CARMINA BURANA 2024

O FORTUNA IMPERATRIX MUNDI & FACULTAS FORMATRIX

ILI
SPEKTAKULARNI KAOS (NE-) KULTURNOG MASOVNOG TURIZMA 1989. – 2024.
PROSLOV, NE PROSVJED

Branko Cerovac

Punih trideset i pet (35) godina je prošlo od tihog zatvorenja golootočke kaznionice – zime 1988. na 1989., na novogodišnje praznike, slikovito (DOBRODOŠLI) – do gromoglasnog umjetničko – turističkog otvorenja Splitskog ljeta s obnovljenom, simbolično „turistificiranom“, osuvremenjenom, aktualiziranom izvedbom znamenitog i znakovitog djela CARMINA BURANA slavnog njemačkog kompozitora Carla Orff-a, na Peristilu., srpnja 2024., ususret Olimpijadi u Parizu i nešto manje spektakularnim natječajnim pripremama za (skori ?) odabir i imenovanje (nove/novog?) Ravnateljice/ Ravnatelja riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti (MMSU u Rijeci, u „Art kvartu“).


„Carmina burana“ je Orff-ova scenska kantata za orkestar, zbor i solopjevače, praizvedena godine 1937. u frankfurtskoj operi. Više (osnovnih) podataka i pojašnjenja o tom čudesnom i potresnom glazbeno – scenskom djelu, za koje je libreto Kompozitor pronašao u srednjovjekovnom rukopisu, na srednjovjekovnom latinskom i staronjemačkom (13. stoljeće), potražite u sažetom tekstu Sanje Perić Gavrančić: „Carmina Burana – koliko je pjesama uglazbio Carl Orff?“


U kontekstu štorije o Splitu, Peristilu, Turizmu i pogibeljnim mitomansko – magično – hedonističko – egzistencijalno – „zdravstvenim“ opasnostima ULTRA – UV – zračećeg TURIZMA NA RUBU PAMETI (Ibidem: „Turizam na rubu pameti“, projekt-izložba-katalog, HULU, Split, Stara Gradska vijećnica, 2019.; online katalog – usmjerimo i fokusirajmo pozornost na tragikomičnu, a potkraj Carmina Burana – e i makabričnu i agonalnu figuru suvremenog turista odnosno TURISTIČKOG VODIČA (!) uhvaćenog u obrtanje Kola Sreće (O, Fortuna…!) i u iscrpljujući „Ples Smrti“ (Danse macabre), od kojeg pri kraju kantate kolabira, kolpa, rekle/i bi Splićanke/i, pred razrogačenim očima i ušima zapanjene i oduševljene publike poredane po redovima sjedala na Peristilu. Magične fantazmagorijske i alegorijske scene antičke i srednjovjekovne provenijencije, koje su na početku obuzele iscrpljenog, smantanog, omađijanog i uspavanog splitskog „Turističkog Vodiča“, drastično su svršile neuspješnim HITNO-POMOĆNIČKIM pokušajima da ga reanimiraju. Uz završno gromovito pjevanje zbora! O, FORTUNA IMPERATRIX MUNDI! Oj, Srećo, vladarice svijeta!

Neli Ružić, Neokolonija, TURIZAM NA RUBU PAMETI, Split, 2019

Nisu Peristilom projahali blistavi vitezovi na bijelim konjima kroz voćnjak u cvatu, na uznosite zvuke (soundtrack filma „Excalibur“!) Orff-ove kantate, kao u filmu Johna Bormann-a. Crni mrtvački pokrov prekrio je bidnog, nesritnog turističkog vodiča, kojemu se toliko zamantalo prid očima da je zaboravija i na Crveni i na Svitlosni i na Zeleni Peristil. Sve boje spektra su mu se pomišale, ka da se overdozira na Ultri, nakon povratka u Split s „aftera“ na Hvaru, Braču i Đava ti ga zna di sve ne! I tako su i Turista, pardon – Turističkog Vodiča, žudnja za uživanjem u starinama, antici, srednjem vijeku i u zavodljivim luksuznim novotarijama Modernog & Suvremenog Turizma (Na rubu pameti) i dalmatinsko Sunce došli ne samo grdnih šoldi nego, eto, i glave! Splitskoga lita, A.D. 2024.


Tih dana su se i barke, jahte i trajekti čudnovato ponašali, ka da su ukleti, i to na vrhuncu turističke sezone, ko za vraga! Prvo „Oliver“, pa „Hrvat“, pa jak olujni vitar i požari, sakloni Bože! Triba uteć od silnih kruzera i od prejakog vitra i UV – zračenja, a kamo? – uživat u tišini (vidi: Tišina, Kamenska, Papuk) i zelenilu (vidi: AK, Zeleni Peristil), popet se od Delnica do Petehovca, samo ne na Eiffelov toranj; i tamo je ovih dana gužva. Plivat triba – od „Hiltona“ do „Haludova“ i nazad (ko preživi). Ili sa SUP-ovima veslat, letit do pustih otoka, ako ih još ima? Triba požurit, dok traje sezona, još malo pa – nestalo!


A godina 1988. i 1989. sam pisao o preživljavanju („Survival“ – Vodič po Kontroliranoj gesti – Znak, gesta, materija – po drugi put) i paleoindustrijskim tragovima u C.M.I.V. (Veprinac, Zrinšćakova umjetnička Atlantida) i penjanju, „elevaciji“ Art-a na Učku (vidi riječki časopis „Rival“ i beogradski „Moment“, 1989.), ne znajući još da će mi božica Fortuna udijeliti tu sreću da dvanaest godina kasnije odem tražiti paleoindustrijske kosture iz ormara na otok duhova Goli otok, a i po Svetom Grguru, u „dream-team“-u MMC d.o.o. Rijeka, Galerije OK. Vidi prvi katalog, Goli otok – Realnost – Entropija – Novi Hrvatski Turizam; tekst: Twelve Years After / Goli otok, bez laka i boje.


I tako smo, nakon punih, jubilarnih 35. godina od svečanog – WELCOME – otvorenja TURISTIČKOG GOLOG OTOKA (od Sretne Nove 1989.), a skoro pa jubilarnih 24-25 godinica „kultur-transartističkog“ propagiranja „N.H.T.“ – turizma, dotjerali do stadija CARMINA BURANA – mučeničke smrti Ultra – Turističkog Vodiča na Carmina – Peristilu! O, Fortuna… O, Orff… Summer 2024.






#Carl Orff #Carmina burana #Goli otok #Split #Turizam na rubu pameti

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh