Besani radio: Iz radne sobe Pionirskog doma

Kulturni centar Rojc u Puli projektu je Pionirski dom osigurao prostor za ad hoc studijski session kojeg između svojih busy rasporeda u ugodnom druženju podijele dva gosta, jedan pjesnik i jedan muzičar ili producent. Dugovalno i naširoko, diskografija dosadašnjih susreta Pionirskog doma ukazuje da elektroakustika i radio-drama u nas žive u dobrom dosluhu. Spomenimo projekt scenskog formata kulture u predgrađu Radio Voćarska, odnosno paramuzički ekološki angažman Manje Ristić na Korčuli kao dio tradicije čija je notorna činjenica da se signal Drugog programa Hrvatskog Radija čuje sve do Graza. A vjerojatno i šire.

Nakon gostovanja frontmena Zostera i Goribora, peti termin u nizu Pionirskog doma dopao je riječki tandem JMZM koji radi primijenjenu elektroakustičnu glazbu s pjesnikom Markom Pogačarom iz Splita u čak 17 pjesama. Creditsi ‘đemzemovaca’ sežu do bendova Pohane dlake i Regoč čiji su vinili sa same kulminacije ’80-ih na prijelazu u ’90-e dekade branik autokefalne alternativne scene Kvarnera. I u tome prepoznatljivi, iako je igra bila i tvrda i prljava, pa je takva i produkcija ove suradnje pod radnim naslovom „Besani radio”. Na papiru je stoga pogođen spoj s pjesnikom invazivnog globalnog itinerara koji je stasao u jednog od najprevođenijih suvremenih hrvatskih književnika. Pog-ođen, jer je njegova knjiga „Jugoton gori” samonikli hibrid recenzije, dnevnika i eseja s potpisom anarho-socijalista.

Poga je pripadnik prve generacije koja se nije primala u pionire. No, bio je pionir, a potom i pulen projekta KaLibar, svojevrsnog pošumljavanja hrvatske književnosti odozdo, koji je počeo prije 20 godina. Stoga je njegov karton izubijan pečatima inozemnih stipendija, rezidencija i priznanja. Za one baš željne enciklopedijske referencijacije, nije mu ovo ni prvo uglazbljivanje. Poeta u početku bijaše bubnjar – benda Death Disco iz Zagreba. A njegovu je pjesmu „Jezero” unatrag deset i više godina uglazbila grupa Kries. Maršić je svirao klavir, synth, tretirane zvukove, gitaru, činele, programiranje i semplove violončela, a Medved električnu i bariton-gitaru, bajs, DIY Francijevu bass-gitaru, synth, klarinet, metalofon, perkusije i programiranje. Stihove na svim skladbama čita Pogačar, koji se sviranjem bubnja pridružio na skladbi “Lijepo je”.

U radnoj sobi Pionir DC Rojc, snimali su ih Branko Crnogorčić i Edi Cukerić. Miks je napravljen u studenom 2024. i potpisuje ga Zoran Medved iz Studija Surogat, dok je za mastering zaslužan Matej Zec iz Studija GIS. Producenti albuma su JMZM, Edi Cukerić i Branko Crnogorčić za izdavačku kuću Tondak. Autor naslovne fotografije na albumu je Hassan Abdelghani, a dizajn i likovno oblikovanje potpisuju Nadan Rojnić i Matko Plovanić.

A kako stoji poezija? Pogačar je pjesnik kojeg se čita s obrvom na gotovs. Prvi sloj, onaj uglatosti i hermetičnosti treba dva tri puta preturiti preko ušiju da se oslobode poetske slike s ocrtanom dramaturgijom psihološkog stanja stvari. Pored tematike žene i putovanja, od stilskih figura najradije parafrazira i invertira, podmećući sam sebi stilsku nogu. Izbor iz 17 pjesama, interpretiranih na ovom albumu, originalno su objavljene u zbirkama “Ponoćni glagoli” (V.B.Z, Zagreb, 2023.), “Zemlja Zemlja” (Fraktura, Zaprešić, 2017.), “Crna pokrajina” (Algoritam, Zagreb, 2013.), “Predmeti” (Algoritam, Zagreb, 2009.) i “Poslanice običnim ljudima” (Algoritam, Zagreb, 2007.).

Produkcija je nabijena i sirova, gitare su snimane live, forenzičku ambijentalu podjaruje reska akustika gudača. Tek je jedan walking bajsa na loopu, kao da je sempliran kakav dEUS. Manje je više, radije teksture nego li kontinuirani puls. I šumovi s povremenim kaosom. Unutarnja pokrpanost ove poezije, rezonira i kritikama kojima je mladi autor kao student i urednik Zareza i Quoruma bio suočen, zavist zaodjenuta u nerazumijevanje. Ne stoji bezveze ona njegova izjava da poezija mora biti kao bomba u jeziku. Cosi fan tutti Duruti.

Pritisnite ‘play’.

DODATAK: A ako bi vi to s malo više harmonije, vezane naracije i batinog pletiva, poslušajte „Valcere iz Traslajtanije”, Ahmeda Burića & Translajt Orkestra. Svježe izdanje s Dallasa.

#Besani radio #JMZM

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh