Mislili ste da je „Reli po galerijama” ove godine mimoišao riječke izlagačke i kulturne prostore? Na Vašu sreću, iznenađenje ili prepast, riječke su se galerije i muzeji, samoinicijativno, potrudili da se ta hvale vrijedna kulturna utrka, na ovaj ili onaj način, ipak nastavi!
Naime, danas, u četvrtak, 26. listopada, s početkom u 19 sati, otvaraju se čak tri izložbe, i to samo sat vremena nakon što se u Matačićevoj 5, prostoru Makedonskog kulturnog društva Ilinden, izložbom slika i promocijom knjiga, otvaraju „Dani makedonske kulture”. Tako, riječka je publika, u isto vrijeme, pozvana participirati otvorenjima čak tri programa, i to na Delti, u Verdijevoj i u Krešimirovoj ulici. Drugim riječima, nakon onoga u 18 sati, otvorenja se izložbi, u isto vrijeme, paralelno događaju na trima posve udaljenim lokacijama grada Rijeke – u Galeriji Juraj Klović, DeltaLab-u (ex IVEX-u) i Palači Šećerane Muzeja grada Rijeke.
Nakon što zasigurno niste ostali na promociji suvremenih makedonskih bajki koja je uslijedila izložbi, ovisno koju stanicu teleporta koristite, uz jasno, asistenciju vremeplova, možete krenuti s istočne strane riječkog centra i prisustvovati otvorenju izložbe „Igre pod suncem” u Kloviću umjetnice Dajane Radoš, ujedno asistentice na Katedri za grafiku Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci. No, Radoš nije jedina djelatnica APURI koja danas otvara samostalnu izložbu. Naime, na zapadnoj strani Rijeke, u prostoru Palače Šećerane MGR, Radovan Kunić, asistent na Katedri za slikarstvo APURI, također otvara svoju samostalnu „Četiri godišnja doba?”! Posljednja, ne i najmanje važna, ali svakako u isto vrijeme, u prostoru sveučilišnog DeltaLab-a (ovoga puta, van neizbježnih fakultetskih kolizija glavnih i izbornih predmeta), otvara se završna izložba „Baci kamen prvi” radionice „Gledanje naglavačke” koje su ljetos provele mlade snage riječke kulturne scene – „Spačke”- Elena Apostolovski i Petra Čargonja, u okviru programa Refleks udruge Drugo more.
Pustimo li znanstveno-fantastični scenarij sa strane, a koji kao takav može biti case study kolegija „Temeljni problemi metafizike” odsjeka za Filozofiju riječkog FF-a, prethodno možemo postaviti jedno pragmatično pitanje, a koje se tiče prije svega politike i etike, pa onda posljedično i same estetike: Na koji način, u bližoj budućnosti, u ovom prostoru i vremenu, bez pokušaja razrješavanja slučaja metafizičkim alatima podijeljenog sebstva, možemo očekivati komunikaciju između kulturnih i inih ustanova/inicijativa, čije nepostojanje, utječe na nekoliko nepoželjnih ishoda: i) nemogućnost participacije umjetničke publike kolidirajućim kulturnim programima, ii) nemogućnost participacije kulturnih djelatnika/-ica i umjetnika/-ica „prijateljskim” programima, iii) iluziju nepostojanja kulturno-umjetničkih programa u Rijeci, s obzirom da su nerijetko, otvorenja zakazana za isti trenutak i kao takva, ostanu zakinuta za dobar dio opće svjesti o njihovom postojanju; i naposljetku, iv) nemogućnost medijske pokrivenosti otvorenja svih kolidirajućih izložbi (s obzirom da su redakcije uredništva u kulturi grada Rijeke, nikako veća od ukupnog broja prstiju lijeve i desne ruke).
Jer, nemojmo se lagati – u smislu vidljivosti, uz medijsku prisutnost, izložba je više ili manje uspješna, kvantificiranjem onog broja posjetitelja/-ica koji u datom vremenskom presjeku, participiraju njenome otvorenju.
Portal Artkvart, poticanjem rasprava u okviru javnog medija, sasvim „nezlonamjerno” želi utjecati na probitak zajedničke kulturne „scene”. Nameće se da bi prva stepenica ka potonjem, bila ona najosnovnija, a često posve zanemarena – komunikacija. U odsustvu ključnog dijaloga, uzimajući za primjer današnju situaciju riječkoga izložbenog programa, kulturne institucije i inicijative daju na zaključak da se izložbe ne „rade” niti za umjetnike/-ice, niti za publiku, niti za „scenu”, već za kvotu, a kultura nije i ne smije postati nečijom satnicom.
Proleteri svih galerija i muzeja, ujedinite se!
Reprodukcija s naslovnice: Aleš Suk
#DELTALAB #Galerija Juraj Klović #Muzej grada Rijeke #Palača Šećerane