Jučer je u HKD-u na Sušaku započeo TranziT, europski festival suvremenih kazališnih praksi koji u svom petom izdanju riječkoj publici predstavlja kvalitetne inovativne radove i tako nastavlja aktivno promovirati europske i domaće nezavisne izvedbene umjetnike. Začetnica, umjetnička direktorica i selektorica festivala je Ivana Peranić, riječka samostalna umjetnica i voditeljica umjetničke organizacije “KRILA”.
Izvedbeni diptih “Shut up” i “Toxic Love” koreografa Francesca Biasija i u produkciji AlphaZTL Compagnia d’Arte Dinamica iz Italije sinoć je u HKD donio eksploziju energije i emocija iznesenih na leđima tehnički zahtjevne koreografije.
Izvedbi je prethodila radionica suvremenog plesa “Off-track / Ispadanja” koja je publici pružila mogućnost izravnog uvida u rad koreografa. Biasi ju je podijelio u uvodni dio improvizacijskog buđenja i zagrijavanja tijela, što je ujedno bila i prilika za međusobnim upoznavanjem drugih plesača i plesačica u prostoru. Zatim je prešao na koreografski dio, fluidnu sekvencu suvremenog plesa snažnog emotivnog izričaja. Ni jezična barijera ga nije spriječila da sudionike efikasno nauči zamišljeni pokret, ukazujući na njegove finese i osjećaj koji se njime evocira. Taj osjećaj upotpunjuje glazba, odnosno sam pokret se oslanja na glazbu, što je vidljivo i u njegovim predstavama. A tematika sekvence je bila ljubav, dva načina iskazivanja ljubavi, što je također dalo izvrstan uvod u kasnije izvedeni diptih.
Za razliku od nešto nježnije sekvence s radionice, “Shut up!” i “Toxic Love” uključuju tehnički vrlo zahtjevne, intenzivne i oštre pokrete ispremiješane s govornim dijelovima. U izvedbi samog Francesca Biasija i Davidea Dibella, “Toxic Love” se osobito ne štedi na izričaju, kako plesnom tako i onom glumačkom. Plesači su zapravo više toga izrekli pokretom, pogledom i međusobnom povezanošću i plesnom kemijom nego riječima, što je na trenutke stvorilo dojam da je taj dio suvišan, a i možda bi bio efektniji da je bio na njihovom materinjem talijanskom umjesto engleskom jeziku. Unatoč tome, predstava ostavlja snažan dojam i ne dozvoljava odmicanje pažnje, pokazujući kvalitetu pokreta plesača u punini. Dodatni pečat dojmljivosti dala je i glazba – savršeni balans minimalizma i zvučnog, ritmičkog intenziteta.
“Shut up!” nastavlja pravcem prethodne izvedbe, ovoga puta u ženskom duetu Giulie Petti i Simone Semeraro. Ovdje se, osim jasnog iskaza emocija, upliće i element koji predstavu stavlja u tehnološki kontekst današnjice čemu teži sam festival. Osim plesačica, povremeno je prisutan i treći glas u offu koji prekida naš pogled u njihov odnos, vodeći ga i gradeći ga dalje kroz izvedbu. Kao i u “Toxic Love”, lako je primijetiti kako je koreografija proizašla iz glazbe, a Biasi neupitno promišlja o korištenju i osjećanju svakog beata i zvuka, prenoseći ih kroz kvalitetu pokreta (meko-oštro, slow motion-fast forward) i realizirajući svoj narativ i priču o ljubavi, moći, kontroli i manipulaciji.
Gostovanje produkcije AlphaZTL u Rijeci dio je međunarodne turneje koja uključuje i Španjolsku, Njemačku i Gruziju, a dueti su dobili Nagradu za najboljeg redatelja/koreografa na Movement, Physical and Dance Theatre International Festivalu 2024. u Tbilisiju. U razgovoru s publikom koji je uslijedio nakon izvedbi, a kojeg je spretno moderirala Nika Krajnović, Francesco Biasi je objasnio da su koreografije nastale kao dva odvojena projekta. Izvorno ih je trebalo izvoditi više plesača, ali je zapravo diptih s duetima odlično profunkcionirao. Mnogo je toga proizašlo iz njegovog prijateljstva i suradnje sa Simonom Semeraro, a sama je priča inspirirana njegovim osobnim iskustvima. Tako se stvara plesna magija, a na pozornici sve bude dozvoljeno. I plesači su iznijeli svoje viđenje koreografija, naglasivši kako u njima vide poruku o ljubavi prema samome sebi – jer jedino tako možemo istinski voljeti i drugoga. No i “Shut up!” i “Toxic Love” prikazuju kompleksnost odnosa, preispitujući granice ljubavi i onoga što u njoj možemo dobiti i izgubiti, istodobno zalazeći u pitanje uloge društva kao potencijalnog ‘trećeg glasa’ u našim životima.
Osim plesnih produkcija, umjetnička organizacija AlphaZTL u fokusu ima rad sa zatvorenicima. Cilj takvog angažmana je povezati se s ljudima na marginama, u središte staviti čovjeka i ići dalje od granica koje društvo gradi. “Različitost je vrlina, a umjetnost je alat da se uđe dublje u čovjeka”, ispričali su sinoć tijekom razgovora.
Izvrsnom plesnom radionicom i dojmljivom izvedbom diptiha započelo je 5. izdanje TranziTa, a cjelokupni program dostupan je na poveznici. Osim za višednevne istraživačke labove, ulaz na sav program je slobodan uz prethodnu rezervaciju.
Istaknuta i ostale fotografije: Aleš Suk
#AlphaZTL #Francesco Biasi #HKD #Suvremeni ples #Tranzit 2024 #Tranzit festival