Duga je i obimna povijest otkazanih koncerta u Rijeci i na Kvarneru. Za razliku od nekih dobro poznatih primjera kada se zbog ideoloških svjetonazora u raznim krajevima Hrvatske javno ili prikriveno zabranjuju koncerti (Thompson u Puli, Let 3 u Dalmaciji, Bajaga u Karlovcu, Aleksandra Prijović u Zadru, Rade Šerbedžija u Vinkovcima…), u Rijeci su otkazivanja uglavnom temeljena na klasičnom razlozima: zbog slabe prodaje ulaznica ili zbog bolesti izvođača. Evo, nedavno je otkazan riječki nastup grupe Disturbed UK zbog bolesti člana benda.
Ponekad bendovi ili njihova PR služba odluči napisati zašto nema pojedinog nastupa, odnosno zašto se odgađa ili otkazuje, a ponekad nešto trabunja ili zauvijek šuti. Na primjer, nedavni nastup Umberta Tozzija na opatijskoj Ljetnoj pozornici gotovo je prešutno otkazan. Na Kvarneru svakako ima cijela generacija boomera koji su hodočastili diskotekama u kojima je jedna od udarnih pjesama bila njegova “Gloria” (englesku verziju izvodila je Laura Branigan), a pjesme “Ti Amo” ili “Gente Di Mare” (izveo ju je s Rafom na Eurosongu 1987. i osvojio treće mjesto) svakako su postale opće mjesto i pod Učkom. Unatoč tomu, po svemu sudeći, nije bilo dovoljno kritične mase da Tozzi upriliči hrvatske koncerte i tako se dolično oprosti od publike stasale na Discoringu, glazbenoj TV emisiji RAI1 u osamdesetima.
Bilo je još otkaza nastupa stranih izvođača u Rijeci. Početkom osamdesetih u Dvorani mladosti trebao je nastupiti disco tercet La Belle Epoque, koji je u to doba palio i žario dance verzijom hita grupe Los Bravos “Black is Black”. Njihov album Miss Broadway licencno je bio objavljen u tadašnjoj Jugoslaviji i imali su otvorena vrata da nastupe, ako nigdje drugdje, a ono u Rijeci ili Opatiji. No, potpuno bez obrazloženja, koncert je otkazan, a doznalo se poslije da je prodan smiješan broj karata.
Kad su posrijedi neobična otkazivanja koncerata, onda je uvelike neobičan slučaj australske grupe Cosmic Psychos koja je ključno utjecala na Nirvanin izričaj. Bio sam uključen u organizaciju tog nastupa koji se trebao održati u cafeu Guver (kasnije Python), u sklopu Guvernerove palače krajem osamdesetih. Nastupili su ondje već neki inozemni izvođači, kanadski Doughboys i kasnije iznimno popularni White Zombies. Početkom devedesetih trebali su nastupiti i opaki Napalm Beach, ali su se zbog ratnih okolnosti zahvalili na gostoprimstvu i odlučili odustati.
Cosmic Psychos su pristigli u Rijeku, ali avaj. Cafe Guver kao organizator nastupa nekako je propustio prijaviti koncert na tadašnji MUP i milicajci poslije nisu imali milosti. Kakav bend, kakva Australija, kakvi rifovi… Nema ništa. Posjetitelji su se morali razići (tada još nije bilo sustava pretprodaje, pa se novac nije niti morao vraćati), a mi iz organizacije otišli smo s bendom u restoran hotela Bonavia gdje smo pričali dugo u noć, u nevjerici da sjedimo za stolom s članovima kultnog benda koji neće moći zasvirati u Rijeci.
Otkazivanja domaćih izvođača mnogo su frivolnija. Grupa Vatra objavila je kako otkazuje koncert zbog “neprofesionalnosti organizatora”, a Đubrivo zato jer im je organizator rekao kako im ne može jamčiti sigurnost. “Jednostavno, nemamo običaj dolaziti u gradove u kojima smo nepoželjni, a na popisu tih gradova u 26 godina naše karijere stoji samo i jedino Rijeka”, napisali su razočarani glazbenici. Nekako se iza svega očito krije priglupa priča zbog koje Let 3 nije mogao nastupiti u Trogiru i Pirovcu, pa su neki pametnjakovići odlučili napraviti isto zauzvrat.
Otkazivanja nisu od jučer, a zanimljivo je kako je umalo otkazan Opatijski festival 1970. godine. Uoči početka festivala kao bomba je odjeknula vijest jednog od organizatora, odnosno servisa festivala, kako više ne želi služiti Jugoslavenskoj radio televiziji JRT i Radio televiziji Zagreb zbog brojnih propusta koji su doveli do toga da oni moraju trošiti svoj novac za festival. Problem je bio i u tome što je vlasnik Kristalne dvorane Hotela Kvarner u Opatiji dan prije festivala prostor unajmio za banket kongresa liječnika sudske medicine. To je rezultiralo da tehničari ne mogu unijeti i namjestiti razglas i rasvjetu za generalnu probu, koja se nije mogla uopće održati. Ipak, sve se uspjelo zakrpati.
Vjerojatno je bilo još mnogo nastupa koji su visili o koncu, ali Riječani i Opatijci ipak su ih vidjeli, od Rockin’ Vicarsa s Lemmyjem 1966. u Kinu Partizan u Rijeci do grupe The Cult ove godine na opatijskoj Ljetnoj pozornici.
Istaknuta fotografija: Aleš Suk
#koncerti #Kvarner #Rijeka