Na trećem danu Liburnia Film Festivala, u konkurenciji festivala, svoju je svjetsku premijeru imao sedmominutni film Kantrida, riječkog redatelja Luke-Karla Kauzlarića.
U filmu se izmjenjuju suvremeni kadrovi snimljeni na stadionu Kantrida (od detalja do totala, sa ponekim pomalo dekontekstualiziranim kadrom) s arhivskim snimkama utakmice odigrane na stadionu 26. svibnja 1999., a alterniraju se lijepim zvucnim prijelazima, koji poput eha transportiraju gledatelja od pjeva pticica na praznom stadionu današnjice do navijanja, vriske i psovki prošlosti. Drama i katarza sporta onda se opet gube u vječnosti praznine.
Dok smo gledali potrgane stolice, izblijedjele boje i prazninu današnjeg stadiona u jukstapozciji sa vrevom utakmice, razmatrali smo koncept prolaznosti, nebrige grada za udisanje novog života svojoj bogatoj baštini, odsustva moćne vizije; svi turisti koji su ikada vidjeli stadion na Kantridi bili su osupnuti ljepotom njegovog položaja. Razmišljali smo o stadionu Kantrida kao metafori za cijelu Rijeku. Jesmo li izgubili ama baš sve utakmice? Nismo, igra se je preselila na drugi stadion. Bolji stadion. Tješe nas kadrovi mora.
Kao izrazitog nesportaša, kopkala nas je ta utakmica, što se desilo tog 26. svibnja 1999., pred 25000 gledatelja? Zašto baš ta utakmica? Pa od izverziranijih saznajemo da je to bila utakmica Rijeka – Osijek, tijekom koje je preko suca Zorana Krečaka, navodno Tuđmanovom željom, Rijeci oteta povijesna prilika da postane prvak države. Saznajemo potom da je to bila najveća pljačka u povijesti hrvatskog nogometa i pokazatelj erozije društva u poraću, koja će se nastaviti sve do današnjih dana. Prvi i najveći udarac hrvatskom nogometnom moralu, jer sve ono što su vjerovali da im se više nikada neće desiti, a što im se dešavalo u Jugoslaviji ili su mislili da im se dešavalo, desilo se, u Hrvatskoj. Ptičice pjevaju, trava je zelena, more je plavo, život ide dalje.
Fim je snimljen u produkciji Nove škole dokumentarnog filma Filmaktiva, a film su mentorirali Maša Drndić, Sara Salamon i Ivan Ramljak.
#Filmaktiv #Ivan Ramljak #Kantrida #Luka-Karlo Kauzlarić #Maša Drndić #Nova škola dokumentarnog filma #Sara Salamon