Kada se prije nešto više od godinu dana u Trogiru otvorio „Kantun kulture“ u zgradi nekadašnjeg zadružnog doma, a kasnije Pučkog otvorenog učilišta i Kina s gledalištem od tristotinjak mjesta, kojeg vodi književnica Marina Vujčić, znali smo da će, kako je i navedeno u programu , to postati centralno mjesto kulture Grada Trogira.
Vrlo brzo mjesto je ugostilo niz umjetnika koji su dali svoj obol činjenici da je ovakvo mjesto Trogiru bilo jako potrebno. Kako je Marina Vujčić jedna od onih koja živi kulturu tako je dobila priliku infiltrirati je u sve pore stanovnika Trogira i šire.
Osim što je osnovala „Čitateljski klub Kantunal“ koji broji preko pedeset članova, rezidencijalni program „Drama u gradu majstora“, potpisan ugovor o suradnji s Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Splitu, približila je prostor i mladima. Hrabar pothvat koji je urodio plodom podigao je ovo mjesto kulture na višu razinu. Projekt koji je zaživio prošle jeseni i obuhvatio cjelokupni produkcijski proces baš kao i jedno profesionalno kazalište osvanuo je pod imenom „Ekipa iz Kantuna“. Logističkom podrškom voditeljice Marine Vujčić pozivu se odazvala i redateljica Nora Krstulović te je tako započeo proces na radu predstave „Životinjska farma“ po slavnom romanu Georgea Orwella. Osim tehničkog dijela predstave koji se odnosio na scenografiju koju je odradila uvijek kreativna Vesna Režić, oblikovatelj svjetla Srđan Barbarić, oblikovatelj zvuka Vice Ercegović, skladatelji himne Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle, majstorica maski Noa Lovrić i inspicijentica Ana Matijević te Zvonko Hrabar zadužen za glumačko umijeće, neizostavni dio predstave je obuhvaćao i marketing te odnose s javnošću koje je predvodila Maja Maljković Zelalija te video Lara Drušković i Antea Šoštarić. Svi navedeni imali su pomoć od strane srednjoškolaca koji su se uputili u tajne navedenih zanimanja. Na taj način dobili su priliku učiti od profesionalaca, upoznati se s dramskim radom te prigrliti Kantun kulture kao mjesto u kojem svaki kreativac može naći mjesto za sebe. Uz mentoricu dramaturginju Noru Krstulović sudjelovali su i Nina Grubić, Roko Karaman, Andrea Krstulović, Luna Palada i Ela Putnik.
Radnja „Životinjske farme“ je distopijski roman, alegorija kojom Orwell prikazuje ondašnje društvo prikazujući ga kroz život i ustroj jedne farme. Pretapajući stvarnost u dramu upoznajemo se s radom farme s koje je protjeran njen vlasnik g. Frederick (Veronika Granić) i životinje preuzimaju vlast. Iz početka se nametnuo Snowball (Borna Hrabar) te Napoleon (Ana Vranješ). S ljudske strane uplet u radnju ima i gđa Pilkington (Nikolina Pera) koja pokušava ovladati životinjama svojom dominacijom čekajući povoljne prilike. Radnju razbija i scena „Birtije“ koju vodi Mica (Karla Milovac, koja kao i većina njih glumi više uloga). Ljudski predstavnik životinjskog roda je Whymper (Ela Putnik) koja ujedno glumi i magarca Benjamina, jedinog glasa razuma u cijeloj priči.
Neizostavni dio priče je i Squealer (Filip Raukar), lik koji uvijek stoji uz vlast ma koja ona bila. Od ostalih uloga su Clover (Luna Palada) i Mollie (Nika Slade), nježna Muriel (Nikolina Samardžić), uvijek vrijedni Boxer (Petra Ugrina) i Mozes (Lorenzo Savin) kao produžena ruka korumpiranih medija. Važno je za primijetiti kako navedeni likovi igraju i po nekoliko različitih manjih uloga uz svoje glavne uloge što ih stavlja u situaciju mijenjanja karaktera, još jedna glumačka tehnika koju su uspješno svladali.
Prostor kulture zaživio je u svojoj punini ostvarujući potpuni potencijal time što se uspio približiti mladima, ali i vlastitom produkcijom predstave koja ima snažnu poruku koja je možda aktualnija više no ikad.
S nešto izmijenjenim sadržajem, predstava je dobila još više na punini zahvaljujući Nori Krstulović (i studentima s Filozofskog fakulteta) te njenom izrazitom smislu za dramaturgiju.
Likovi životinja su odlično okarakterizirani ljudskim osobinama; tako je Napoleon svinja koja od početka ima skriveni plan koji odlično sprovodi u djelo do samoga kraja prilagođavajući se novonastalim situacijama. Da bi se situacije odvijale po planu bio je zadužen Squealer koji je bio Napoleonova desna ruka, svinja s terena koja je sprovodila Napoleonovu volju. Svinja s vizijom koju je trebalo utopiti bio je Snowball koji u tako postavljenom svijetu nije imao šanse za opstanak, onaj kojega se trebalo s političke pozornice riješiti.
Uz niz životinja koje se u djelu pojavljuju tu su i neizostavne ovčice koje su slijepo poslušne pokušavajući se samo na trenutke oteti situaciji u kojoj se nalaze. Ipak, Napoleon zna da mu one ne predstavljaju opasnost. Mollie je predstavnica nove generacije koju politička i državotvorna vlast ne zanima previše te je sklona samo vlastitim užitcima. Muriel je preblaga i jednostavno nije kadra vidjeti stvarne situacije dok se Clover i pokušava u naletima snage ponekad i uzaludno suprotstaviti sistemu koji ih crpi do krajnjih granica. Boxer je fascinantan u svojoj pojavi jer s jedne strane izvršava Napoleonove naredbe do krajnjih granica životinjske izdržljivosti, a s druge strane često dovodi u pitanje Napoleonove odluke iako služenje nadležnom brzo prevlada. Mozes je lik gavrana (poznato je da gavrani mogu naučiti pričati) koji slijepo iznosi Napoleonove odredbe pa tako i krajnju o autokraciji kao ultimativni čin vladanja.
Ako vam se sve ovo čini nekako poznato to je samo znak da živite na području Lijepe Naše. Mnogi će reći da cijeli svijet ide u tom smjeru i sudbinu nam kroji tek nekoliko svjetskih vođa s kojima i mi srljamo u krivom smjeru. I što mi kao pojedinci uopće možemo napraviti? Ne mnogo, ali možemo upozoravati, prestati šutjeti i što je najvažnije odgajati buduće generacije da ne idu tim putem, da ne budu ovce i kritički promišljaju o životu oko sebe. „Ekipa iz Kantuna“ je to već spoznala pa se nadamo i sljedećem projektu.
#Ekipa iz Kantuna #Kantun kulture #Nora Krstulović #Trogir #Životinjska farma