Emidio Mohovich rođen je na današnji dan 1838. u Rijeci. Bio je istaknuti riječki tiskar i litograf, te vlasnik tiskare Stabilimento Tipo-litografico, koja je bila najvažnija tiskara u Rijeci u 19. stoljeću. Mohovich je također pokrenuo i uređivao policijski zabranjeni dnevnik Giornale di Fiume, kao i promadžarske novine La Bilancia, koje su izlazile od 1868. do 1919. La Bilancia je bila vodeći riječki list koji se prodavao u mnogim europskim gradovima poput Pešte, Beča, Trsta, Hamburga, Berlina i Züricha. Mohovich je za ovaj list pisao uvodnike i donosio redovita izvješća iz ugarskog i hrvatskog sabora.
La Bilancia je smatrana najznačajnijim i najutjecajnijim riječkim listom razdoblja od 1813. do 1945., kada je u Rijeci djelovalo šest značajnih tiskara. Među njima se posebno isticala Mohovicheva Stabilimento Tipolitografico Fiumano, koja je tiskala novine La Bilancia te izdavala brojne publikacije na talijanskom, hrvatskom i mađarskom jeziku, što je odražavalo suživot različitih naroda i kultura u gradu. Mohovich je uveo praksu izdavanja posebnih izdanja novina povodom važnih događaja, čime je značajno doprinio razvoju riječkog novinarstva.
Godine 1867. Rijeka je imala 13.000 stanovnika i započela je svoj razvoj. La Bilancia je pratila taj razvoj, prvo kao tjednik, a od kraja 1870. kao dnevni list. List je donosio vijesti iz političkog, trgovačkog i pomorskog života Rijeke, te društvenu kroniku. Tijekom 1884. i 1885. La Bilancia je imala četiri posebna priloga: Gazzetino Rosa, Nauta, Corriere di Fiume i l’Avvenire. Od 1890., svakog utorka, novine su imale dodatak L’Avvisatore, službeni list Kraljevske pomorske uprave u Rijeci.
Mohovich je u politici otvoreno podupirao Mađare i politiku vladajućih peštanskih krugova, od kojih je dobivao znatnu novčanu potporu. Novine La Bilancia postale su središnjim glasilom riječke Liberalne stranke kojoj je i sam pripadao. Nakon njegove smrti, uredništvo lista preuzeo je njegov stariji sin Vito, a nakon Vitove smrti, braća Ugo i Mario.
Emidio Mohovich nabavio je 1883. litografsku prešu za brzotisak, kojom je mogao tiskati litografije u boji ili kromolitografije. Mohovich je zaposlio francuskog majstora litografa, G. Douarchea, te je 1885. izrađen prvi riječki reprezentativan plakat u boji. Plakat je tiskan za najavu svečanog otvorenja novoga općinskog kazališta „Teatro Comunale”, a ujedno i za najavu prve operne sezone s Verdijevom Aidom i Ponchiellijevom Giocondom. Najvrjedniji je i najveći poznati riječki kazališni plakat 19. stoljeća, višebojno koloriran i izvrsno očuvan.
Izrađen je načinom talijanskih litografa po uzoru na plakat iz Ferrare za opernu sezonu u vrijeme karnevala 1884./1885. i sa sadržajem kojega je zahtijevao operni impresario i kazališni poduzetnik Luigi Cesari koji je plakatom htio obznaniti sve pojedinosti o predstavi i sezoni koju vodi. Takav je plakat morao sjediniti brojne podatke, uz ugođaj predstave morao je isticati sva imena autora i vodećih izvođača, kao i sporednih sudionika i obrtnika koji su izrađivali kulise i kostime za predstavu. Na plakatu su, usto, morali stajati i svi podaci o datumima izvedbi, o mogućnosti pretplate i o radu blagajne. Na plakatu je prikazana i scena pred egipatskim hramom iz Aide. Plakat je dizajnirao litograf G. Douarche, zaposlen u „Stabilimento Tipo-litograficu”.
Emidio Mohovich se kupnjom novog litografskog stroja za „brzotisak” na vrijeme pripremio i spremno dočekao zahtjev za tiskom spomenutog plakata. Kao gradski vijećnik i svojedobno član kazališne uprave, bio je dovoljno ugledan i moćan da mu nije mogao izmaknuti takav primamljiv zadatak i prilika da se njegov Stabilimento iskaže i tiskanjem reprezentativnog „cartellona”, koji se posebno isticao veličinom. Tiskan je u dva dijela, ukupne veličine 96,7 x 139,6 cm.za najavu svečanog otvorenja novog općinskog kazališta, Teatro Comunale. Taj plakat je najavljivao prvu opernu sezonu s Verdijevom „Aidom” i Ponchiellijevom „Giocondom”, te je sadržavao sve potrebne informacije o predstavama i sezoni.
Emidio Mohovich je bio najugledniji riječki tiskar i litograf 19. stoljeća. Njegov rad i nasljeđe imali su veliki utjecaj na kulturni, društveni i politički život Rijeke, te je svojim intelektualnim i tiskarskim doprinosom ostavio neizbrisiv trag u povijesti grada. Sveučilišna knjižnica Rijeka čuva povijesne riječke novine, uključujući i La Bilancia, kao svjedočanstvo o važnom razdoblju riječkog novinarstva.
Istaknuta fotografija: riječki plan nove luke, Jozsef Popp 1918., LA Bilanca Fiume Rijeka
#Amidio Mohovich #Fiume #La Bilancia #Rijeka #tisak