Torpedo: od industrije do stečaja

Tvornica oružja, motora i vozila nazvana Ljevaonica metala, Fonderia Metalli, osnovana je 1853. u Rijeci kao industrijsko poduzeće za proizvodnju predmeta od željeza i mehaničarske radove u brodogradnji. Inicijatori osnivanja bili su ugledni domaći novčari, brodovlasnici, trgovci i tvorničari. Iako je početak bio skroman, s godišnjom potrošnjom od samo 28 tona željeza i 25 zaposlenih krajem 1857., tvornica je zbog nedostatka financijskih sredstava i lošeg vođenja ostala na razini veće zanatske radionice.

Situacija se promijenila dolaskom engleskog poduzetnika i tehničara Roberta Whiteheada, koji je postao tehnički direktor tvornice 1856. i ubrzo promijenio naziv u Riječki tehnički zavod, Stabilimento tecnico fiumano. Pod njegovim vodstvom, tvornica je doživjela ubrzani razvoj, nabavljajući najsuvremenije engleske strojeve i proširujući pogone. Počela se proizvoditi parna strojeva, brodovi, te se posebno ističe razvoj prvog riječkog i svjetskog upotrebljivog torpeda 1866. u suradnji s izumiteljem Ivanom Blažom Lupisom. Nakon bankrota 1875., tvornicu je otkupio Robert Whitehead, zajedno sa sinom Johnom Whiteheadom i zetom Georgom von Hoyosom, te je preimenovana u Tvornicu torpeda Roberta Whiteheada (Torpedo Fabrik von Robert Whitehead, kasnije Whitehead & Co.).

Tvornica torpeda Torpedofabrik Withehead & Company Aktiengesellschaft, Rijeka, 1910.; izvor: Hrvatska tehnička enciklopedija

Usredotočujući se na proizvodnju torpeda, tvornica je postala svjetski poznata, izvozeći ih diljem svijeta od 1881. godine. Unatoč promjeni vlasničke strukture 1906., s dolaskom velikih engleskih poduzeća, tvornica je nastavila uspješno poslovati, surađujući s britanskom mornaricom i drugim zemljama.

Tijekom I. svjetskog rata, tvornica je prešla u ruke austrijske vlade, a proizvodnja je preseljena zbog opasnosti od talijanskog utjecaja u Rijeci.

Nakon Prvog svjetskog rata i potpisivanja Versajskog ugovora, zapadni dio Rijeke, gdje se nalazila tvornica Torpedo, prema ugovoru je pripao Italiji. Tvornica je 1924. godine postala dio talijanske vojne industrije. Glavni direktor bio je Giuseppe Orlando.

Tvornica se na današnji dan 1928. preimenuje najprije u „Societa di Esercizio Stabilimenti Whitehead”, a 1930. godine u „Silurificio Whitehead di Fiume”. Počela je proizvodnja torpeda za različita tržišta, uključujući Italiju, Kraljevinu Jugoslaviju, Španjolsku, Nizozemsku, Argentinu, Finsku i SSSR. Tehnički su torpeda stalno unapređivana, poput modela torpeda 533 x 7.20 s dometom od 4000 metara i brzinom od 50 čvorova. Daljim razvojem, stvoren je avionski torpedo 450mm x 5.18m, koji se mogao ispaljivati pri brzini od 300 km/h.

Kako bi osigurali dodatni proizvodni kapacitet, 7. ožujka 1934. osnovana je nova tvrtka Motofides u Livornu (Italija), koja se bavila proizvodnjom motocikala. 1935. godine talijanska tvrtka FIAT postaje dioničar tvornice “Silurificio Whitehead di Fiume” S.A., a dvije godine kasnije, u tvornici u Livornu započela je proizvodnja torpeda. Ova tvornica i danas postoji pod imenom WAAS, nastavljajući proizvodnju torpeda na električni pogon.

Tijekom Drugog svjetskog rata, tvornica je proizvodila velike količine torpeda. Samo u 1942. godini proizvedeno je 1170 torpeda, dok je 1943. godine proizvodnja iznosila oko 160 torpeda mjesečno.

Univerzalni četverotaktni motor Aran 7, proizveden u poduzeću Aleksandar Ranković, 1952., Tehnički muzej Nikola Tesla, Zagreb, izvor: Hrvatska tehnička enciklopedija

Razdoblje od 1945. do 1991. godine obilježeno je obnovom tvornice nakon savezničkog bombardiranja koje je uništilo veliki dio postrojenja. Nakon rata, tvornica je preimenovana u “Jadran” te se osim vojne opreme počela baviti i proizvodnjom robe široke potrošnje poput lokota, upaljača i gorionika. Godine 1947. tvornica je preimenovana u “Poduzeće Aleksandar Ranković”, a kasnije u “Tvornica motora Torpedo” 1953. godine. Proizvodni program uključivao je brodske dizelske motore i torpeda.

Proizvodnja torpeda bila je tajna sve do 1966. godine, kada je prestala s proizvodnjom. Do tog trenutka proizvedeno je 350 komada tipa Torpedo TZR kalibra 533mm, s dometom od 12 km i brzinom od 40 čvorova. 1975. godine, u suradnji s njemačkom tvrtkom Deutz, započeta je proizvodnja dizelskih motora hlađenih vodom, koje su se izvozile u mnoge zemlje svijeta. Od 1985. godine, tvornica je ulagala u razvoj traktora.

Od 1990. godine tvrtka Torpedo suočavala se s financijskim problemima, što je kulminiralo pokretanjem stečajnog postupka 23. ožujka 1990. godine. Eksproprijacija tvornice od strane hrvatske države 1991. godine dodatno je pogoršala situaciju, označivši početak njenog propadanja. Tvornica je preusmjerena na proizvodnju ratne opreme, što je dovelo do daljnjih financijskih problema i pokretanja stečajnog postupka 29. lipnja 2000. godine.

Istaknuta fotografija: Giusepe Orlando sa suradnicima u tvornici torpeda Silurificio Whitehead di Fiume, 1924., Arhiv WASS, Livorno; izvor: Hrvatska tehnička enciklopedija

#Fonderia Metalli #obljetnica #Rijeka #Robert Whitehead #Torpedo

Nasumičan izbor

Upišite pojam za pretragu ili pritisnite ESC za povratak na stranice

Skoči na vrh