U nedjelju, 26. svibnja, na Grobničkoj rivi ispred zgrade Exportdrvo, održan je dio redovnog programa Zoom festivala pod nazivom „Present Past“. U ovom segmentu festivala predstavljeni su gostujući umjetnici iz Sjeverne Makedonije: Ivana Mirchevska i Darko Aleksovski, pod mentorstvom Gjorgjea Jovanovika, koji su u suradnji s Goethe Institutom Kroatien i Urbanim separeom predstavili (i postavili) svoje umjetničke radove u javnom prostoru.
Za uvodnu riječ okupljenima se obratila Jasmina Vukas, koordinatorica projekata, Goethe institut Kroatien
– „Present Past“ smo organizirali u suradnji s Drugim Morem, koje je i pokretač Zoom-a, ovog dugogodišnjeg festivala. Odlučili smo prikazati rezultate projekta koji je trajao zadnje dvije godine. Jedan dio projekta su umjetnički radovi koje smo ovdje, u Rijeci, predstavili s našim dugogodišnjim i drugim partnerom udrugom Urbani Separe, ali prije toga idemo u šetnju.
Kako je i najavljeno, prije predstavljana radova, okupljeni su posjetitelji krenuli u povijesno-turističku šetnju riječkom Deltom.
– Danas želimo istražiti ovaj poluotok, želimo istražiti Deltu s vama. Trenutno se nalazimo ispred zgrade Exportdrvo. Prostor ovog poluotoka, osobno doživljavam kao jedno igralište. Odrastao sam tu u zgradi preko Mrtvog kanala, tako da iz osobnog iskustva znam kako je biti bez igrališta. Ovdje smo se igrali, gradili razne „kuće“ i brodove. Smatram da je ovo bio, i još uvijek je, prostor igre, ne samo za djecu koja odrastaju u centru grada, već i za ozbiljne odrasle ljude, kazao je na početku ture Marin Nižić iz Urbanog separea.
![](https://artkvart.hr/wp-content/uploads/2024/05/marinnnnnnn-1024x683.jpg)
Sljedeća stanica na redu je bila točka odmah pokraj hale Exportdrva, na kojoj se nekada nalazila utilitarna zgrada pokraj parkinga, a koja je danas srušena. Zanimljiv je podatak da kada se stoji na tom mjestu, geografski, stoji se u centru Rijeke. Iz „centra centra“ smo krenuli prema zgradi Postrojenja za filtraciju otpadnih voda (prozvana „plavom zgradom“ od nekih sudionika zbog svojeg plavog krova) i Veslačkog kluba, stali kod zgrade Ivexa i spomenuli sve njezine stanovnike – kao primjer dobre prakse iskorištavanja postojećih arhitektonskih zdanja. Nastavili smo prema kultnom Kontu (platou ispred Hotela Continental) i spomeniku Oslobođenja Rijeke – oko kojega se nalazi jedini „pravi park“ na prostoru Delte. Kada smo došli do parkinga na Delti, Nižić je istaknuo zanimljivu činjenicu – iako je parking u centru grada puno isplativija investicija od zelenih površina – „parking površine“ na neki način i čuvaju javni prostor od daljnjih devastacija. Tako barem ostaje „prostora“ da se u budućnosti, pametno i planski Delta dovede u red. Ovo nije bila samo „turistička“ šetnja. Svaku arhitektonsku/prostornu točku na putu se kritički predstavilo, kao i poznate/postojeće planove. Delta predstavlja prostor unutar strogog centra grada koji može postati „zelena pluća grada“ sa svim rekreativnim sadržajima na jednom mjestu koji nedostaju centru grada i njegovim stanovnicima.
Šetnju smo završili u točci iz koje smo i krenuli – zgrada Exportdrva, ispred koje su postavljene dvije prostorne instalacije. Jedna od njih je rad umjetnika Darka Aleksovskog, nazvan „Daydream Concrete Utopia“. Predstavljen u formi zastava, koje su postavljene na različitim mjestima duž šetnice, rad potiče promatrača na fizičku kretnju, na šetanje dok ih razgledava. Rad preispituje i kontekstualizira neprekidne migracije koje se događaju na relaciji između kopna i mora. Rad sukobljava odnos apstraktne utopije, kao pasivnog aktivizma, naspram konkretne (ne betonske) utopije, koja predstavlja aktivnu borbu za urbane prostore. U kontekstu borbe, vizualni (predstavlja napadača ili branitelja) i simbolički (sloboda, no pasaran) elementi zastave dolaze do izražaja. Također, odnos mora i kapitala je dio ispitivačkog djela rada, koji osim ekonomskog aspekta, može imati i onaj nostalgični prizvuk. Umjetnik, odrastao u 90-ima, u vremenu tranzicije, gaji sjećanja odlaska na more s obitelji. Sjećanja koja su dio kolektivnog narativa jedne države, koja su nastala u vremenu koje više ne postoji.
Umjetnica Ivana Mirchevska je predstavila svoju prostornu instalaciju pod nazivom “The horizon is not an image I can arrest”. Prostorna instalacija sačinjena je od digitalnog printa, pijeska s plaže i armaturne žice, čiji se spoj pretvara u fragmente sjećanja i u „…mentalni obod koji služi kao razdjelnik meridijana…“ kako se navodi u popratnom tekstu. Stvaranjem materijalnog ansambla, umjetnica sudionicima omogućuje prostorno istraživanje tjelesnih ograničenja koja su postavljena oko nas različitim sustavima dijeljenja i izračuna, a sve kroz prizmu horizonta. Horizonta koji je apstraktno matematičko sredstvo za vizualizaciju i koji oblikuje obrise naše okoline (političke, ekonomske, socijalne), pritom formirajući naš modus operandi razmišljanja. „Rad je posvećen načinu na koji se fragmentirani horizonti instrumentaliziraju i politiziraju..“ – stoji u izjavi umjetnice.
![](https://artkvart.hr/wp-content/uploads/2024/05/instalacija-1-1024x683.jpg)
Osim pitanja upravljanja prostorom Delte, odnosa prema njemu, njegovom budućom namjenom i borbom građana za što humanijim ishodom, ova šetnja me potaknula i na razmišljanje o riječkoj javnoj plastici/skulpturi. Opće je poznata stvar da u Rijeci imamo skulpture Ivana Kožarića, Dušana Đamonje, Zvonimira Kamenara, Ljube De Karine i Voje Radoičića, ali postavlja se pitanje: Koliko je, unazad 10 godina, postavljeno trajnih intervencija u javnom prostoru koje kritički preispituju određene teme? I ovdje se ne misli isključivo na skulpture, već i na prostorne instalacije. Za vrijeme EPK 2020 je bilo sjajnih intervencija u prostoru, ali treba uzeti u obzir da većina njih nije bila zamišljena kao trajni javni artefakt ili mogući gradski orijentir, osim „Baltazarovog Uragana“ i mozaika koji je posvećen volonterima. U svakom slučaju, odrađen je još jedan kvalitetan dan Zoom festivala, u kojemu su ljubitelji urbanizma i instalaciju u prostoru došli na svoje.
![](https://artkvart.hr/wp-content/uploads/2024/05/instalacija-2-1024x683.jpg)
Fotografije: Tanja Kanazir
#Drugo More #Goethe-Institut #Rijeka #Urbani separe #Zoom festival