Za vas, još malo dobrih vijesti! – Otvoren je 9. Art kamp Empeduja

U petak, 1. rujna, na plaži Bivio beach bara Empeduja, u sklopu programa Ljeta na Kantridi 2023., otvoren je ovogodišnji, 9. Art-kamp Empeduja. „Još malo dobrih vijesti” tema je ovogodišnje manifestacije, tematski se fokusirajući na koncept negativne pristranosti medija, tzv. bad news bias „fenomen”. Utječu li prisutne negativne vijesti snažnije na čitatelje/gledatelje i je li negativna manipulacija ipak snažnija?

Negativna ravnoteža između pozitivnih i negativnih vijesti nije uvijek rezultat senzacionalnizma ili manipulacije, već proizlazi iz prirodne psihološke tendencije.

Negativity Bias, emocionalni je i kognitivni utjecaj kao evolucijski mehanizam koji nas „drži na oprezu” i pomaže prepoznati potencijalne rizike, što često rezultira neravnotežom u medijskom prikazu dobrih i loših događaja, odnosno njihovih okolnosti.

Izložba 9. Art kampa Empeduja, „Još malo dobrih vijesti” čija je kustosica Iva Kelentrić, kritički promišlja medijske informacije, sugerirajući potrebu za „medijskom pismenošću” odnosno usmjeravanjem medijske perspektive na pozitivne promjene u društvu, naspram onih negativnih. Okupljenji umjetnici/-ice direktno su ili posredno povezani s gradom Rijekom, izražavajući se različitim umjetničkim praksama, od instalacija u prostoru, umjetničkih ambijenata, performativnih izvedba te novih medija. Plažu Bivio, ujedno i kopno i more, svojim su umjetničkim intervencijama/akcijama okupirali: Olga Dimitrijević, Nela Dunato, Ivo Matošić, Lucija Polonijo, Nika Rukavina, Stjepan Pranjković, Damir Stojnić & Romina Tomić, Urbani separe, Xueh Magrini Troll te Yan Kamov Studio.

Olga Dimitrijević

„Život i smrt na Mediteranu”, imerzivna adio instalacija, 2023.

Olga je autorica teksta audio instalacije smještene u idilični morski pejzaž plaže Bivio: Upravo u ovoj scenografiji, kroz slikovite opise, ona nas suočava s kontrastom između bajkovitih ljetnih scena na Mediteranu – veselih brodića koji krstare Jadranom s bezbrižnim putnicima u šeširićima – i tragičnih brodica koje bježe i tonu s putnicima u istom moru, što je obilježilo suvremeni Mediteran. Tekst instalacije čita Jelena Ilić, a glazbenu kompoziciju potpisuju Ana Ćurčin i Milena Jančurić.

Nela Dunato

„Prije nije bilo bolje”, participativna instalacija, 2023.

Uslijed usporenog socijalnog razvoja suvremenog društva, pozitivne su promjene skoro i neprimijetne. Rad vizualno prikazuje mjerljive pokazatelje pozitivnih promjena koje su se dogodile u posljednjih 40 godina, u zemljama gdje te promjene imaju najveći utjecaj na dobrobit stanovništva. Autorica grafičke prikaze statistika s pozitivnim trendovima (pismenost u supsaharskoj Africi 1985–2020, očekivani životni vijek u supsaharskoj Africi 1980–2020, pristup električnoj energiji u Indiji 1995–2020) prevodi u umjetničku instalaciju. Publika je dobrodošla poslužiti se bojicama i intervenirati u likove instalacije: crtati, bojati, pisati… i možda tako ostaviti svoj dojam o informacijama koje je saznala putem ovog umjetničkog rada.

Nela Dunato, „Prije nije bilo bolje”, participativna instalacija, 2023.

Ivo Matošić

„Stol, stolica i slika”, umjetnički ambijent, 2023.

Ivo pažljivo aranžira okoliš za doživljaj njegovog likovnog rada. Svjesno dodaje elemente poput stola i stolice na plažu, neočekivano mjesto za njih, kao i za sliku, kako bi stvorio neobičan ali ugodan ambijent. Tek tada dolazi do punog izraza njegov umjetnički rad s jarkim bojama i elementima pop arta, oslanjajući se na kolaž i ready-made tradicije. Izabrao je prikaz koji njemu intrinzično izaziva pozitivne osjećaje i dijeli ih s nama na ovaj način.

Ivo Matošić, „Stol, stolica i slika”, umjetnički ambijent, 2023.

Lucija Polonijo

„Eholokacija”, video performans, 2023.

Umjetnica se predstavlja video performansom, koji prikazuje otvaranje kineskih Fortune Cookies kolačića s porukama na njemačkom jeziku. Autorica, motivirana nepovoljnim životnim okolnostima u Rijeci, odlazi u Beč u potrazi za pozitivnijim životom. Susreće se s izazovima prilagodbe novoj sredini, uključujući usvajanje novog jezika. Riječima autorice: Kroz ovu jednostavnu radnju, želim naglasiti važnost pronalaženja pozitivnih i ohrabrujućih aspekata u novom jeziku i kulturi u kojoj sam se nedavno preselila. Moje osobno iskustvo učenja novog jezika i suočavanja s izazovima prilagodbe odražava se u činu otvaranja Fortune Cookiesa i čitanja njihovih poruka na njemačkom jeziku (kojeg još nisam potpuno savladala).

Lucija Polonijo, „Eholokacija”, video performans, 2023.

Nika Rukavina

„Iluzija istine”, umjetnička instalacija, 2023.

Rukavina izložene video dokumentaciju performansa The Illusion of Truth izvedenog 2018. godine u riječkoj galeriji Kortil, a u sklopu projekta Talking (about) images. Kustosica projekta, Francesca Lazzarini, performans je opisala kao rad o životu u iluziji, oslijepljen propagandom i manipuliran moćnim slikama: „Lakoća i brzina pristupa informacijama, koju jamči tehnologija, čini se da rezultira pasivnošću korisnika u razlikovanju istinitog od lažnog i emocionalnom povezivanju slika sa stvarnošću koju predstavljaju. Nika Rukavina se u svom radu odlučuje suprotstaviti iluziji istine u koju su ljudi uronjeni, odupirući se protoku propagandnih slika, pokušavajući ponovno otkriti sposobnost da istinski vidi.

Stjepan Pranjković

„Membrana”, participativna umjetnička instalacija, 2023.

Instalacija se sastoji od pet ploha prozirnog materijala s oslikanim šarenim apstraktnim oblicima na jednostavnom postolju. Posjetitelji mogu po želji mijenjati pozicije prozirnih ploha u postolju naprijed-nazad, i tako stvoriti svoj jedinstveni izgled Membrane. Odluka posjetitelja o izgledu umjetničkog rada simbolizira korištenje kritičkog mišljenja prilikom konzumacije. Od samo 5 ploha postoji 100 verzija izgleda tj. od samo 5 jednostavnih informacija postoji 100 verzija narativa… njih je beskrajno mnogo u medijskom sadržaju.

Stjepan Pranjković, „Membrana”, participativna umjetnička instalacija, 2023.

Damir Stojnić & Romina Tominić
„∀RT”, video, 60 min, 2023.

Medijem video snimke, prikazom lokacije u Brseću, Stojnić i Tominić propitkuju fenomen manifestacije. Autori opisuju: Projekt „∀RT” odnosi se na kreiranje mogućnosti korištenja i održavanja lokacije u prirodi kao platforme za osobnu utopiju koja ne predstavlja idealan prostor-vrijeme lišen neugodnosti, već se odnosi na (pre)poznavanje i prihvaćanje odnosa u eko-sistemu kao i palete mogućnosti koja iz njega proizlazi, a koja koegzistira s okolinom, povezuje nas s elementima i prirodnim silama i takvo uspostavljanje ponovne komunikacije s njima nas čini više živima. Utopija time iz ne-mjesta eskapističkog odsustva drugosti transcendira u mjesto s pojačanom potencijom stvarnosnog u oba njena polariteta. Snimatelj rada je Hrvoje Franjić.

Damir Stojnić & Romina Tominić, „∀RT”, video, 60 min, 2023.

Urbani Separe
„Ljetno Štivo”, participativna akcija, 2023.

Razgovori s kupačima plaže Bivio tijekom kolovoza 2023., sadržajem su kvartovskih novina „Zapadni list”, čiji su autori/-ice članice i članovi udruge Urbani separe: Kokos i znoj. Križaljke i tračevi. Mokre rečenice. Horoskop za rujan. Ako nisi od sunca, pocrvenit ćeš od skandala. Još jedan članak o Marišćini. Evo, bit će neka biciklistička staza do Preluka – Kako transformirati običan dan na plaži, kao i sve ljude koji su se ondje zatekli, u udarnu vijest?

Urbani Separe, „Ljetno Štivo”, participativna akcija, 2023.

Xueh Magrini Troll

„The Magic Box”, participativna instalacija, 2023.

The Magic Box je štand na kojem se s jedne strane nalazi umjetnica, a s druge strane, kupači plaže Bivio: Razgovori s posjetiteljima Čarobne kutije inspiracije su za crteže koje stvara umjetnica tijekom ovih interakcija i koji ostaju posjetiteljima. Osobni i umjetnički stil Xueh vrlo je živopisan i veza s južnoameričkim korijenima. Njezine su ilustracije bogate jarkim i hrabrim bojama te nude priliku za razigrano istraživanje pošto su prepune detalja.

Xueh Magrini Troll, „The Magic Box”, participativna instalacija, 2023.

Yan Kamov Studio

„Only Bad News”, plakat, 2023.

Only Bad News je ilustracija koja se prezentira u vidu plakata, a Yan Kamov Studio je dizajnerski duo kojeg čine Tomislav Matić i Stipe Strika. Prepoznatljiv stil baziraju na vještim i izvanredno detaljnim ilustracijama s elementima fantastike. Rad Only Bad News je prikaz simbola spojenih
u jasnu poruku. Prekomjerno i bez kritično konzumiranje mainstream medija kao što je televizijski program dovodi doreverzibilne evolucije kada čovjek „opet“ postaje majmun.Udice, Clickbaitovi nas hvataju, a naše oči proždiru sadržaj
.

Yan Kamov Studio, „Only Bad News”, plakat, 2023.

Za glazbeni program zadužen je klub Manual.

Projekt je sufinanciran sredstvima Grada Rijeke i Primorsko-goranske županije, a izvodi se u sklopu programa Ljeto na Kantridi 2023. u organizaciji Novi turizam d.o.o..

Fotografije snimila: Katarina Podobnik

#9. Art-kamp Empeduja #Art-kamp Empeduja #Art-kamp Empeduja 2023 #Beach bar Empeduja #Damir Stojnić & Romina Tomić #Iva Kelentrić #Ivo Matošić #Još malo dobrih vijesti #klub Manual #Ljeto na Kantridi #Ljeto na Kantridi 2023 #Lucija Polonijo #Nela Dunato #Nika Rukavina #Olga Dimitrijević #Stjepan Pranjković #Urbani separe #Xueh Magrini Troll #Yan Kamov Studio