Ponajprije dubrovačkom, a onda hrvatskom i svjetskom umjetniku Slavenu Tolju prema njegovim riječima oduzeta je mogućnost postavljanja dijela rada na 57. zagrebačkom salonu.
Radi se o školskoj ploči na čijoj je fotografiji prilikom predaje dokumentacije za prijavu pisalo Flora čime se umjetnik referirao na istoimenu dubrovačku galeriju koju desetljećima koristi Hrvatsko udruženje likovnih umjetnika Dubrovnik. Ploča je trebala poslužiti kao „work in progres“, kao podloga na kojoj je umjetnik namjeravao intervenirati tijekom trajanja salona, odnosno – baviti se temom 57. zagrebačkog salona.
Toljev prijedlog je prihvaćen, ali samo jedan dio prijedloga, jer se prilikom odgovora navelo što umjetnik smije donijeti na salon, a na tom popisu nije bilo školske ploče. No prema riječima Leile Topić, autorice koncepta 57. zagrebačkog salona, Slaven je u krivu jer je zaboravio što je prijavio jer u prijavi predmetne ploče nema. Čak mu, putem komentara na Slavenovom facebook profilu, šalje njegov tekst i objašnjenje rada.
Tekst prijave i komentar Leile prenosimo u cijelosti.
Tekst prijave Slavena Tolja:
„Rad se sastoji od više objekata. Na zidu su na običnim drvenim vješalicama obješena dva odijela – jedno sivo odijelo i jedna (moja) vojnička uniforma. Na sivom odijelu crvenim koncem su zašiveni svi džepovi, a na vojnoj uniformi su zašiveni svi džepovi na desnoj stranoj. Nakon prvog moždanog udara tri mjeseca sam bio potpuno nepokretan i morao sam učiti sve ispočetka. Zato su na odijelu zašiveni svi džepovi – kao slika nemogućnosti. Nakon drugog moždanog udara znatno i nepovratno mi je oštećena lijeva strana mozga i desna strana tijela. Zbog toga su na uniformi zašiveni džepovi na desnoj strani. Nakon odlaska iz Rijeke i povratka u Dubrovnik (2021.) uređujem vrt u Galeriji Flora i zakopane u vrtu nalazim brojne životinjske kosti, žice, predmete, dijelove igrački, posuđa, cipele, dijelove vojne uniforme … i ostatke jedne zapaljene crvene zastave sa srpom i čekićem. Dana kada sam iskopao tu zastavu je 24.2.2022. što se danas smatra početkom ruske invazije i dan vojnog napada na Ukrajinu. Iskopani predmeti, zastava, uniforma u meni potiču sjećanje i ponovni osjećaj užasa kao 1991. Zrcalo s crnim florom u uglu dio je mog umjetničkog rada iz 1991; a uniformu sam nosio 1992./93. Rad u cjelini kao skup predmeta asocijativna je slika je neuspjeha i oduzetosti tj nemogućnosti reakcije i/ili odgovora. Flora 2022.”
Komentar Leile Topić:
„Tvoja prijavnica za Salon uz podsjetnik da si imao potpuno slobodne ruke i card blanche /sic/ te sam postavljao rad. Žao mi je da si se sad sjetio da si bio ‘cenzuriran’. Poslat ću ti mailom ono što si prijavio, da se podsjetiš!“
I sve bi to bilo u redu. Desila se zabuna. Nije prvi put. No nešto i dalje žulja. Naime organizator 57. zagrebačkog salona, zagrebački HDLU već duže vrijeme vodi sudsko spor s kolegama umjetnicima iz Dubrovnika gdje im želi oduzeti prostor galerije Flora, a na maloj školskoj ploči, poznajući Slavena Tolja, svašta može završiti. Ne daj se druže!
Fotografije preuzete s facebook stranice Slavena Tolja.
#57. zagrebački salon #Galerija Flora #HDLU Zagreb #leila topić #Slaven Tolj