Na današnji dan 1729. osnovano je brodogradilšte Kraljevica, a osnovano je ukazom austrijskog cara Karla VI. Habsburškog u prirodnom zaljevu, sa zaleđem bogatim šumama i građom za gradnju brodova
Brodogradilište u Kraljevici, smješteno u zaštićenoj luci dnu zaljeva, zadržalo se na istom mjestu i položajima tri stoljeća. To je najstarije brodogradilište na istočnoj obali Jadrana i najstarija hrvatska tvrtka koja je zadržala svoju djelatnost.
Tijekom povijesti brodogradilište je prednjačilo u uvođenju novih tehnologija, pa je tako u brodogradilištu sagrađen prvi austrijski ratni jedrenjak, fregata Aurora 1764. i prvi drveni ratni parobrod Maria Anna 1835/36, koji je ujedno prvi parobrod izgrađen na Jadranu.
Prvi čelični brod za potrebe ratne mornarice, tender, također je izgrađen u brodogradilištu u Kraljevici, 1902. Prvi brod u potpunosti izgrađen tehnikom zavarivanja na istočnoj obali Jadrana, mali tanker Caprag, porinut je u more 1955. U Kraljevici su 70-ih godina 20. stoljeća izgrađeni i prvi kruzeri na Jadranu te je na njima prvi put primijenjena tehnika spajanja čeličnog trupa s aluminijskim nadsvođem. Početkom tisućljeća brodogradilšte je dobilo i svjetsko priznanje za svojevrsni brod u brodu, odnosno za brod Asphalt Seminole, za prijevoz asfalta.
Tradicija, raznolikost proizvodnje i utjecaj na lokalnu zajednicu ističu se kao ključni elementi brodogradilišta koje je igralo važnu ulogu u životu lokalne zajednice, osiguravajući posao i standard života mnogim obiteljima. Tradicija brodogradnje obilježila je ljude primorskoga gradića. U svakoj obitelji netko je radio u škveru, ponekad istovremeno i po tri naraštaja. Znanja i vještine za izradu tako složena proizvoda kao što je brod prenosila su se generacijama, a usavršavala naukovanjima i školovanjima.
U časopisu „Dom i svijet” 15. rujna 1920. izašao je članak koji je pisao o brodogradilištu u Kraljevici:
Početkom 1990-ih brodogradilište je postalo dioničkim društvom i poslovalo je pod imenom Brodogradilište Kraljevica. Tijekom Domovinskoga rata proizvodnja je gotovo potpuno zamrla. Iznimka je porinuće prve hrvatske raketne topovnjače Kralj Petar Krešimir IV. 1992. Brodogradilište je sanirano 1995–2000., no proces sanacije nije bio uspješan, pa većina ugovorenih gradnji za inozemne naručitelje nosi gubitke. To su serije brodova za norveške, nizozemske i švedske naručitelje iz razdoblja 1989−94., četiri broda za prijevoz asfalta i putničko-teretni brod Bella Desgagnes za kanadskog naručitelja. Uspješne gradnje za Jadroliniju (četiri trajekta i remonti) i za HRM (raketna topovnjača) nisu uspjele pokriti gubitke, što je dovelo do stečaja brodogradilišta 2013., a od 2014. pogoni su dani u koncesiju privatnomu koncesionaru.
#Brodogradilište Kraljevica #brodogradnja #Kraljevica #obljetnica #tradicija