DANILO ŠERBEDŽIJA SNIMA BIOPIC O DRAŽENU PETROVIĆU: 30 GODINA NAKON SMRTI LEGENDE HRVATSKA KINO PRODUKCIJA PREPOZNALA POTENCIJALNI HIT

07. lipnja tekuće godine navršeno je 30 godina od smrti Dražena Petrovića, jednog od najvećih europskih košarkaša svih vremena i zasigurno jedne od najvećih košarkaških i sportskih zvijezda Jugoslavije, zemlje i vremena u raspadu, a potom i njene slijednice Lijepe Njihove, povremeno i Naše.

Tog je kobnog dana 1993. umjesto s kolegama iz reprezentacije s tadašnjom djevojkom Klarom Szalantzy krenuo privatnim automobilom na put njemačkom autocestom A9 kod Ingolstadta po kišnom nevremenu. Uslijed neprilagođene brzine došlo je do proklizavanja frontalnog udara pri brzini od cca 160 km/h u kamion koji je iz suprotnog smjera probio ogradu i direktno naletio na osobni automobil s troje putnika. U nesreći je poginuo samo Dražen, izletivši kroz vjetrobransko staklo auta, dok je druga suputnica, turska košarkašica Hilal Edebal prošla s teškim ozljedama i traumama glave.

Vozačica je ostala s lakšim tjelesnim ozljedama.

Usprkos činjenici da se radi o jednom od najvećih sportskih fenomena s ovih terena, medijskih zvijezda bivše države i Republike Hrvatske, ni trideset godina od njegove smrti nije se nitko sjetio snimiti kvalitetan dugometražni dokumentarni film ili igrani film o legendarnom košarkašu. Kako mit godinama nije jenjao, prije nekoliko godina na haklu u Zagrebu se našlo društvo košarkaških fanova nabacivši ideju kako bi trebalo ispraviti tu nepravdu. Distributer Ivor Šiber, producent iz tvrtke Kinoteka doo Ljubo Zdjelarević (Zg 80, Ideš?Idem) prema scenariju Ivana Turkovića Krnjaka film pod naslovom „Nešto jače od mene: Priča o Draženu Petroviću“ dali su režirati Danilu Šerbedžiji.

Obzirom na ogroman uspjeh od cca milijun gledatelja po Srbiji, Hrvatskoj, Bosni i regiji, biopica „Toma“ o Tomi Zdravkoviću, a kako Mišo Kovač još nije mrtav, prava za život Đorba Balaševića ili Đonija Štulića će dobiti nikad, pa ni tad, kalkulatorska lampica se upalila momcima i krenulo se u potragu za parama.  HAVC je centar „high budget“ filmova i njima se ideja svidjela. Prema javnom obrazloženju s početka 2022. troje tadašnjih Umjetničkih savjetnika za dugometražni igrani film u sastavu redatelj Zvonimir Jurić, dramatičar Ivor Martinić i montažerka Ana Štulina, usvojili su prijedlog producenta Kinoteka doo i odlučili sufinancirati film sa svotom od 5 i pol milijuna kuna. Dio kapitala prema milijunu Eura, premda su procjene koštanja takvog biopica kreću od 2 do 3 milijuna Eura u okolnostima kakve nude domaći produkcijski razredi. Mimo HAVC-a za koji se pretpostavlja da rješava polovicu budžeta ostatak će namiriti komercijalni konzorcij u kojem će se naći više zainteresiranih sponzora kao što su HOO, HRT, Atlantic Grupa, Erste Banka, Grad Zagreb, Filmski centar Srbije, podrška Draženovih klubova Cibone, Šibenke, Real Madrida, NBA lige i tako dalje.

U objašnjenju HAVC savjetnika je stajalo: „Riječ je o uspjeloj transpoziciji, u igranoj formi, života jednog od najboljih svjetskih košarkaša svih vremena, Šibenčanina Dražena Petrovića. Kroz brze i dinamične scene, scenarij pokriva sve važnije faze Draženovog života, od djetinjstva i odrastanja u Šibeniku sa bratom i roditeljima, igranja u Šibenci, Ciboni, Real Madridu, Portland Trailblazersima, New Jersey Netsima, ratnog perioda, romantičnih veza, sve do nesretne smrti u automobilskoj nesreći 1993.g. Važno je naglasiti da ovaj biopic nije hagiografija glavnog junaka, sakrosanktna ispolirana priča o nekom velikanu, naprotiv, Dražena se pokazuje kao živi lik sa svim svojim vrlinama i manama, kao osobu od krvi i mesa. Naglasak nije na sportskim uspjesima već na osobnosti Dražena, njegovoj nezajažljivoj želji da bude najbolji što je imalo posljedice kako na njegov obiteljski, tako i na emotivni život. Projekt je produkcijski zahtjevan, autorsko-producentski tim je svjestan te činjenice i visoko motiviran. Pred nama je projekt koji bi, nadamo se, mogao izrasti u film kojeg će publika voljeti, a kinematografiji donijeti biografski film kakvog nam nedostaje. Film ima ogroman potencijal u kino i VOD distribuciji, koji prelazi granice regije. Zaključno, Dražen Petrović je svjetska sportska ikona o kojoj do sada nije snimljen niti jedan dugometražni dokumentarni ili igrani film, smatramo da bi ovaj film mogao ispraviti tu „nepravdu”.

Kao što se vrlo stihijski u okvirima promišljanja tuzemne kinematografije na komercijalnim, a ne samo art i arty farty osnovama, shvatilo da su filmovi o djeci i dječjim herojima te rijetki animirani pokušaji jedna od još rjeđih varijanti koja vraća bar dio uloženog novca u produkcije filmova ako se mjeri po desecima tisuća prodanih kino ulaznica uz pomoć preporuka Ministarstva i obaveznih školskih projekcija, tako se konačno došlo do potencijalne win win formule. Snimiti film o Draženu Petroviću.

Na papiru, savršen projekt za oporavak domaćeg filma.

I dok se mimo činjenice da se s premijerom računa najesen 2024. godine, nije baratalo nikakvim produkcijskim podacima, najzanimljivije pitanje je bilo tko će dobiti tu odgovornost tumačenja glavnog lika? Tražilo se nekoliko dugih mjeseci i selekcioniralo na tragu igrača glumca i glumca košarkaša između srednjih dvadesetih prema mlađim tridesetima. Naposljetku, prije nekoliko dana je obznanjena i zadnja nepoznanica – a to je da će glavni glumac tj filmski Dražen biti dvadesetpetogodišnji glumac iz Ljubuškog Domagoj Nižić. Nije se nikad bavio košarkom, jeste odbojkom. Od ranijeg filmskog (ne)iskustva ima sudjelovanje u studentskim naslovima i igranom filmu „Kotlovina“, do činjenice da će mu filmsku majku Biserku glumiti Zrinka Cvitešić, ali prema prvim istupima svjestan je odgovornosti koja se stavlja pred njega. Jednako kao što je redatelj Danilo Šerbedžija gledajući kvalitetne košarkaške filmove popust “Hustle” dobro pretpostavio na što se valja skoncentrirati pri realizaciji dramskog segmenta priče.

O odgovornostima spram samog kulta i mita o imenu suvišno je govoriti. O distributivnim mogućnostima u Americi i cijelom svijetu također, s obzirom da ako autori snime kvalitetan dramaturški i sadržajno izazovan film s vješto režiranim i dinamičnim akcijskim scenama, svijet bi mogao biti potencijalno zainteresiran za film o čovjeku kojem je termin GOAT pripadao prije nego je bio izmišljen. Slijedi interesantan period praćenja što će se sve izdogađati s filmom do premijere.

A potom je zaželjeti svu sreću, znanje i prodajne špage da komercijalnu biopic varijantu filma upakiraju kvalitetnije sadržajno nego su to činili autori „Bohemian Rhapsody“ i da im se bar u kinima nasmiješi repriza uspjeha „Tome“. 

Izvor reprodukcije s naslovnice: Hrvatska Radiotelevizija

#Anđelo Jurkas #Danilo Đerbedžija #DRažen Petrović

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh