„The way to Disarm is to Disarm“ ime je izložbe koja će svoje otvorenje imati 13. lipnja u Filodrammatici s početkom u 19:00 sati. Kuratorski odbor izložbe čine Maria Rita Pais, Orlando Franco i Špela Hudnik. Glavni kurator i koordinator za riječku ediciju je Špela Hudnik, dok je umjetnička savjetnica izložbe Ida Križaj Leko. Dizajn izložbe potpisuju Špela Hudnik i Maria Rita Pais, dok je za grafički dizajn zaslužna Nika Bronič. Projekt organiziraju i produciraju Josipa Laklija i Orlando Franco, u suradnji s partnerima UL-PUL Lusófona Sveučilišta, FAUL Lisabonske škole arhitekture, CIAUD Istraživačkog centra za arhitekturu, urbanizam i dizajn, ULFA Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Ljubljani, te UNIRI / DeltaLab – Centra za urbanu tranziciju, arhitekturu i urbanizam Sveučilišta u Rijeci.
Prema navođenju kuratorskog odbora, izložba predstavlja radove sedam suvremenih umjetnika i arhitekata: Nuna Cere, Pepea Fadollasa, Oleksandra Lyashchenka, Miguela Marquèsa, Marije Judas, Špele Hudnik i Orlanda Franca, koji istražuju Plan Barron, nedavno otkriveni obalni obrambeni vojni sustav iz Drugog svjetskog rata u Portugalu, sastavljen od osam baterija. Ove su strukture zamišljene, izgrađene, korištene, deklasificirane i naposljetku zaboravljene, ali ostaju duboko ukorijenjene u kolektivnom sjećanju. Izložba predstavlja preliminarno istraživanje obrambenog sustava Lisabona, koji, unatoč nedostatku formalne povijesne dokumentacije, nudi uvide u tri ključne teme. Prvo, istražuje osjetljivu estetiku ratnih objekata, razmatrajući njihove materijalne i emocionalne implikacije. Drugo, uvodi interdisciplinarni okvir za kritičku analizu raznolikog podrijetla uključenih stvaratelja. Konačno, ispituje suvremene prirodne, tehničke i funkcionalne teritorijalne utjecaje ovih struktura, gotovo osamdeset godina nakon njihovog nastanka.
Perspektive umjetnika uranjaju u tajanstveni, zabranjeni i zaboravljeni krajolik Plana Barron, doživljavajući njegove teritorijalne dimenzije kao estetski užitak i dokumentirajući svoje susrete kako bi pridonijeli novom repozitoriju ovih tajnovitih objekata. Izražene kroz različite medije, uključujući fotografije i video instalacije, ovih osam interpretacija otkrivaju dodatne subjektivne, emocionalne i nematerijalne dimenzije, prikazujući međukulturalnu fuziju između tehnike i estetike te odnos između ljudskog tijela i dinamike moći. Razumijevanje Plana Barron kao kriptiranog krajolika definiranog globalnom dominacijom moći, hijerarhije, discipline i kontrole, kao i krajolika nedodirljive prirode, urbane eksploracije i tehničkih inovacija, omogućuje nam da ga demilitariziramo, depolitiziramo i cijenimo ne samo kao jedinstvenu kolekciju objekata, već fokusirajući se na njegovu kulturnu privlačnost. Naslov izložbe, inspiriran paradigmatičnom frazom „Put do razoružanja je razoružavanje“ Charlesa Evansa Hughesa (1921.), potiče ponovno razmatranje rasprave o ratu, njegovoj arhitekturi i tehnološkoj sposobnosti. S predloženom perspektivom koja ističe inherentnu estetsku sposobnost vojne arhitekture, izložba poziva na razmišljanje o eskalaciji ratovanja i zaboravu starih napuštenih vojnih struktura. Je li zaboravljanje, na svoj način, lijepo? Zato, molim vas, razoružajte se!
Izložba ostaje otvorenom do 28. lipnja.
Istaknuta fotografija: Nuno Cera
#arhitektura #Drugi svjetski rat #Filodrammatica #Portugal #Umjetnost