija Kordić, Iva Kovač, Petra Kovačić, Nina Kurtela, Sonja Leboš, Arijana Lekić-Fridrih, Vesna Mačković, Nikolina Majdak, Lara Mandli, Kristina Marić, Kata Mijatović, Nadija Mustapić, Ana Mušćet, Irma Omerzo, Marina Petković Liker, Nikolina Pristaš, Dina Rončević, Nika Rukavina, Neli Ružić, Marijana Stanić, Sandra Sterle, Angela Stipić, Matea Šabić Sabljić, Neda Šimić Božinović, Marija Štrajh, Anica Tomić, Ksenija Turčić, Ivana Nataša Turković, Xena L. Županić, Lucija Žuti.
Zahvaljujemo Muzeju suvremene umjetnosti Zagreb, muzejskoj savjetnici Martini Munivrani te ravnateljici Vesni Meštrić na podršci u radu. Zahvaljujemo Etnografskom muzeju u Zagrebu i višoj kustosici Mareti Kurtin na posudbi kostima Sluškinje, Muzeju moderne i suvremene umjetnosti Rijeka, dokumentaristici Diani Zrilić i ravnateljici Branki Benčić na posudbi fotodokumentacije performansa Nede Šimić Božinović, Ankici Čakardić, Aidi Begić, Željki Jelavić, Rafaeli Dražić i Marku Strpiću na posudbi publikacija i dokumentarnog materijala. Zahvaljujemo Muzeju za umjetnost i obrt i Kulturno-informativnom centru (KIC) na posudbi opreme.
Zahvaljujemo svim umjetnicama na suradnji i zajedničkom radu na provedbi projekta.
Program je sufinanciran sredstvima Zaklade Solidarna, Ministarstva kulture i medija i Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo grada Zagreba. Rad Domina podržava Zaklada Kultura Nova i Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva (tekst: Suzana Marjanić, Maja Pavlinić, Zvonimir Dobrović, kustosi).
Istaknuta fotografija: Što je to performans i što ti performeri zapravo rade, Tajči Čekada
#feminizam #MMSU #performans #Udruga Domino #Zagreb