Karin Nakagawa: Moj koto je brod koji me donio vama

Manifestacija „Japan u Rijeci“ sinoć je riječkoj publici predstavila japansku umjetnicu Karin Nakagawu. Izvedba na tradicionalnom japanskom instrumentu koto privukla je brojnu publiku u Mramornu dvoranu koja se transformirala u daleki istok.

Karin Nakagawa potječe iz glazbene obitelji te je od najranije dobi počela pohađati satove glasovira. Sa samo dvanaest godina, posvetila se proučavanju kotoa, rijetke japanske citre, pod uglednim vodstvom profesorice Keiko (Sōju) Nosaka. Svoju ljubav prema glazbi nastavila je razvijati na prestižnom tokijskom umjetničkom fakultetu, gdje je osim kotoa, diplomirala i na shamisenu, japanskoj tamburici s tri žice. Njezin glazbeni put odveo ju je u suradnju s brojnim međunarodnim umjetnicima iz različitih žanrova. Nastupala je u više od trideset zemalja svijeta te je za svoj rad dobila priznanje za „Najboljeg glazbenog debitanta” u Japanu 2009. Suradnja s istaknutim japanskim rock i pop grupama poput Porno Graffitti i Ikimono-Gakari dodatno je obogatila njezinu karijeru. Istaknula se kao direktorica u raznim produkcijama u organizaciji Zaklade Japana, uključujući projekte u Švedskoj, Africi i jugoistočnoj Aziji. Godine 2015., za svoj debi album „Trees of Light” u triju s Lenom Willemark i Andersom Jorminom, nagrađena je švedskom inačicom Grammya. U novije vrijeme, Karin se etablirala i u području dječjeg kazališta, gdje se ističe vlastitim poetskim pričama i scenskim dizajnom. Uz brojne međunarodne suradnje, nastavlja uspješno djelovati i kao solo umjetnica, dirnuvši publiku autentičnim i majstorskim stilom izvedbe, kako na kotou tako i svojim glasom. Njezin repertoar obuhvaća tradicionalnu japansku glazbu, zvukove vjetra, kiše i sadnje riže, klasiku, jazz, pop, kao i avangardu. Karinina raznovrsnost i osobit kulturni identitet donose njezinoj glazbi rijetko viđenu i neusporedivu emotivnost.


„Dojmila me ta njena emotivna izvedba koja je stvarna, iskrena, vidiš joj suze u očima i ona to uistinu osjeća. To znam po tome jer smo proveli neko vrijeme zajedno, dan, dva prije koncerta. U skladištu exportdrva naletjela je na limena vrata, ona je imala impuls da osjeti kako se to čuje i počela je udarati ritam, osjetila je energiju, čula je da to sve odzvanja i počela je pjevati. To je bilo jednostavno sjajno. Kad vidiš da su neki izvođači jednostavno iskreni, otvoreni, punim su srcem u svemu tome. Dugo nisam bio na koncertu koji je ovoliko emotivan. Druga stvar koja me impresionirala audiofilskom smislu je dinamika, od neke tišine gdje jedva čuješ note do potpunog, apsolutnog kaosa. Jako sam sretan što smo je doveli,“ izjavio je Davor Pasarić, jedan od organizatora manifestacije.


Koto je tradicionalni japanski žičani instrument s dugom poviješću koja seže više od tisuću godina unatrag. Izvorno potječe iz Kine, ali je kroz stoljeća postao simbol japanske kulturne baštine. Koto ima 13 žica, koje se napinju preko pokretnog mosta na dugom drvenom tijelu instrumenta, najčešće izrađenog od paulovnije. Svaka žica može se podešavati kako bi se postigao željeni ton, a svira se trzanjem žica prstima ili korištenjem posebnih trzalica koje se pričvršćuju na prste. Zvuk kota je nježan i melodičan, često korišten za stvaranje atmosfere mira i kontemplacije. Tradicionalno, koto se koristio u carskoj palači i među aristokracijom, dok danas ima svoje mjesto i u suvremenoj glazbi. Tradicionalna japanska glazba, poput gagaku (dvorske glazbe) i noh (glazbe za kazalište noh), koristi instrumente kao što su koto, shamisen i shakuhachi, stvarajući složene melodijske strukture i ritmičke obrasce. Ova glazba često ima meditativan karakter, oslanjajući se na prirodne zvukove i tišinu. S druge strane, suvremena japanska glazba neprestano inovira, integrirajući zapadne utjecaje i tehnologiju.


„Nalazimo se prigodno, u prostoru koje je prepuno brodova. Moja skladba koja nosi upravo taj naziv označava i moj put. Ne znam zašto je koto pronašao mene, ali brodovi nose povijest i tradiciju, a moj koto je brod koji me donio vama“ izjavila je vrlo emotivno Karin Nakagawa.


Posljednji koncert koji će najaviti i kraj Japana u Rijeci održat će se 28. lipnja kada će se na Trsatskoj gradini predstaviti Noriko Tadano. Ako je suditi po sinoćnjem koncertu, ponovit će se jedinstveno iskustvo koje se ne smije propustiti.

Istaknuta i ostale fotografije: Sanja Prodan

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh