Nestvarni podaci

„Podaci se hvataju, snimaju (…) prikazuju i predočuju kao stvarnost.”

U Galeriji Filodrammatica, 30. ožujka 2023. otvorena je izložba Nestvarni podaci, kao tema 18. izdanja manifestacije Moje, tvoje, naše. Izložbu u organizaciji Drugog Mora, osmislili su Carmen Weisskopf i Domagoj Smoljo, članovi kolektiva !Mediengruppe Bitnik, otvarajući pitanje statusa nove realnosti, modificirane tokovima podataka. O kakvim je podacima riječ?

Svakodnevica simulacijskog društva, obilježena je snažnom prisutnošću software-a za praćenje podataka svih oblika (fizičkih i mentalnih) kretnji čovjeka, među kojima su GPS sustavi, aplikacije za brojanje koraka, reklame generirane na temelju pojedinačnih interesa korisnika kao i programi za nadzor aktivnosti rada od kuće. „Podaci se hvataju, snimaju (…) prikazuju i predočuju kao stvarnost” koja se sada nameće umjetno oblikovanom tvorevinom. Društvo postaje determinirano sustavima kontrole – digitalnim analizama generiranih podataka, tako kreirajući novu apstrahiranu stvarnost. Na koji način pojedinac može promijeniti smjer uzročno-posljedične veze materijalnog i podatkovnog kretanja i tako „izigrati” sustav u svoju korist? 

Postav izložbe sugerira intervenciju nestvarnim podacima, čija se svrha prepoznaje upravo u njihovoj intencionalnosti manipulacije ishodima mrežnih infrastruktura nadzora. Na meta razini, nestvarni su podaci (pojedinačno) sredstvo nadvladavanja podatkovnih sustava kontrole (društva), neposredno dovodeći u centar umjetničkog istraživanja odnos privatnog i javnog. Interaktivni intermedijski postav izložbe u Galeriji Filodrammatica, sastoji se od 8 zasebnih umjetničkih instalacija, čiji su autori/-ice, redom: Lauren Lee McCarthy, Jeremy Bailey, Adam Harvey, Tega Brain & Surya Mattu, Simon Weckret, kolektiv Iodine Dynamics, Mario Santamaria te kolektiv Telecommuters Working Group

Umjetnica Lauren Lee McCarthy, predstavila se konceptom „Lauren” (2017. – u trajanju), simulirajući u galerijskom prostoru dnevni boravak, na čijem se televizoru prikazivao video rad umjetničkog istraživanja: u okviru eksperimenta, umjetnica je u razdoblju od 3 dana, 24 sata dnevno boravila s ljudima u njihovim domovima, pružajući usluge ljudske verzije Alexe, nastojeći biti boljom verzijom poznatog Amazonovog proizvoda: „Kako napor i tehnologija velikih podataka postaju sve prisutniji, prisiljeni smo s njima pregovarati o novim međusobnim odnosima” (McCarthy). Projekt Lauren američke umjetnice, u kritičnoj točki preklapanja privatnog i javnog prostora, preispituje budućnost odnosno opstojnost ljudskog rada uopće. 

Samoproklamirani „poznati novomedijski umjetnik” Jeremy Bailey autor je rada „The You Museum” (2014. – u trajanju), projekta nastalog za vrijeme umjetnikove rezidencije u Istanbulu, u okviru „nomadskog programa” putujućih izložbi suvremene umjetnosti, The Moving Museum-u. Rad je odgovor na turbulentne događaje 2013. godine, uslijed Erdoganove proklamacije da će jednu od posljednjih zelenih površina u Istanbulu, park u Gezi, prenamjeniti u trgovačku zonu. Miran prosvjed građanki i građana protiv ovakve odluke, rezultirao je višednevnim oružanim sukobom između policije i naroda. Kako bi smirila krvave prosvjede, turska je vlada predložila urbanistički „kompromis” koji uključuje izgradnju muzeja: The You Museum „vraća komercijalni prostor u ime umjetnosti na način da se uspostavi kao vodeća platforma za zajedničko samoizražavanje”. Koristeći tehnologije ciljanog oglašavanja, Muzej posreduje korisnicima „personalizirana umjetnička djela” umjesto uobičajenih komercijalnih sadržaja. U galerijskom prostoru, posjetiteljima je sugerirano da na izdvojenom tabletu odgovore na nekoliko kratkih pitanja, nakon kojih sustav, pojedinačne vizualne sadržaje (kao rezultate ankete), ističe u prostoru internet pretraživanja. Klikne li korisnik/-ica na sam banner, sugerirana mu/joj je mogućnost kupnje komercijalnog predmeta muzejske trgovine (jastuk, šalica, torba) s otisnutom reprodukcijom.

Parallel Artifacts: Luf Boat” (2022.), rad je Adama Harvey-a sastavljen od elektroničkih uređaja, čija je funkcija, omogućiti virtualni povratak ilegalno pribavljenih muzejskih predmeta na njihovu izvornu lokaciju. Pomoću bežičnih geolokacijskih signala, sustav „premješta” muzejski artefakt – jedrenjak s otoka Luf u Papui Novoj Gvineji – s njegove trenutne lokacije (Humboldt Forum, Berlin) u izložbeni prostor Galerije Filodrammatica u Rijeci. Krajnji je cilj ovog projekta, povećanje svijesti o predmetima kulturne baštine, koji su uslijed kolonizacije nepravično postali dijelom muzejskih zbirki europskih država.

Koncept „Unifit Bits” (2015.) umjetnice Tege Brain i umjetnika Surye Mattu, ukazuje na višestruke mogućnosti nadmudrivanja sustava za praćenje kretnji pametnih uređaja. „Kako lažirati podatke o hodanju koji se koriste za ostvarivanje partikularnih premija?” – ovom se umjetničkom instalacijom direktno ukazuje na načine “hakiranja” podatkovnih sustava, proizvodeći rezultate aktivnosti korisnika, bez nužnosti za onom fizičkom. Uređaji poput „tresilice” pametnih telefona (phone shaker) metronoma, klasične bušilice ili kotača bicikle, mogu se koristiti za ostvarivanje pogodnosti koje nude sustavi praćenja (police osiguranja, stvaranje kripto novčića), a dobro je poznata i unutar zajednice Pokemon GO igrača, koji upravo fizičkom kretnjom, ostvaruju željene rezultate u svijetu proširene realnosti. 

Simon Weckert predstavio je projekt „Google Maps Hacks”, kojim je 2020. godine izazvao virtualnu „prometnu gužvu” na ulicama Berlina. Za sobom vukući mali crveni vagon napunjen s 99 mobitela, umjetnik je prošetao mirnim gradskim blokovima, koje je aplikacija Google Maps, uslijed aktivnosti njih 99, prepoznala kao gužvu / nesreću i sugerirala ostalim korisnicima aplikacije (sudionicima prometa) da izbjegnu „zakrčena” područja. Weckert je jednostavnom manipulacijom, nakratko „očistio” berlinške ceste i postao atrakcijom svjetskih medija.

Kolektiv Iodine Dynamics, riječkoj je publici predstavio video igru „What Remains” (2019.). Ležerno se smjesteći u fotelju simuliranog dnevnog boravka, posjetitelj je tako, na kultnoj Nitendovoj NES konzoli, mogao „preći” 8-bitnu igru radnje smještene u 1986. godinu, čija je autohtonost dodatno ojačana korištenjem CTR „Quadro” televizora kao medija ekranizacije. Povezujući stvarne događaje iz 80-tih godina, igra predstavlja strategije širenja dezinformacija, koje se mogu premostiti zajedničkim udruživanjem njenih likova. 

„Auto Sleep” (2016. – u trajanju), koncept je koji generira automatske odgovore umjetnika Maria Santamaríje, nakon zaprimanja maila na adresi info@mariosantamaria.net: „umjetnik nije dostupan – on spava”. Umjetnička instalacija koja povezuje viseću ležaljku i monitor prilagođen ležećem položaju (okrenut na 90 stupnjeva), ironično komentira zahtjeve kapitalističkog sustava unutar kojeg pojedinac „mora” biti dostupan 24 sata dnevno. 

Posljednji prezentirani koncept postava izložbe jest „Telecommuters” (2020. – u trajanju), rad kolektiva Telecommuters Working Group, koji istražuje načine manipulacije pojedinca nad sustavima praćenja rada na daljinu (eng. telecommuting) – sveprisutnog “„rada od kuće” kao direktne posljedice karantene uslijed covid pandemije. Takvi softveri omogućuju korporacijama da bilježe svaki oblik ponašanja djelatnika na računalu, kvantificirajući njegovu produktivnost, ujedno zanemarujući samu kvalitetu rada. Telecommuters Working Group nudi strategije za ometanje takvih udaljenih sustava, indicirajući opasnosti njihova učinka na mentalno zdravlje radnika. 

Nestvarni podaci, kao intencionalna, ali neželjena posljedica digitalnih sustava nadzora, intervenirajući u postojeći sistem, vraćaju kontrolu u ruke pojedinca: 

U svijetu nakon nadzora, u kojem je praćenje sveprisutno, a isključivanje više nije opcija, nestvarni podaci predstavljuju način za razigranu interakciju s algoritamskim režimima i ponovno stjecanje mogućnosti djelovanja i kontrole. Radovi na izložbi pronalaze načine da se to ostvari. (iz predgovora izložbe)

NESTVARNI PODACI / UNREAL DATA

Galerija Filodrammatica, Korzo 28/1, Rijeka

3. – 28. 4. 2023.
kustosi / curators: !Mediengruppe Bitnik
umjetnici / artists: Lauren Lee McCarthy, Jeremy Bailey, Adam Harvey, Tega Brain & Surya Mattu, Simon Weckert, Iodine Dynamics, Mario Santamaría, Telecommuters Working Group


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/tisakbiz/artkvart.hr/wp-content/themes/cenote/template-parts/content-single.php on line 56

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh